mha321
Medlem
Jag vet inte om det är en tillfällighet men jag har appen Flightradar24 och får notiser när ett flygplan skickar squawk 7700 (emergency) och upplever det som att andelen ryska passagerarplan som sänder ut denna signal har öka sista veckan.
Det kan så klart vara tillfälligheter men kan det redan nu vara ett resultat av sanktionerna?
Jag har inte hittat någon statistik som stödjer min upplevelse men tänker om någon annan fått samma känsla eller rent av kan delge någon statistik?
Är den geografi begränsad eller global? Numera flyger ju tex alla flyg till kaliningrad (som är inrikes och har rätt så många avgångar) nära Sverige. Så de kanske helt enkelt syns mer?
De flesta brukar väl också komma i anslutning till start (möjligen också landning men främst start för det är då man upptäcker felen) och numera så går ju flygen från kaliningrad snabbt ut över Östersjön. Och kommer därmed också närmre.
Kanske långsökt, men en gissning om det är så att fr24 antingen plockar upp eller skickar alerts utifrån geografi.