Senaste nytt

Bagageförsening Amex Platinum

Hallå hallå :)

Befinner mig i Dubai just nu med min familj, pappa, mamma och ett barn på cirka 2 år.
Blev så himla less då jag ligger på cirka 55 timmar och våra bagage har inte kommit till hotellet dom har uppdaterat mig och sagt att dom har hittat alla 5 bagage och hoppas på att en bud firma ska ringa mig imorgon och boka tid för leverans. Dock anländer dom till Abu Dhabi.

Min fråga är följande jag har ringt AXA 2 gånger då det hände och idag innan 48 timmars gränsen har gått. Jag har rätt till 4000 kr per person. Har redan handlat det vi anser vi behöver, för 12000 sek. Nu börjar jag bli less på att jag inte har min väska med kläderna, dator, hörlurar för träning, kostym för en fin middag på nyår. Jag anser självklart att det är nödvändigt för min resa och standarden på det jag har köpt kan man se som mönster, i min vanliga spend. Värsta av allt är att vi har blivit så begränsade av att inte ha en barnvagn.

För cirka 4 timmar sen så gick 48 timmar gränsen in. Det betyder att jag har ytterligare 12000 sek att handla för.

Så jag vill handla imorgon en barnvagn, hörlurar, nyårs outfit till mig och min fru. Det kommer gå på säkert 25- 30k cirka. Då tänker jag det är legit plus så står dom för 12k.

Lite glad blir man det ska jag inte ljuga om, därför har jag den försäkringen men sanningen är att det är jättejobbigt att resa med en barn familj med ingenting. Ni som har barn ni förstår.

Återigen min fråga, känns konstigt att handla och hoppas på att dom godkänner det men som sagt efter samtalet med AXA så sa dom vi har full förståelse så då tänker jag varför inte?

Har du något tips eller invändningar, uppskattar om tonnen är respektfull

Tack.
Jag är tveksam till datorn men det kan gå, beroende på hur du motiverar den. Hörlurar tror jag däremot kan gå, också beroende på motivet/behovet. Min erfarenhet är att skadereglerarna är, eller iaf har varit, välvilligt inställda till olika typer av nödvändiga kostnader. Jag köpte nya träningskläder, fina jobbingskor etc eftersom jag skulle springa ett lopp och det var inga problem.

Jag kan bara dela min erfarenhet att när vi råkade ut för ungefär samma sak i Kroatien för några år sedan då var det helt OK att köpa en enklare barnvagn och få ersättning för den. Amex SAS Premium hade jag då.
Jag tror nyckelordet är enklare, köper man något "billigt" så lär det fungera. Köper man ultra deluxe kan det nog knorras en del.
Det ska vara nödvändiga inköp för att "klara sig", inte nya "lyxprodukter". Följer man den linjen så lär det mesta gå igenom.

Jag är tveksam till datorn men det kan gå, beroende på hur du motiverar den. Hörlurar tror jag däremot kan gå, också beroende på motivet/behovet. Min erfarenhet är att skadereglerarna är, eller iaf har varit, välvilligt inställda till olika typer av nödvändiga kostnader. Jag köpte nya träningskläder, fina jobbingskor etc eftersom jag skulle springa ett lopp och det var inga problem.
Träningskläder och skor är ju högst nödvändigt om du ska springa. Hörlurar är inte nödvändigt för att springa, även om många vill lyssna på musik samtidigt. Så hade jag resonerat när det kommer till nödvändiga inköp.
Personligen har jag svårt att se hur man motiverad en ny dator. Om datorn inte var viktigare än att den kunde åka i incheckat bagage så är den nog inte så nödvändig, så skulle jag personligen resonera, men jag är ingen försäkringshandläggare.

Träningskläder och skor är ju högst nödvändigt om du ska springa. Hörlurar är inte nödvändigt för att springa, även om många vill lyssna på musik samtidigt. Så hade jag resonerat när det kommer till nödvändiga inköp.
Personligen har jag svårt att se hur man motiverad en ny dator. Om datorn inte var viktigare än att den kunde åka i incheckat bagage så är den nog inte så nödvändig, så skulle jag personligen resonera, men jag är ingen försäkringshandläggare.
Som sagt, hörlurar beror på behovet, det stod träning, inte bara springa. Om man ska genomföra en speciell träning, kanske någon aktivitet som är förbokad eller man kanske leder en träning och där hörlurar är nödvändiga så är det motiverat. Poängen är att det kan skilja från person till person.

Som sagt, hörlurar beror på behovet, det stod träning, inte bara springa. Om man ska genomföra en speciell träning, kanske någon aktivitet som är förbokad eller man kanske leder en träning och där hörlurar är nödvändiga så är det motiverat. Poängen är att det kan skilja från person till person.
Jag har fortsatt svårt att se hur hörlurar är något man måste ha för att kunna utföra träning. Hörlurar är ungefär lika viktigt som en telefon med Spotify på för att kunna utföra träning av någon aktivitet. Jag har åtminstone inte sett någon sport/idrott som kräver hörlurar som utrustning. Om det inte är ett krav så är det inte heller nödvändigt för att kunna utföra aktiviteten.

Jag brukar i tveksamma fall resonera som så att om det är en kostnad som jag är beredd att ta alldeles oavsett försäkringen, då kan anspråket antagligen anses rimligt sett ur prisklass/nödvändighets-perspektivet.

Det är lika spännande att se vad en del tycker är rimliga anspråk varje gång detta kommer upp. Lite som att alla alltid reser runt med diamantörhängen och annat i den incheckade väskan när den kommit bort på riktigt (alltså inte bara är försenad)... :rolleyes:

Jag har fortsatt svårt att se hur hörlurar är något man måste ha för att kunna utföra träning. Hörlurar är ungefär lika viktigt som en telefon med Spotify på för att kunna utföra träning av någon aktivitet. Jag har åtminstone inte sett någon sport/idrott som kräver hörlurar som utrustning. Om det inte är ett krav så är det inte heller nödvändigt för att kunna utföra aktiviteten.
Jag märker att du har svårt, men tror du missar poängen, det beror återigen helt på hur det motiveras. Hörlurar måste inte användas för träning enbart.

Jag märker att du har svårt, men tror du missar poängen, det beror återigen helt på hur det motiveras. Hörlurar måste inte användas för träning enbart.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men hörlurar är aldrig nödvändigt för mig någonsin. De är dock den ägodel jag nyttjar mest i livet (efter telefonen) så jag skulle absolut inte vilja vara utan dom. De är dock inte nödvändiga, jag kan göra allt utan dom om det skulle behövas.

Säger inte att det är omöjligt att få ersättning för hörlurar, men tycker personligen det är tveksamt om det klassas som nödvändiga, om det nu inte var så att jag är pilot eller annat yrke där jag faktiskt behöver hörlurarna för att kunna utföra jobbet.

Toppen