Senaste nytt

Snart möjligt att boka award med Singapore Airlines igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Dock verkar ju Singapore släppa till andra bolag. Mest irriterande är väl som vanligt SAS totala oförmåga att kommunicera. Men det är klart hela problemet beror ju på tekniska problem som det står på hemsidan. Sanningen är väl att Singapore ser inget värde i att släppa platser till SAS.
De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.
Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.

Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.

Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.
 

filip23

Medlem
De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.
Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.

Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.

Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.

Palmen, klart det inte finns någon skyldighet men en stor del av (antar jag) folk som skaffat amex förväntar sig att kunna boka biljetter med SQ då det oftast varit möjligt och erbjuder stora möjligheter. Jag kan, personligen, tycka att det borde finnas något sätt att sätta press på antingen amex eller SAS för att få till en förändring på detta då själva programmet devalueras då möjligheter försvinner. Att boka LX F har aldrig varit möjligt och jag sol konsument förväntar mig inte heller att det ska gå att boka
 

palmen

Moderator
Palmen, klart det inte finns någon skyldighet men en stor del av (antar jag) folk som skaffat amex förväntar sig att kunna boka biljetter med SQ då det oftast varit möjligt och erbjuder stora möjligheter. Jag kan, personligen, tycka att det borde finnas något sätt att sätta press på antingen amex eller SAS för att få till en förändring på detta då själva programmet devalueras då möjligheter försvinner. Att boka LX F har aldrig varit möjligt och jag sol konsument förväntar mig inte heller att det ska gå att boka
Amex har inget med detta att göra. Självklart kan du ju klaga till amex och säga upp kortet för att sas inte erbjuder SQ flighter, om 1000 personer säger upp kortet kommer de säkert reagera.

Jag som konsument förväntar mig inte kunna boka SQ alls då den möjligheten försvann för alla i nästan 2 år. Tillgänglighet kommer och går mellan bolagen, ska sas klara sig undan KK måste de skära i kostnader och jag kan gissa att bokningar av awards varit en förlustaffär för sas då det varit så extremt bra regler på awards jämfört med i stort sett alla andra bolag där det är extremt mycket sämre.

Är man inte nöjd med amex pga att sas inte kan boka SQ awards så ska man självklart omedelbart säga upp kortet och skaffa ett bättre kort. Jag kan dock lova dig att det finns inget annat kort som är bättre om mana tittar generellt.
 

palmen

Moderator
Du har säkert rätt när det gäller svenska Amex...jag läste bara detta på OMAAT och fattade som att det funka:

Review: Singapore Airlines A380 Suites (FRA-JFK) - One Mile at a Time

"Singapore KrisFlyer miles are easy to come by, as the program partners with all major transferable points currencies, including Amex Membership Rewards...."
Stor skillnad på amex beroende på vilket land kortet ges ut. Vi har inte samma partners som finns i USA.
 

ekf

Medlem
ska sas klara sig undan KK måste de skära i kostnader och jag kan gissa att bokningar av awards varit en förlustaffär för sas då det varit så extremt bra regler på awards jämfört med i stort sett alla andra bolag där det är extremt mycket sämre
Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Jonas C

Medlem
Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.
Det var väl vad som skedde förra våren när de delade in Sydostasien i två zoner och höjde priserna kraftigt på Oceanien.
 

Mikeswede

Medlem
De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.
Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.

Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.

Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.
Hej Palmen, jag håller med dig om det mesta. Dock några saker

- Även SAS kan ha fel/förbättra sig
- Du säger att awards med SAS varit mycket fördelatigare med SAS än med andra. Det enda jag kan se är AMEX vouchern . I övrigt tycker jag att all bolags awardprogram har sina för och nackdelar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen