Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

Fast att inte ha alla papper utskrivna när man reser i en pandemin är ganska dåligt av en själv.
Då har man inte gjort sin läxa och kollat upp saker innan...
Speciellt till ett land som Thailand som älskar sina papper och stämplar.

Alla papper var utskrivna. Dock ej pcr. Som jag dessutom gjorde med express för att ha det så "färskt" som möjligt så ville inte man riskera att röra sig runt människor i onödan. Har ingen skrivare hemma.

Hade vart halft upplösningstillstånd vid checkin på heatrow när merparten fick betala 10£ per utskrift.

Det är intressant att se att "Test-and-go" helt plötsligt studsar tillbaka när Omicron sprider sig som en löpeld. Man är lite förundrad. Enligt Bangkok Post var senaste noteringen dryga 8100 nya fall. Här peakade vi på på ca 40 000, efter att ha legat på dryga 20 000 per dag senaste veckan. Hittar inte artikeln, men enligt Bangkok Post hade Omikron tagit över i större delen av Thailand. En inte alltför kvalificerad gissning är att några miljoner thailändare är lite förkylda, men har inte testat sig. Här hemma testade både fru och två barn positivt med snabbtest, men var fullt arbetsföra hela tiden. SÅ det är med viss spänning jag följer utvecklingen inför min resa i slutet av mars:D

Det är intressant att se att "Test-and-go" helt plötsligt studsar tillbaka när Omicron sprider sig som en löpeld. Man är lite förundrad. Enligt Bangkok Post var senaste noteringen dryga 8100 nya fall. Här peakade vi på på ca 40 000, efter att ha legat på dryga 20 000 per dag senaste veckan. Hittar inte artikeln, men enligt Bangkok Post hade Omikron tagit över i större delen av Thailand. En inte alltför kvalificerad gissning är att några miljoner thailändare är lite förkylda, men har inte testat sig. Här hemma testade både fru och två barn positivt med snabbtest, men var fullt arbetsföra hela tiden. SÅ det är med viss spänning jag följer utvecklingen inför min resa i slutet av mars:D
Håller med. Skulle dyka när jag var i Phuket och dykcentret avrådde att och ut med 30 främlingar då tydligen inte media i Phuket var helt uppriktiga med hur dåligt läget faktiskt är så folksamlingar var stor risk. De hade dessutom en divemaster som testat positivt. Från dykcentret:

Hi again Taggen,

There has always been some doubt over Thailand's/Phuket's ability to accurately report numbers. Conspiracy theory could have the government doing that but it is also a bit of Thai culture ignoring it, especially if money is concerned. Thai culture has a money driven attitude as all the boat operators are Thai then it is difficult to know how accurately they are reporting issues to us.

We do believe that there has been a rise in the numbers in Phuket. The difficulity is that this strain of the virus can have no or little symptoms. We have known three people this year that have failed their final PCR test before traveling home, none of which had any symptoms or illness . This is our greatest concern. We don't want divers missing flights home and this is why we have decided to inform everyone of the risks.

Har Thailand stadig reglen om at man skal være på hospitalet hvis man tester positivt - selv uden/med milde symptomer? Det er trods alt noget af en forskel om man risikerer at blive tvangsindlagt eller det er nok at bare bo isoleret i et feriehus....

Visar man positivt så är det sjukhus eller statligt "hotell" som gäller med utegångsförbud.

Sedan hur länge det gäller är lite oklart. Troligen 14dagar.

Värt att notera att man skall kunna sitta i karantän på sitt hyrda boende eller hus. Men eftersom man måste vara på hotel dag 1 och dag 5 tills negativa svaret kommer så är man "fast" i systemet. Sjukhuspersonal kommer ej att skjutsa dig hem utan till ett särskilt boende.

Har Thailand stadig reglen om at man skal være på hospitalet hvis man tester positivt - selv uden/med milde symptomer? Det er trods alt noget af en forskel om man risikerer at blive tvangsindlagt eller det er nok at bare bo isoleret i et feriehus....
Kompisen testade positivt efter nyår. Sjukhusen i Phuket var fulla så han fick stanna på sitt hotell i typ 10 dagar.

Var eller hur beställde ni intyget som man kan få på sjukförsäkringen från American Express SAS elite? Provade chatta med kundtjänsten men fick bara ett bevis att det ingår och inget belopp.

Var eller hur beställde ni intyget som man kan få på sjukförsäkringen från American Express SAS elite? Provade chatta med kundtjänsten men fick bara ett bevis att det ingår och inget belopp.
Ring numret för försäkringsfrågor. Du måste nå AXA försäkring för de har hand om försäkringsfrågor. Numret finns på hemsidan alt. i försäkringsvillkoren.

Toppen