Senaste nytt

Lufthansa business class jämfört med SAS business class inom Europa

Min enda erfarenhet var när jag åkte LH C MUC - CPH, jag fick utmärkt behandling (kom dock med Limo till plattan från F lounge)
Och kallskuret i tapas stil var väldigt bra men då hade jag tryckt i mig mat i F loungen :D
Så jag antar att det är olika hur hungrig man är och om det är mycket folk.
Jag ger iaf klart godkänt.

För mej är det självklart att välja SAS inom Europa om dom ställs mot LH. Jag tycker komforten är densamma men servicen på LH är usel med snorkig kabinpersonal även i C klass. Tyvärr tycker jag den snorkiga kabinpersonalen även finns på långlinjerna i varje fall i C klass. Jag har inte prövat F klass. Summering, klart bättre service i SAS C klass och heder åt vårt lite misskrediterade SAS.

Min erfarenhet är att man är ubertyska. Korrekta, distanserade, men väldigt professionella. Snorkig känner jag inte igen, men opersonliga kanske...

@ Senator - jag vet att jag är i ett flygplan. Du kan ge mig en panpizza/gorbys pirog bara jag får något varmt i magen under lunchen!

Jag vill också gärna ha någon bra, varm lunch... Håller helt med..

Jag tycker att LH är ganska risiga inom Europa... åtminstone om man jämför med SAS som har en mycket bättre produkt. Ofta sur personal på LH som slänger ut maten, snålar med drickat och sedan skyndar sig att sätta sig bakom skynket... och blänger på en när man måste gå på toan.

Detta är helt emot mina upplevelser.

SAS:
obekvämt recaro space saver säte som är stenhårt.
Likadan pitch som i economy.
Service högst blandad. Men aldrig suverän.
Maten skaplig, ofta en bit kött eller köttbullar eller lax med tillbehör.
Mediokert utbud av drycket.
Lounger... SAS har inte mycket att komma med.

LH:
Mer för plats för benen.
Deras variant utav space saver Recaro är mycket skönare att sitta i än SAS.
Service. Hit and miss, men senast i tisdags helt suverän yngre man som tog hand om mig.
Mat: inte så mycket men gott var det. Två skivor lättstekt tonfisk samt kräftstjärtar i varm röra.
Drycker före maten, samt 4-5 frågor om refill. Dricker sällan alkohol ombord vid jobbresor.
Nya senator loungen i A piren är riktigt trevlig, dock något begränsat med käk jämfört med t.ex. Galleries Club (Business) och Galleries First (BA Gold) på Heathrow.

Lägg till att SK flyger 737 som är obekvämare än A319/320/321 då sätesryggen står nästan rakt upp, låter mer samt att LH har fräscha snygga maskiner... för mig är det ett enkelt val.

Ska ju tilläggas att SAS kommer alltid rankas högt på BC.se... även om många här inte vill erkänna att hjärtat klappar för det nationella flygbolaget. Inget konstigt, men objektivt....tja ;)

Senaste resan var på SK CRJ-900 och LH CRJ-900
Det blå sätet ser skönare ut men LH vinner ändå då man hade blockerat säte bredvid
och det plastig utseendet til trots så var de riktig bekväma.

Ska ju tilläggas att SAS kommer alltid rankas högt på BC.se... även om många här inte vill erkänna att hjärtat klappar för det nationella flygbolaget. Inget konstigt, men objektivt....tja ;)
Det är nog inte så konstigt egentligen. Hur många har testat t ex Olympic Airways eller TAROM:s Business class? Kanske de har bättre service/produkt än SAS, Lufthansa eller British Airways.
Stor sannolikheten att många har provat SAS pga det finns direktflyg, däremot säger jag inte att SAS är bäst.

Jag skulle påstå att Air China Business class shorthaul (t ex Beijing-Seoul, Shanghai-Tokyo etc) har bättre service än de flesta europeiska flygbolags Business class inom Europa. Men den diskussion kanske inte tillhör här.

Concorde, jag hade varit väldigt varsam då begreppet "sten i glashus" kommer i mina tankar när du drar till med ordet "objektivt" och hur medlemmar här inne upplever olika flygbolag t.ex. London Airways. En upplevelse (som en flygresa) är alltid subjektiv; och baseras på många sinnen. Bland annat den egna attityden eller "mindset" på resdagen. Det kan jag själv erkänna att mina dåliga upplevelser har som oftast börjat med mig. Nu säger jag inte att du har taskig attityd rent allmänt, jag vet att du och jag skulle ha jäkligt roligt på plats 1A och 1K i nosen på en B747-400, med några timmar i CCR innan, men du spyr galler gällande SAS som ingen annan här, och känns nästan som att du anser att alla 27.2m människor som flög med SAS i 2011 borde omyndigförklaras. Det är som att se vulkanen Eyafjallajökul i action.

Min poäng är ganska enkel: gillar du inte SAS? Flyg då inte med SAS, svårare är det inte. Fundera på om du dina upplevelser med London Airways är subjektiva eller objektiva :p

Mer skumpa till folket!

Nu tycker jag du är väl orättvis Senator. Flera av mina artiklar har sågat BA. Senast sågade jag nya tiderna för "brunch" samt "afternoon tea" här i forumet. Att jag inte skulle vara objektiv stämmer inte, även om jag absolut är mer pro BA än SAS. Vilket inte är så konstigt då jag anser att man får så mycket mer för pengarna och deras bonusprogram är det mest generösa i nästan alla avseenden, bortsett från att det på senare år inte är lika enkelt att hitta reward stolar.

Jag flyger redan så lite SAS jag kan, det är ett aktivt val.

Inte tycker jag då att Senator Loungen i A-piren, ja den nya, var så fantastisk, det är väl så att SL på ARN är dålig, här på GOT är den helt ok, samma på CPH, men jag har inte varit i någon BA lounge ännu... Omöjligt att få status på BA som nordenchef...

Toppen