Rickard_O
Medlem
Tror den här "klädkoden" är lite överdriven att det skulle hjälpa så mycket att inte va ett potentiellt offer.Hur man agerar i akuta situationer handlar mest om att förbereda sig, likt double-wallet-taktik eller vara uppmärksam om sina omgivningar. Vad gäller snabba oförutsedda händelser (serveringsvagn, bagagevagnar som löper amok) är det svårare att förbereda sig, dels för att så mycket olika varianter kan uppstå och man agerar reflexmässigt, det tar en hel del träning av den typen av situationer för att "programmera in" ett beteende, men å andra sidan skadar det inte att fundera på vad som är bästa metoden heller.
Generellt när jag befinner mig i en storstad brukar jag aldrig ha shorts, är det väldigt varmt har jag tunna polyesterbyxor (billigare kostymbyxor från t.ex. Dressmann), ser propra men ganska billiga ut vilket är bra, sedan en enklare skjorta eller neutral t-shirt men lämnar kameraväskan till förmån för en plastpåse med lokal supermarket-logo på eller möjligen en äldre enklare ryggsäck, i Mexiko kompletterade jag med en lokal tidning som lite lagom stack upp ur väskan, så det åtminstone såg ut som jag var inflyttad Gringo
Kolla Google Maps är ju oundvikligt, men jag brukar då passa på vid ett naturligt stopp, t.ex. när man väntar på att få gå över gatan eller liknande, måste jag stanna annars kan jag slå mig ned på en bänk och snarare låssas kolla Instagram eller något, men stannar man mitt i vägen, gärna två eller flera personer och börjar kollar runt som om huvudet var på på drejskiva och peka/gestikulera så är det en dead giveaway...
Intressant tråd med många bra tips! Keep 'em coming!
Din utstrålning kommer vara mycket viktigare i sammanhanget om dom kommer sikta in sig på dig eller inte.
Du kommer aldrig kunna dölja rädsla eller "vilsenhet" med ett par kostymbyxor och en skjorta, folk som siktar in sig på utomstående ser igenom den där charaden direkt.
Beteende är mycket viktigare att tänka på, saker som att inte stå i en korsning och leta gatskyltar är ett bra tips!
Självförtroende, avslappnad och även läsa av andra människor är det som kommer ta en helskinnad ur uppståndna sitautioner och undvika potentiella hot.
Roligaste jag varit med om när jag, sambon och en väninna till henne var i Belgrad.
Vi blev förföljda av 4-5 män som även hade ett barn med sig, när vi lyckats avvika in på en säker plats så var det första sambon sa. "Jag siktade in mig på barnet, minsta utfall dom hade gjort hade jag tagit barnet". Då blev jag stolt