Senaste nytt

Global Traveler listar det bästa inom allt

De lyckades att placera rätt flygbolag i rätt geografiskt område i alla fall.
Jag skulle inte vara förvånad om de placerade TAP Portugal i bästa flygbolag i Afrika.

Med tanke på den allmäna kvaliten bland flygbolagen i afrika så är ju TAP väldigt bra i jämförelse. ;)

fniss den va bra..:)

tycker BC druknar i DY reklam banners..

Det är väl enda bolaget som inte får positiv reklam gratis av våra medlemmar..
Cathay behöver knappast annonsera i.o.m att det finns otaliga artiklar och inlägg om bolaget, och knappast en enda negativ. SAS får också omnämningar så det räcker.. Priset? 0 SEK..

Tyvärr är det verkligheten för forum som annonsplatser.... Speciellt sådana aktiva forum som Businessclass.se ; Vi är ute med pressreleaserna innan bolagen;). Givetvis är det ett ekonomiskt självmord, men vi kan inte begränsa forummedlemmarnas rätt att skriva.

Vad annonsörerna inte vet är att 90% av vår trafik är förstasidan... Där syns BARA Norwegian.

Det är väl inget "ekonomiskt självmord" i att ha ett öppet och fritt forum där folk skriver vad de faktiskt tycker om produkter. Man ska komma ihåg att de faktiskt får en del bra reviews av medlemmar här också...

Sedan är jag lite chockad över att 90% av all trafik går till förstasidan. Det är extremt mycket...

Det är väl inget "ekonomiskt självmord" i att ha ett öppet och fritt forum där folk skriver vad de faktiskt tycker om produkter. Man ska komma ihåg att de faktiskt får en del bra reviews av medlemmar här också...

Sedan är jag lite chockad över att 90% av all trafik går till förstasidan. Det är extremt mycket...

Beror givetvis på målsättning, men tillväxtpotentialen (som annonsplats) är inte stor för ett forum, i jämförande med en redaktionell sida... (enligt statistiken).

Att de får positiv respons från våra medlemmar är just det ekonomiska problemet. Vem vill betala för något man får ändå?

Det finns en tydlig röd tråd om vilka som annonserat.. Norwegian och Telia t.e.x : Inte många omnämnanden annars (i jämförelse med SAS). Dessa är intresserade av trafiken, då de inte får några positiva recensioner på sidan.

Jag håller på att utföra en studie om problematiken, vilket hittils tagit 200h , och omfattar nära 100s. Jag bör inte berätta detaljerna ännu, men vi kan sammanfatta: 1. Annonsörerna är intresserade av trafik, medan kvalitet på inlägg etc är sekundärt (möjligen lata marknadsförare på SAS mm?). 2. De ser inte mervärdet i att annonsera då bolaget redan omnämns. 3. De är inte överförtjusta i att mycket fokus ligger på att lura bolagen och deras system

Det är alltså inte sidvisningar 90%, utan unika besökare. Jag kan ha överdrivet siffrorna en aning, har inte exakta siffror framför mig. Men det är en enorm diskripens mellan de unika besökare du kan se på KIA-index och antal människor som besöker forumet.

SAS etc har dock ingen insikt i hur vår fördelning av trafik ser ut. De kan tro att det är 90% forumet som besöks.

Detta är egentligen en intern diskussion för ledningsgruppen, men lite information kan jag ju läcka..:p

Med detta sagt kommer vi inte att göra några förändringar av sidans upplägg, där forumet blir lidande. Forumet är och förblir Businessclass.se. Däremot kommer vi i framtiden att även lägga mer fokus på den redaktionella förstasidan...

Last edited:
Jaha, jag läste nog in fel syftning i ditt "ekonomiska självmord". Nu är jag helt med på vad du menar och du har en poäng. Är dock övertygad om att det lär finnas annonsörer som är intresserad av den typ av kundgrupp som vi ändå till stor del utgör och är beredd att betala premium för det.

Det är alltså inte sidvisningar 90%, utan unika besökare. Jag kan ha överdrivet siffrorna en aning, har inte exakta siffror framför mig. Men det är en enorm diskripens mellan de unika besökare du kan se på KIA-index och antal människor som besöker forumet.
Det är helt korrekt. Vår förstasida är mycket större än forumet om man ser till hur många som följer respektive del, det har vi gjort tester på. Ser man under en hel månad står antal inloggade medlemmar för mindre än 10% av det totala antalet besökare.
Jag kommer prata lite om detta på Strand på lördag eftersom den redaktionella delen ligger under mitt ansvarsområde.

Jag vill veta hur statistiken ser ut om man räknar klick eller tid spenderad på siten... Då lär de icke-inloggade stå för en mycket mindre del.

Toppen