Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Johans00

Medlem
Kan tipsa lite om SAS bästa tillgänglighet till MIA.
Bokade en sån här i Januari, bör ge 22 500*4 = 90 000 poäng och förnyat EBD för 92564 poäng + 993 kr.


ecb5d59217f9ec7f123cb6d83c89fed2.png
 

Båtens

Medlem
Hur fungerar med den här typen av kampanjer? Måste man boka direkt genom SAS eller går det att jag bokar genom min vanliga resebyrå som jag har med jobbet? Mitt jobb tillåter nämligen inte att jag bokar direkt med SAS utan det ska gå genom resebyrån. Kan jag ändå tillgodoräkna mig kampanjen (jag har guld idag))
 

TravelCurse

Ny medlem
Hej. Helt ny medlem - mitt första inlägg. Har varit medlem i EuroBonus i flera år men har äntligen gjort slag i saken och vill lägga i en ny växel.

Är enbart bonusmedlem än så länge (har nyligen skaffat amex och MC premium) och hade egentligen tänkt ge upp tanken på att nå någon ny statusnivå på medlemskapet just nu. Men med kampanjen med 4x statuspoängen så blir jag ju såklart sugen! :)

Mina funderingar är... Är det någon idé att ge sig på att försöka få ihop poängen till att uppnå silver (tror inte jag kommer kunna gå från noll till guld tyvärr)? Och var letar jag bäst kombinationer för att uppnå detta? Har testat olika kombinationer (Europa) på SAS hemsida, men tycker det är höga priser och få poäng. Har en veckas semester i oktober och försöker övertala maken att det är en bra idé att flyga runt lite och samla poäng under ett dygn eller två. Går sådär :D

Tack på förhand och ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Kikar en del på forumet, men då alla redan är så insatta är det svårt att hitta svar på enklare frågor (EuroBonus for dummies).
 

JacobGBG

Medlem
tycker det är höga priser och få poäng.

Så gott som alla av oss som postar här samlar en stor del av våra poäng pga att vi reser en hel del i tjänsten eller kan skriva av resekostnader till jobb.

Är du inte i den kategorin så är status i flybolag ett inte särskilt lönsamt intresse.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Hej. Helt ny medlem - mitt första inlägg. Har varit medlem i EuroBonus i flera år men har äntligen gjort slag i saken och vill lägga i en ny växel.

Är enbart bonusmedlem än så länge (har nyligen skaffat amex och MC premium) och hade egentligen tänkt ge upp tanken på att nå någon ny statusnivå på medlemskapet just nu. Men med kampanjen med 4x statuspoängen så blir jag ju såklart sugen! :)

Mina funderingar är... Är det någon idé att ge sig på att försöka få ihop poängen till att uppnå silver (tror inte jag kommer kunna gå från noll till guld tyvärr)? Och var letar jag bäst kombinationer för att uppnå detta? Har testat olika kombinationer (Europa) på SAS hemsida, men tycker det är höga priser och få poäng. Har en veckas semester i oktober och försöker övertala maken att det är en bra idé att flyga runt lite och samla poäng under ett dygn eller två. Går sådär :D

Tack på förhand och ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Kikar en del på forumet, men då alla redan är så insatta är det svårt att hitta svar på enklare frågor (EuroBonus for dummies).

Nä, om du inte har chans att uppnå guld så bry dig inte. Silvret är inte värt det. Köp till de grejer du vill ha när du flyger istället.
 
  • Gilla
Reactions: hco

FilipJ

Medlem
Hej. Helt ny medlem - mitt första inlägg. Har varit medlem i EuroBonus i flera år men har äntligen gjort slag i saken och vill lägga i en ny växel.

Är enbart bonusmedlem än så länge (har nyligen skaffat amex och MC premium) och hade egentligen tänkt ge upp tanken på att nå någon ny statusnivå på medlemskapet just nu. Men med kampanjen med 4x statuspoängen så blir jag ju såklart sugen! :)

Mina funderingar är... Är det någon idé att ge sig på att försöka få ihop poängen till att uppnå silver (tror inte jag kommer kunna gå från noll till guld tyvärr)? Och var letar jag bäst kombinationer för att uppnå detta? Har testat olika kombinationer (Europa) på SAS hemsida, men tycker det är höga priser och få poäng. Har en veckas semester i oktober och försöker övertala maken att det är en bra idé att flyga runt lite och samla poäng under ett dygn eller två. Går sådär :D

Tack på förhand och ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Kikar en del på forumet, men då alla redan är så insatta är det svårt att hitta svar på enklare frågor (EuroBonus for dummies).
Vad har du för resor du vill/behöver göra under tidsperioden? Att uppnå både silver och guld blir praktiskt taget inte lättare än såhär.
 

Tomas E

Medlem
Hej. Helt ny medlem - mitt första inlägg. Har varit medlem i EuroBonus i flera år men har äntligen gjort slag i saken och vill lägga i en ny växel.

Är enbart bonusmedlem än så länge (har nyligen skaffat amex och MC premium) och hade egentligen tänkt ge upp tanken på att nå någon ny statusnivå på medlemskapet just nu. Men med kampanjen med 4x statuspoängen så blir jag ju såklart sugen! :)

Mina funderingar är... Är det någon idé att ge sig på att försöka få ihop poängen till att uppnå silver (tror inte jag kommer kunna gå från noll till guld tyvärr)? Och var letar jag bäst kombinationer för att uppnå detta? Har testat olika kombinationer (Europa) på SAS hemsida, men tycker det är höga priser och få poäng. Har en veckas semester i oktober och försöker övertala maken att det är en bra idé att flyga runt lite och samla poäng under ett dygn eller två. Går sådär :D

Tack på förhand och ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Kikar en del på forumet, men då alla redan är så insatta är det svårt att hitta svar på enklare frågor (EuroBonus for dummies).
Fast det är ju 4x segment också. Om man mest flyger inrikes eller Norden brukar det vara lättast att nå status med antal segment, och då funkar SAS Go lika bra som SAS Plus.
Ska man kvalificera på poäng med rimligt antal resor (och ha nytta av sin "grundpott" från Mastercard Premium och/eller Amex Elite) är det i första hand SAS Plus utanför Norden som gäller. Resor uppgraderade till Plus funkar lika bra som sådana som köpts direkt som Plus, ibland blir det billigare den vägen. Men man kan förstås inte alltid vara säker på att man kan uppgradera, så det är en risktagning.
I båda fallen är det bra med byte för att få upp antal segment och antal poäng.

Om du har MCP under hela ditt medlemsår behöver du 33000 poäng till under året, eftersom du får 12000 från MCP och gränsen är 45000. Om du även har Amex Elite behöver du bara 13000 poäng.

En tur- och returresa till Europa i SAS Plus med ett byte inom Norden ger dig 18000 bas- och statuspoäng under kampanjen.
(750 + 1500) x 2 x 4 = 18000
(De som är EBG/EBD får 22500 med sin 25% bonus)

En tur- och returresa till Europa i SAS Plus med direktflyg ger dig 12000 bas- och statuspoäng under kampanjen.
1500 x 2 x 4 = 12000
(De som är EBG/EBD får 15000 med sin 25% bonus)

Som du ser krävs inte särskilt många sådana resor för att komma upp till, eller i närheten av, 13000 eller 33000 poäng.

Sedan ska du ju ha nytta av ditt kort också, för att det ska vara värt besväret. Kommer du att resa på ekonomibiljett med SAS eller andra Star Alliance-bolag, och t.ex. vilja ha loungetillgång, mer incheckat bagage, kunna ta snabbare kön till incheckning och ibland få fast track till säkerhetskontrollen? Ja, då har du nytta av kortet.
 

palmen

Moderator
Så gott som alla av oss som postar här samlar en stor del av våra poäng pga att vi reser en hel del i tjänsten eller kan skriva av resekostnader till jobb.

Är du inte i den kategorin så är status i flybolag ett inte särskilt lönsamt intresse.
Ursäkta? Vi är rätt många som faktiskt flyger in detta utan hjälp från jobbet och det är ytterst fördelaktigt även för oss, speciellt nu med 4x kampanjen.

Går att hitta resor till tex Bryssel och Berlin för 2000 kronor som ger 12k poäng utan EBG bonus. Det räcker med em sådan resa, amex elite, sas mastercard premium så är man bara 1000 poäng kort (vilket de flesta borde kunna lösa).
 
Toppen