Senaste nytt

Räknas "ändring" av flyg som 'cancelled by the airline'?

Volatyle

Medlem
Hej,

Så, bokade en star alliance-resa innan årsskiftet till Portugal med en 2-4-1 som gick ut 2021-12-31 samt med poäng som går ut till våren.

Resan var tänkt att gå i slutet på augusti.

Fick idag mail att resan har ändats, från att tidigare varit avresa på fredag morgon och framme fredag förmiddag har dom nu lagt flyget att avgå Torsdag till Zurich, och sen från Zurich fredagen, dvs +1 dag vilket gör att vi inte kommer kunna åka på resan.

Nu klurar jag lite på vad som gäller här, hade resan blivit helt avbruten hade jag väl haft rätt att inom 30 dagar boka en ny award trip, trots utgången voucher/poäng så som jag förstått det? Men i det här fallet har dom ju lagt en ny rutt som gör att vi inte kommer kunna åka på resan.

Kan jag fortfarande begära tillbaka expired voucher/poäng och få 30 dagar på mig att boka en ny resa?

Vol

Hej,

Så, bokade en star alliance-resa innan årsskiftet till Portugal med en 2-4-1 som gick ut 2021-12-31 samt med poäng som går ut till våren.

Resan var tänkt att gå i slutet på augusti.

Fick idag mail att resan har ändats, från att tidigare varit avresa på fredag morgon och framme fredag förmiddag har dom nu lagt flyget att avgå Torsdag till Zurich, och sen från Zurich fredagen, dvs +1 dag vilket gör att vi inte kommer kunna åka på resan.

Nu klurar jag lite på vad som gäller här, hade resan blivit helt avbruten hade jag väl haft rätt att inom 30 dagar boka en ny award trip, trots utgången voucher/poäng så som jag förstått det? Men i det här fallet har dom ju lagt en ny rutt som gör att vi inte kommer kunna åka på resan.

Kan jag fortfarande begära tillbaka expired voucher/poäng och få 30 dagar på mig att boka en ny resa?

Vol

Ja.

Ditt flyg är canceled och ersatt med ett annat.

Om det hade flyttats en halvtimme med bibehållen dag och flight nummer hade det inte nödvändigtvis räknats men nu är det en annan dag.

Regeln handlar alltså om att det individuella flyget ställs in, inte hela resan.

Ja.

Ditt flyg är canceled och ersatt med ett annat.

Om det hade flyttats en halvtimme med bibehållen dag och flight nummer hade det inte nödvändigtvis räknats men nu är det en annan dag.

Regeln handlar alltså om att det individuella flyget ställs in, inte hela resan.
Tack! Då blir det att börja söka igen då....

Ja du bör kunna avboka och få tillbaka voucher och göra vad du vill med den.

Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?
Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...

Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?
Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...
Jag tror det är från när du avbokar men jag är inte säker. Det är väl nogkb annan som rapporterat att det varit "till slutet på nästa månad" från det datumet också, men jag vet inte om det är konsekvent...

Ibland tycker bolagen att om man inte hört av sig inom en viss tid (vanligen ca 14 dagar) så har man accepterat ombokningen. Så kanske inte är läge att vänta allt för länge.

Sedan brukar återgivna vouchers få en giltighet på innevarande + nästkommande månad, dvs avbokar du under januari så borde vouchern gälla till sista februari oavsett när i januari du avbokar. Det är alltså avbokningstillfället som avgör.

Om du inte gör något på 15 dagar (som sas applicerar) så kommer du ha ansetts ha accepterat förändringen i bokningen. Du har med andra ord 15 dagar på dig från att ändringen gjordes till att göra något annat, tex avboka och få tillbaka poäng och vouchers. Vouchern brukar bli giltig till den sista i månaden efter.

Toppen