Senaste nytt

SAS award där flighter försvunnit efter ändring av resa

Piffsan

Medlem
Hej allesammans,
Skulle behöva lite hjälp av er.
Sammanfattning: Vi hade lyckats boka en Eurobonus 2-4-1-resa till Tokyo (1 adult+ 1 child (11y)) nu under höstlovet (TACK till er alla för alla matnyttiga trådar). Hemresan ställdes in och det var av förklarliga skäl bäst att boka om till senare tillfälle. Pga andra resemålsplaner under 2022 samt att 11-åringen fyller 12 i slutet av juni skulle utresan behöva vara mellan sommarlovets start fram till midsommar. Detta då man måste vara under 12y på avresedagen för 50% EBB award. Vi ringde in och en person på Eurobonus såg att det fanns awardbiljetter med utresa fredag eller måndag (helgen fanns inte) i juni. Även hemresa i juli fanns. Vi bokade om biljetterna och fick uppdaterad resplan - med Ticket number samt "Confirmed" på alla legs. (Alla ben är med SAS). So far so good.
Ett par dagar senare kom vi på att vi glömde seata oss och gick in för att göra det men ser då att vår resa bara går till Danmark (ARN-CPH-ARN)!!.:confused: Efter många långa samtal till SAS kommer det fram att CPH-HND var "felbokad" av SAS (pga att deras IT-system gör att de felaktigt kan boka awards som inte finns/öppna upp). De har alltså inte meddelat oss om detta (vi har trippelkollat/SAS kan inte se att meddelande gått ut), de har valt att ha kvar ARN-CPH-ARN samt valt att ta bort ben som vi fått "confirmed" på.

Om vi inte hade kommit på att seata oss (rookies, jag vet...) så hade vi mycket väl kunnat stå där i juni med en resa till Danmark... och hotell i Japan...

Så till min fråga - vad skulle ni göra? Ska vi bita i det sura äpplet och bara boka av både awards (och hotell) samt komma på andra planer för sommaren? Är inte så lite frusterad/ledsen över att de bara kan boka av delar av resan som är "confirmed" med E-ticket nr utan att meddela kunden samt lämna kunden därhän med att "hitta andra datum" när de mycket väl vet att det inte finns... Samt ha kvar resan till Danmark... :(

Stort tack på förhand!!

EDIT: vet ej om fel tråd - rätta mig gärna :)

Hej allesammans,
Skulle behöva lite hjälp av er.
Sammanfattning: Vi hade lyckats boka en Eurobonus 2-4-1-resa till Tokyo (1 adult+ 1 child (11y)) nu under höstlovet (TACK till er alla för alla matnyttiga trådar). Hemresan ställdes in och det var av förklarliga skäl bäst att boka om till senare tillfälle. Pga andra resemålsplaner under 2022 samt att 11-åringen fyller 12 i slutet av juni skulle utresan behöva vara mellan sommarlovets start fram till midsommar. Detta då man måste vara under 12y på avresedagen för 50% EBB award. Vi ringde in och en person på Eurobonus såg att det fanns awardbiljetter med utresa fredag eller måndag (helgen fanns inte) i juni. Även hemresa i juli fanns. Vi bokade om biljetterna och fick uppdaterad resplan - med Ticket number samt "Confirmed" på alla legs. (Alla ben är med SAS). So far so good.
Ett par dagar senare kom vi på att vi glömde seata oss och gick in för att göra det men ser då att vår resa bara går till Danmark (ARN-CPH-ARN)!!.:confused: Efter många långa samtal till SAS kommer det fram att CPH-HND var "felbokad" av SAS (pga att deras IT-system gör att de felaktigt kan boka awards som inte finns/öppna upp). De har alltså inte meddelat oss om detta (vi har trippelkollat/SAS kan inte se att meddelande gått ut), de har valt att ha kvar ARN-CPH-ARN samt valt att ta bort ben som vi fått "confirmed" på.

Om vi inte hade kommit på att seata oss (rookies, jag vet...) så hade vi mycket väl kunnat stå där i juni med en resa till Danmark... och hotell i Japan...

Så till min fråga - vad skulle ni göra? Ska vi bita i det sura äpplet och bara boka av både awards (och hotell) samt komma på andra planer för sommaren? Är inte så lite frusterad/ledsen över att de bara kan boka av delar av resan som är "confirmed" med E-ticket nr utan att meddela kunden samt lämna kunden därhän med att "hitta andra datum" när de mycket väl vet att det inte finns... Samt ha kvar resan till Danmark... :(

Stort tack på förhand!!

EDIT: vet ej om fel tråd - rätta mig gärna :)

Har du en bokningsbekräftelse med ett PNR-nummer för hela bokningen per email och de dragit pengar från ditt kort? Har du fått detta är det SAS som gjort bort sig, jag hade ringt in igen och stått på mig att de får lösa detta. SAS har absolut möjligheten att öppna upp bonusplatser på sina egna flyg trots att det inte finns platser tillgängliga att boka.

Hmm, osäker vad PNR är men jag har ju ett bokningbekräftelse och vi har fått en uppdaterad "electronic ticket itinerary och receipt" där det klart o tydligt framgår att ARN-CPH-HND-CPH-ARN datum och bokningsclass samt "confirmed". Poäng, voucher och skatter är betalda sedan tidigare (inför den ny ombokade resan). Har inte ens fått tillbaka poäng.
Vi har pratat med två välvilliga SAS medarbetare som har pratat med "Eurobonusavdelningen" (den osynliga enheten bakom fronten), dvs. de som skulle kunna ha ordnat det men de vägrar och säger bara att vi antingen kan avboka eller boka om - men att då måste platser finnas (vilket det "så klart" inte finns till Tokyo - inte ens i ekonomi - i juni/juli). Dvs - i praktiken säger SAS att det enda vi kan göra är att avboka resan..

Hmm, osäker vad PNR är men jag har ju ett bokningbekräftelse och vi har fått en uppdaterad "electronic ticket itinerary och receipt" där det klart o tydligt framgår att ARN-CPH-HND-CPH-ARN datum och bokningsclass samt "confirmed". Poäng, voucher och skatter är betalda sedan tidigare (inför den ny ombokade resan). Har inte ens fått tillbaka poäng.
Vi har pratat med två välvilliga SAS medarbetare som har pratat med "Eurobonusavdelningen" (den osynliga enheten bakom fronten), dvs. de som skulle kunna ha ordnat det men de vägrar och säger bara att vi antingen kan avboka eller boka om - men att då måste platser finnas (vilket det "så klart" inte finns till Tokyo - inte ens i ekonomi - i juni/juli). Dvs - i praktiken säger SAS att det enda vi kan göra är att avboka resan..

Har du fått dina biljetter per mail i PDF?

Last edited:

PNR-nummer är numret som din bokningsbekräftelse har.

Även fast en bonusbiljett ska enligt EU-regler klassas som vilken biljett som helst, väljer dock SAS att inte se det på detta sett utan man får helt enkelt hitta nya bonusbiljetter när det finns bonusbiljett-tillgänglighet i det fall som ens flyg blir inställt. Om jag förstår dig rätt är det inte så att ditt flyg har blivit inställt - utan SAS har bokat dig på en plats som inte fanns, men ändå skickat en bekräftelse på bokningen och du har fått biljettnummer osv? SAS har strulat till detta och bör således kunna åtgärda detta om det finns bokningsbara platser (spelar ingen roll om det är bonus eller betalda platser) kvar på den flight du skulle åkt med.

Vad är det för bokningsklass du skulle åkt i?

Jag hade ringt tillbaka förklarat lugnt och systematiskt att du har bekräftelse per mail på den bokning du gjort och att du vill bli inbokad på denna flight igen då den aldrig har ställts in och att de således ska de lösa detta.

Tack för svar!
@Filip ja, det stämmer. Biljetterna är "biljetterade". Både jag och min man är vana att argumentera men SAS vägrar att ge med sig. Min man satt i över 1,5 tim i samtal med dem - vid ett av tillfällena.

@Doctor-X - precis (hur knasigt det än låter) - SAS har bara tagit bort CPH - HND samt HND - CPH från vår bokning och låtit ARN-CPH vara kvar. Flygen till HND ser ut att gå (detta är i mitten av juli samt början av juli ska tilläggas). Jag ser att det finns revenue platser kvar på båda flygen. Det stämmer att vi har fått bekräftelse och biljettnummer - på pdf - precis som våra andra resor vi planerar att göra med SAS under våren.
Det är bokningsklass "I" på biljetten, osäker på vad det betyder men vi har bokat om 2 platser i Biz, dvs ursprungligen i Biz i okt/nov och ombokat till Biz i juni/juli (vilket även är vad vi har betalat poäng för).

Håller med om att det låter helt osannolikt men det är tyvärr helt sant. Alla agenter (ca 6-7 stycken vid det här laget) ser att det blivit något fel med bokningen, att det var planerat att vi skulle flyga till Tokyo men att det nu bara står destination Danmark när man går in under "Mina bokningar" på webben (vi har inte fått ny pdf).

Tänk om vi hade glömt bort att seata oss och först vid incheckning upptäckt att vi skulle spendera två veckor i Danmark... ?

@palmen - tack för att du hjälpte till att lägga tråden rätt/ny tråd :)

Jag vill inte raljera (inte min mening) men 6-7 gånger är inte ovanligt att man måste prata med SAS för att få till det man önskar. Jag hade fortsatt att ringa. Har du fått biljetter biljetterande och har bevis i from av bokningsbekräftelse per mail och flyget inte är inställt anser jag iaf att du har rätten på din sida, men vägrar SAS så är det inte så mycket man kan göra som konsument än att lägga en anmälan till ARN.

För något år sedan avbokade en bot massa bokningar och då fick SAS snällt ta upp plånkan och betala.
”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I somras ställde LOT in sin flight på min hemresa på en bonusresa efter att resan påbörjats. SAS vägrade till början att boka om mig till en betald biljett (enda alternativet för att åka hem den dag som jag bokat), men efter iaf 5 samtal fick jag som jag ville.

Jag hade försökt igen.

Jag skulle som sista utväg ha gjort en skriftlig reklamation direkt till Eurobonus. Då hamnar den från början på rätt ställe och du slipper tjafsa med kundtjänsten som ändå inte har befogenhet att ändra. Skriv ner allt som du beskrivit det här och lägg med en kopia på originalbokningen. Skicka det med den gamla hederliga posten till SAS Eurobonus i Frösunda. Rätt postadress borde du hitta på nätet. Då får du förhoppningsvis en kontaktperson i svaret som du kan fortsätta dialogen med om det inte löser sig med en gång.

Toppen