Senaste nytt

Möjligt att boka Star Alliance awards på SAS.se igen! 2021-12-16

Mr Planning

Medlem
Kan man ha flera mellannamn?

Det finns det ju dom som har.

I mitt fall så tänkte jag mest på mig själv pch resesällskapet :)

Dock så var det länge sedan jag bokade en reward på nätet, då det ofta tenderar att bli en open jaw.

Det vore ju trevligt om den möjligheten skulle dyka upp!
 

JacobGBG

Medlem
Hur gör ni med andranamn/mellannamn (dvs ett andra förnamn) i awardbokningar via Star Alliance awards webbsida? Fyller ni enbart förnamn och efternamn och skippar ev andranamn/mellannamn? Tänker att bra om namnen i biljetten matchar covidbeviset som har samtliga namn med inkl andranamn/mellannamn....

Till det ytterst ska man undvika att fylla i andra/mellannamn i flygbokningar överhuvudtaget, speciellt vid awardbokningar. Dessa adderar endast komplexitet. När ditt namn överförs mellan olika system inom *A så kan för och mellannamn kastas om, detta hände min fru för ett par år sedan. Som tur var så hade personalen ett överseende med det då, men en övernitiska agent skulle mycket väl kunna vägra som följd av det.
 
  • Gilla
Reactions: hco

JPE

Medlem
Till det ytterst ska man undvika att fylla i andra/mellannamn i flygbokningar överhuvudtaget, speciellt vid awardbokningar. Dessa adderar endast komplexitet. När ditt namn överförs mellan olika system inom *A så kan för och mellannamn kastas om, detta hände min fru för ett par år sedan. Som tur var så hade personalen ett överseende med det då, men en övernitiska agent skulle mycket väl kunna vägra som följd av det.
Mellannamn är väl ganska ovanligt men om man har ett ska man väl alltid fylla i det. SAS har ju till och med ett eget fält för mellannamn. Dock borde de kanske förklara bättre vad mellannamn är. De flesta tror att det är extra förnamn eller extra efternamn vilket det inte är. Till exempel Anders Peter Lars Bengtsson-Andersson har inga mellannamn. Ett mellannamn är en specialversion av efternamn som man fått under vissa förutsättningar. Sedan 2017 kan man inte längre få/ta ett mellannamn.

Mellannamn | Rättslig vägledning | Skatteverket
 

Nander

Medlem
Till det ytterst ska man undvika att fylla i andra/mellannamn i flygbokningar överhuvudtaget, speciellt vid awardbokningar. Dessa adderar endast komplexitet. När ditt namn överförs mellan olika system inom *A så kan för och mellannamn kastas om, detta hände min fru för ett par år sedan. Som tur var så hade personalen ett överseende med det då, men en övernitiska agent skulle mycket väl kunna vägra som följd av det.

Jag har dock haft den motsatta upplevelsen, där check-in-personalen har bråkat och hävdat att mitt namn på bokningen inte stämmer helt med mitt pass då jag inte skrivit in mina (två) mellannamn. Så nu ser jag alltid till att skriva alla mina namn när jag bokar, och har inte haft några problem med det.
 
Jag har dock haft den motsatta upplevelsen, där check-in-personalen har bråkat och hävdat att mitt namn på bokningen inte stämmer helt med mitt pass då jag inte skrivit in mina (två) mellannamn. Så nu ser jag alltid till att skriva alla mina namn när jag bokar, och har inte haft några problem med det.

Ytterst tveksamt att de bråkade över några mellannamn, utan över dina förnamn utöver tilltalsnamnet. Mellannamn är folkbokföringsmässigt det (efter)namn man kunde registrera, före 2017, före sitt juridiska efternamn. Mellannamn hade efternamnskaraktär men förde med vissa juridiska begränsningar (t ex hur det kunde föras vidare m m). Sedan 2017 är det tillåtet med två efternamn och mellannamn kan inte längre registreras, men kvarstår för dem som har det.
Förnamn är alla dina namn som inte är mellannamn eller efternamn. Av förnamnen har de flesta bara ett som är tilltalsnamn.

Edit: Sedan är uttryck som andranamn olyckliga, de finns inte i folkbokföringen och kan bli fel. Jag hade mitt tilltalsnamn som förnamn nummer två, är det då andranamn? Och vad är då mitt första och tredje förnamn? Nej mycket tydligare att använda tilltalsnamn och (övriga) förnamn.
 
Last edited:

Nander

Medlem
Ytterst tveksamt att de bråkade över några mellannamn, utan över dina förnamn utöver tilltalsnamnet. Mellannamn är folkbokföringsmässigt det (efter)namn man kunde registrera, före 2017, före sitt juridiska efternamn. Mellannamn hade efternamnskaraktär men förde med vissa juridiska begränsningar (t ex hur det kunde föras vidare m m). Sedan 2017 är det tillåtet med två efternamn och mellannamn kan inte längre registreras, men kvarstår för dem som har det.
Förnamn är alla dina namn som inte är mellannamn eller efternamn. Av förnamnen har de flesta bara ett som är tilltalsnamn.

Edit: Sedan är uttryck som andranamn olyckliga, de finns inte i folkbokföringen och kan bli fel. Jag hade mitt tilltalsnamn som förnamn nummer två, är det då andranamn? Och vad är då mitt första och tredje förnamn? Nej mycket tydligare att använda tilltalsnamn och (övriga) förnamn.

Fair enough, men i folkmun och det som Inka faktiskt frågade efter var just mellannamn i betydelsen "förnamn som inte är tilltalsnamn". Och det var det som jag delade min upplevelse med.
 

Karlan

Medlem
Någon som har haft problem att göra ombokningar med swiss senaste tiden? Fick en ändring som innebär 11h väntan i Genève på en hemresa jfk-gva-cph. Ser att det finns platser gva-fra-cph och försöker ringa in för att boka om till dom, första gången för en vecka sen, sen ett par ggr idag. SAS kan inte se några platser på swiss flighten gva-fra, trots att det finns enligt star alliance sök. Bokade till och med en separat poängbiljett gva-fra-cph för att testa om biljetterna fanns och det gick fint. Ringde in och förklarade igen att biljetterna visst finns men dom sa att det inte gick att göra något. Finns det något att göra i detta läget? Normalt testar man ju att ringa igen men jag har pratat med åtminstone 4 olika agenter som alla säger att det är omöjligt.
 
Otroligt strul att söka, får inte upp något. Prövat olika webbläsare samt olika datorer/mobil och samma problem uppstår. Bara står och laddar

upload_2022-5-2_21-43-51.png
 
Toppen