Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

Jag vet inte om det är en tillfällighet men jag har appen Flightradar24 och får notiser när ett flygplan skickar squawk 7700 (emergency) och upplever det som att andelen ryska passagerarplan som sänder ut denna signal har öka sista veckan.

Det kan så klart vara tillfälligheter men kan det redan nu vara ett resultat av sanktionerna?

Jag har inte hittat någon statistik som stödjer min upplevelse men tänker om någon annan fått samma känsla eller rent av kan delge någon statistik?

Är den geografi begränsad eller global? Numera flyger ju tex alla flyg till kaliningrad (som är inrikes och har rätt så många avgångar) nära Sverige. Så de kanske helt enkelt syns mer?

De flesta brukar väl också komma i anslutning till start (möjligen också landning men främst start för det är då man upptäcker felen) och numera så går ju flygen från kaliningrad snabbt ut över Östersjön. Och kommer därmed också närmre.

Kanske långsökt, men en gissning om det är så att fr24 antingen plockar upp eller skickar alerts utifrån geografi.
 
Ryssarna kanske beslutar sig för att behålla dem utan att betala, de kan ju flyga inrikes och lappa ihop dem som
Kubanerna gjort med amerikanska 50-tals bilar i 70 år.

European Sanctions Could Strand Leased Planes in Russia - The New York Times
At stake is the fate of hundreds of planes worth an estimated $12 billion, according to Ishka,
a consulting firm that specializes in the aviation industry.
Those based in Ireland are particularly exposed, with $4 billion to $5 billion worth of
aircraft in Russia, it said.
The sanctions give companies leasing the planes until March 28 to terminate existing contracts,
the Irish government confirmed on Monday.

Aeroflot, Ural Airlines, S7 Group and Utair. As of February 2022, these carriers used nearly
500 Airbus, Boeing and Embraer aircraft.
The fleet of foreign liners in total is estimated at $12 billion.

Aeroflot tänker inte lämna tillbaka planen

Foreign aircraft will remain in Russia
03/03/2022
It was decided to leave foreign-made aircraft leased from European companies in Russia, a source in Aeroflot told FrequentFlyers.ru. This can be framed as a “requisition” of property, that is, a forced purchase of it in favor of the state, but in fact it will turn into nationalization due to the blocking of Russia’s gold and foreign exchange resources abroad, because it will be impossible to pay for the planes due to sanctions imposed by the European Union.


Иностранные самолёты останутся в России — FrequentFlyers.ru

Åtminstone två flygplan som leasats till ryska flygbolag av utländska leasingföretag (av totalt 515) har belagts med kvarstad när de befunnit sig i utlandet, enligt en artikel från igår som citerar TASS: en B737-800 på IST som flögs av Pobeda inom Aeroflot-gruppen och en B777-300ER på MEX som flögs av Nordwind Airlines.
Repossessing Aircraft in Time of Crisis: A Daunting Task | Airways Magazine
Det är tydligen Kapstadskonventionen som reglerar de juridiska förhållandena. Med sedvanlig Putin-retorik är det säkert nazister och russofober som skrivit den konventionen. :D

S7 slutar tydligen helt med att flyga till andra länder (alltså de som inte stängt sitt luftrum för ryska bolag), undrar om det beror på risken att bli av med valda delar av flottan så snart de lämnar Ryssland?
War in Ukraine: Russia's S7 Airlines to Suspend All International Flights From Tomorrow

Men kanske kan de ryska bolagen planera så att enbart icke-leasade plan flyger på återstående utlandsrutter?

Nu har han undertecknat lagen enligt DN:

Rysslands president Vladimir Putin har undertecknat en lag som möjliggör för ryska flygbolag att omregistrera utländskt leasade plan till sin egendom. Aeroflot och andra ryska bolag har leasat utländska plan till ett värde av närmare 100 miljarder kronor.

Följ utvecklingen mellan Ryssland och Ukraina - DN.SE
 
Nu har han undertecknat lagen enligt DN:

Rysslands president Vladimir Putin har undertecknat en lag som möjliggör för ryska flygbolag att omregistrera utländskt leasade plan till sin egendom. Aeroflot och andra ryska bolag har leasat utländska plan till ett värde av närmare 100 miljarder kronor.

Följ utvecklingen mellan Ryssland och Ukraina - DN.SE
Och där blev Ryssarna tvungna att återuppväcka sin egen flygindustri på allvar igen när ingen leasingfirma i världen kommer ta i dem med tång någonsin igen.
 
Hur kommer länder som Israel agera när de gäller "konfiskerade" plan.


As Israel avoids sanctioning oligarchs, 14 private jets arrive from Russia — report | The Times of Israel
Some planes landing in past 10 days appear to be rented, a possible sign wealthy
Russians are looking to slip around financial penalties imposed after Moscow’s Ukraine invasion



https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/14/israel-russia-oligarchs-ukraine/
A number of wealthy Russian Jews applied for Israeli citizenship after Russia annexed Crimea from Ukraine in 2014,
in part to evade resulting U.S. sanctions. In Israel, they benefited from a law exempting new immigrants from
declaring or paying taxes on their income for 10 years.
The law was used as a loophole for international money laundering and transformed seaside cities
such as Tel Aviv, Caesarea and Herzliya into playgrounds for the ultrarich.

These business executives — including Abramovich and billionaire banker Mikhail Fridman —
not only have Israeli passports, but also often own luxury villas and maintain political
ties and status as high-level donors and investors in the Israeli economy.
 
Ryssland: Lufthansa Technik fruktar förstatligande av reservdelar i Ryssland - aeroTELEGRAPH
Lufthansas teknik har en offshoot i Ryssland. Fram till nyligen levererade det hundratals flygplan med delar. Nu fruktar Lufthansas dotterbolag för sin egendom.
Vid Lufthansa Techniks årliga presskonferens onsdagen den 9 mars förklarade VD Johannes Bussmann att affärsstoppet även påverkar Lufthansa Techniks logistiktjänster för den italienska Sukhoi-investeringen Superjet International. "Alla servicerelationer är helt avbrutna", säger Bussmann.

Kommer reservdelar att förstatligas?
Lufthansa Technik-chefen var bekymrad över de reservdelar som hans företag lagrar i Ryssland via offshoot Lufthansa Technik Vostok Services.
 
Källa: -> Putin signs new law: Leased aircraft now belong to Russian airlines


Russian airlines will keep planes leased from foreign firms.

Russian president Vladimir Putin signed a law on Monday allowing foreign planes leased by Russian airlines to be registered as the airline’s property.

The move is likely to stoke Western fears of a mass default involving hundreds of jetliners.

The aircraft value leased to Russian airlines is estimated to be in the tens of billions of dollars.

Mod Edit: Kortat ner citering från original artikel. Vill man läsa allt finns det i länken till artikeln ovan.
 
Last edited by a moderator:
De flesta ryska planen är tydligen, av skatteskäl, registrerade i Bermuda.

Russia moves Bermudian-registered aircraft to domestic listing in bid to dodge sanctions - The Royal Gazette | Bermuda News, Business, Sports, Events, & Community |
But the Bermuda Civil Aviation Authority said the Russian move broke international law because aircraft cannot not be registered in two countries.

The BCAA explained: “The Russian Federation has issued a directive to have Bermuda-registered aircraft re-registered in the Russian Federation without first being deregistered by BCAA and a number of Bermuda-registered aircraft have already been illegally re-registered in Russia.”



Tracking re-registered Russian jets | Flightradar24 Blog
 
Toppen