Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Angående "drar ner sitt ägande".
Det är väl så att staten inte drar ner sitt ägande i och med dagens beslut, men OM planen går igenom och någon annan skjuter till kapital, så kommer den utspädningen att leda till ett minskad ägarandel?

Hade förreesten staten realistisk möjlighet att välja att inte konvertera skulder? Eller bolaget/ägarna har de facto ingen möjlighet att betala sina skulder utan konverteringen är enda lösningen?

Angående "drar ner sitt ägande".
Det är väl så att staten inte drar ner sitt ägande i och med dagens beslut, men OM planen går igenom och någon annan skjuter till kapital, så kommer den utspädningen att leda till ett minskad ägarandel?

Hade förreesten staten realistisk möjlighet att välja att inte konvertera skulder? Eller bolaget/ägarna har de facto ingen möjlighet att betala sina skulder utan konverteringen är enda lösningen?

Jag tolkar det precis som du - de drar inte aktivt ner ägandet men det blir resultatet av utspädning när man inte deltar i nyemission. Jag tror "drar ner på ägandet" är en formulering som tillkom i media..

Alternativt till konvertering är väl att kräva tillbaka skulden enligt ordinarie plan. Då kommer bolaget inte kunna betala hela skulden, försätts i kk eller rekonstruktion, och man kan därmed få en del av skulden tillbaka den vägen men knappast hela. Men inte heller inget alls, vilket det kan bli mer konverteringen om det resulterande bolaget ändå inte klarar sig.

Vid 11.00 i videon
"[SAS] måste klara sig på intäkterna..."
Visar rätt tydligt att även staten insett att bolaget använder alla kapitaltillskott till att i stort sett forsätta som vanligt. Och att man kanske ändå inte fullt ut tror på att bolaget kommer att vända till vinst under överskådlig tid, och det enda logiska är då att inte kasta goda pengar efter dåliga.

Last edited:
Lite för dålig på detta men spännande att se vad Norska staten gör nu? Dom har ju flaggat för att gå in i SAS igen. Kanske det är bra att Svenska staten långsamt drar sig ur SAS men ändå värdigt som det verkar bli nu. Mest orolig för pilotfacket som verkligen är på krigsstigen igen! :(
Jeg er også nervøs for pilotforeningen som er udenfor pædagogisk rækkevidde. Men, hvad skulle argumentet være, for at varsle strejke idag ift igår?

Hur tänker ni andra utifrån nuläget med SAS om "risken" att ha awardsresor bokade via SAS oh en drös oanvända Eurobonuspoäng? Bränna så fort det går för säkerhets skull eller sitta still i båten?
Tänkte precis samma tanke som dig! Hur funkar detta OM det blir KK? Vet ju att Eurobonus är ett eget bolag men vad gäller med bokade award resor både med SAS och Star alliance? Borde brinna inne men jag vet inte säkert?

Per Bolund kommenterade beslutet (se sista sekunderna av det här klippet)
Krisande SAS får inga nya pengar av staten - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Först förstod jag inte vad han menade överhuvudtaget med uttalandet:
"Regeringen fortsätter pumpa in mer och mer pengar i ett bolag som inte är lönsamt, det som händer då att att man bara fortsätter subventionera flygandet och att det leder till att andra bolag tvingas göra flygandet billigare och billigare".

För det pumpas ju inte in några pengar (man byter däremot valuta på de pengar man redan stoppat in). Men ffa kunde jag inte följa med i logiken till att konkurrernade bolag sänker priserna och var problemet låg?

Sedan trillade poletten ner att han kanske kunde se ägandet i SAS som ett styrmedel för att skapa dyrare flygresor som därmed minskar efterfrågan, som därmed leder till ytterligare prishöjningar, som därmed leder till ännu sämre resultat, som leder till prishöjningar som ...

Kanske är hans linje den bästa tänkbara för strejkande personalgrupper! En ägare som vill ha ett olönsamt bolag!

(jaja, jag vet att mp vill avyttra hela innehavet osv, detta är inget politiskt inläg, jag bara försökte förstå resonemanget hos en tidigare bitr. finansminister)

Toppen