Det är väl inget "ekonomiskt självmord" i att ha ett öppet och fritt forum där folk skriver vad de faktiskt tycker om produkter. Man ska komma ihåg att de faktiskt får en del bra reviews av medlemmar här också...
Sedan är jag lite chockad över att 90% av all trafik går till förstasidan. Det är extremt mycket...
Beror givetvis på målsättning, men tillväxtpotentialen (som annonsplats) är inte stor för ett forum, i jämförande med en redaktionell sida... (enligt statistiken).
Att de får positiv respons från våra medlemmar är just det ekonomiska problemet. Vem vill betala för något man får ändå?
Det finns en tydlig röd tråd om vilka som annonserat.. Norwegian och Telia t.e.x : Inte många omnämnanden annars (i jämförelse med SAS). Dessa är intresserade av trafiken, då de inte får några positiva recensioner på sidan.
Jag håller på att utföra en studie om problematiken, vilket hittils tagit 200h , och omfattar nära 100s. Jag bör inte berätta detaljerna ännu, men vi kan sammanfatta: 1. Annonsörerna är intresserade av trafik, medan kvalitet på inlägg etc är sekundärt (möjligen lata marknadsförare på SAS mm?). 2. De ser inte mervärdet i att annonsera då bolaget redan omnämns. 3. De är inte överförtjusta i att mycket fokus ligger på att lura bolagen och deras system
Det är alltså inte sidvisningar 90%, utan unika besökare. Jag kan ha överdrivet siffrorna en aning, har inte exakta siffror framför mig. Men det är en enorm diskripens mellan de unika besökare du kan se på KIA-index och antal människor som besöker forumet.
SAS etc har dock ingen insikt i hur vår fördelning av trafik ser ut. De kan tro att det är 90% forumet som besöks.
Detta är egentligen en intern diskussion för ledningsgruppen, men lite information kan jag ju läcka..
Med detta sagt kommer vi inte att göra några förändringar av sidans upplägg, där forumet blir lidande. Forumet är och förblir Businessclass.se. Däremot kommer vi i framtiden att även lägga mer fokus på den redaktionella förstasidan...