Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hej,
Åker till Florida den 10 maj, första gången som jag reser själv med barnen efter skilsmässa, dom är 5 och 7. Är det någon som har erfarenhet av att flyga ensam med barn och om man behöver något särskilt intyg från modern? Hon är såklart helt medveten om resan osv så inga konstigheter där, vi har gemensam vårdnad och barnen varannan vecka men vill inte stå i immigration i MIA och bli kvar där i onödan :)

Jag hade med mig ett intyg för säkerhets skull när jag och de två äldsta döttrarna åkte till LA i höstas, även fast de var 11 och 18 vid det tillfället.

Tror det kan vara större risk att du får frågan om dina barn är 5 och 7.

Jag har åkt själv med barnen mellan Sverige och USA och aldrig fått någon fråga. MEN, jag har alltid haft ett papper påskrivet av mamman (min fru) med mig. Tullpersonalen kan vara hårda om de misstänker trafficking, så jag har inte vågat chansa.
Tack för svar!
Är det något särskilt officiellt papper du haft med dig eller har ni skrivit ihop något själva?

Jag har följande resplan, när kan jag tidigast ta mitt covidtest inför USA?
Kod:
Onsdag   CPH-AMS 18:10 - 19:35
Onsdag   AMS-IST 23:15 - 03:35 (+1 dag)
Torsdag  IST-ORD 14:15 - 17:40
Torsdag  ORD-GRU 21:10 - 09:30 (+1 dag) (Max 72 timmar gammalt PCR-test till Brasilien)

Jag har följande resplan, när kan jag tidigast ta mitt covidtest inför USA?
Kod:
Onsdag   CPH-AMS 18:10 - 19:35
Onsdag   AMS-IST 23:15 - 03:35 (+1 dag)
Torsdag  IST-ORD 14:15 - 17:40
Torsdag  ORD-GRU 21:10 - 09:30 (+1 dag) (Max 72 timmar gammalt PCR-test till Brasilien)

Någon gång under tisdagen. Dvs dagen innan.

Edit: Läste för snabbt. Ta det på onsdagen.

Med risk för en tjatig fråga, Men vi reser mot USA via Oslo på förmiddagen, och jag skulle helst vilja göra testat i början av dagen innan, alltså innan flyget mot Oslo lättat, för att ha god tid på mig att omboka om testet är positivt. På testcentret sa de att test måste tas inom 24 timmar från boarding till USA fighten från Oslo, medans jag menar att det räcker med kalenderdagen innan, dvs från 00.01 dagen innan avresa. Så tolkar jag också alla engelska texter. Hur har ni andra gjort?

YES! 4 negativa antigensvar bärgade så nu är alla covid-hinder undanröjda inför morgondagens resa. Har varit jobbigt nervös sista tiden, denna resa är så mycket första gången, så hade varit trist om det gått omkull..

Så ni som är vana business-resenärer, med flera longhauls på olika bolag som måttstock och som kanske synar saker i detalj och nästan tar en resa med vänstersväng i dörren med en klackspark;
Tänk tillbaka på hur det var första gången ni stod vid denna tröskel, hur pirrigt och spännande det kanske kändes, sippandes på lite bubbel inför take off.

Där, med de känslorna, har ni familjen Fredde18 i morgon, när Swiss tar oss över Atlanten! Återkommer med en reserapport... ;)

Toppen