Senaste nytt

Vilken plats återvänder du helst inte till?

Instämmer helt. (För egen del "skattemaximerade" jag under årets första fyra månader och betalade både svensk och belgisk inkomstskatt.... Förhoppningen är förstås att få tillbaka en del svensk skatt 2013, men det kräver naturligtvis uppvisande av ett kvitto i någon form - vilket de belgiska myndigheterna föga förvånande inte lyckats prestera under sex månader av påtryckningar. :p)

Haha, Belgien - vilket U-land!

Haha, Belgien - vilket U-land!

Efter 9 år i Tyskland är jag tämligen säker på att det är Sverige som är ovanligt bra när det gäller effektiva myndigheter, inte Belgien som är ovanligt dåligt. Väntar sedan 9 veckor på mitt tyska körkort som skulle ersätta mitt svenska och ta 6 veckor (vilket jag tyckte var mycket i sig) - nu har jag fått besked att det kommer framåt jul.

Chandigarh i Indien åker jag helst inte tillbaka till. Ett av få städer där Le Corbusier verkligen fick implementera sina stadsvisioner till fullo. Inte så trevligt resultat.

Pattaya kommer nog inte få ett ny chans heller.

Chandigarh i Indien åker jag helst inte tillbaka till. Ett av få städer där Le Corbusier verkligen fick implementera sina stadsvisioner till fullo. Inte så trevligt resultat.

Va? Chandigarh är ju jättetrevlig! Inte minst för att det är helt omöjligt att förstå att man är i Indien när man är där. Allt är ju så strukturerat.

Bulgariska solkusten kommer jag aldrig mera åka till frivilligt. Sol och bad räcker inte för att gilla detta ställe på långa vägar.

Dock så tycker jag Bangkok är fantastiskt och för att fortsätta tipsa om bra ställen där så kolla in detta:
Soul Food Home

Vår milage run med AF/KLM i helgen som var (http://www.businessclass.se/air-fra...t-st-denis-reunion-air-france-klm-2012-a.html) gav oss runt 13 timmar i Bukarest (lördag eftermiddag till riktigt tidigt söndag morgon), och under den korta tiden trivdes vi bra. Blev positivt överraskade av gatubilden. Prisvärd mat och trevliga människor (åtminstone på den restaurang och den nattklubb vi hann med...).

För min del intar Delhi (i vart fall Old Delhi) en ganska solklar förstaplats. Har inte någon annanstans stött på så många scams. Jag blir utmattad bara jag tänker på det. "Dofterna" är inte heller de mest angenäma...

Det påminner mig om vad som stod i en turistguide i Bucharest: "Maybe not so much the Paris of the East as the Bombay of the West"

När vi ändå pratar om Polen så vill jag passa på och varna för Szczecin (ty. Stettin). Bitvis en vacker stad men väldigt hög krimnivå. På tågstationen mitt på ljusa dagen blir man som turist ofta omringad av diverse skummisar som helt ogenerat gör framryckningar mot bagaget. Tonårslodisar och tonårsprostitution på bakgatorna och under sommarmånaderna i princip överallt i city. Problemen var stora redan innan muren föll men eskalerade strax efteråt och cementerades i den oordning som följde.

Var där för ett par år sedan med familjen, övernattade på väg från Tyskland till Gdansk. Tyckte det var både snyggt och trevligt. Däremot är vägen mellan Stettin och Gdansk inget att rekommendera om man gillar att leva, fullkomligt livsfarlig, eller att komma fram snabbt.

Var där för ett par år sedan med familjen, övernattade på väg från Tyskland till Gdansk. Tyckte det var både snyggt och trevligt. Däremot är vägen mellan Stettin och Gdansk inget att rekommendera om man gillar att leva, fullkomligt livsfarlig, eller att komma fram snabbt.

Svårt att veta var du var runt i stan. Jag har varit där många gånger sedan början av 90-talet och det har alltid varit rejält med fylla och krim på kvällarna och under skollov är det på dagarna också. 32% av hushållen är alkoholiserade enligt polsk definition...

Toppen