Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

bnr

Medlem
Jag är fortfarande nyfiken, fanns det några källor till påståendet eller var det en ren gissning? Jag ser att du bokat in hotellnätter ute i Europa till hösten så jag funderar på om det är så säkert att Europa stänger ner som du gör gällande.
+1

@Jonas C - berätta gärna mer. Baserat på dina senaste inlägg om vad som ska fortsätta vara stängt/som kommer att stänga så verkar du ha mycket god insyn i någonting som är mycket intressant för hela forumet. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Finns det situationer då det efterfrågats en utskriven version av covidbeviset? Eller funkar det alltid med den digitala varianten i mobilen (ska ge mig ut i Europa snart och har ingen skrivare hemma)?

Det är ju omöjligt att svara på ifall någon någonstans hellre vill se en papperskopia. Min personliga erfarenhet efter att ha visat min tyska covidapp ett tjugotal gånger i Tyskland och ett par gånger utomlands är att ingen alls hittills har varit intresserad av att kolla den mer noggrant. Känslan är man naturligt nog är glad över att ha gäster igen och närapå struntar i exakt vad som står i appen.
Men som sagt som backup vid tomt batteri eller liknande är det självklart bra att ha en papperskopia.
 

bnr

Medlem
Finns det situationer då det efterfrågats en utskriven version av covidbeviset? Eller funkar det alltid med den digitala varianten i mobilen (ska ge mig ut i Europa snart och har ingen skrivare hemma)?
Passerat ett antal gränser landvägen de senaste veckorna. Sverige -> Danmark -> Tyskland -> Österrike -> Slovenien -> Kroatien -> Serbien -> Kroatien -> Ungern -> Slovakien -> Tjeckien -> Tyskland -> Danmark -> Sverige.

En i sällskapet var fullt vaccinerad, visade sitt Covidbevis i mobilen ett antal gånger. Denna person garderade sig visserligen med ett första antigen-test som var giltigt under första delen av resan (Sverige -> Danmark -> Tyskland). Aldrig problem med att visa Covidbeviset digitalt.

Övriga i sällskapet (tre pers) hade antingen en eller ingen dos vid resetillfället. Vi hade bara det första antigen-testet utskrivet (mest för att vi råkade få det i det formatet), tog fyra antigen-test utöver det som alla levererades digitalt (mail) och visades digitalt. Aldrig problem med att visa testsvaren digitalt.

Inget av länderna som vi passerade hade, vid tidpunkten för inresa, något specifikt krav på utskrivet Covidbevis/testsvar.

Jag skulle nog gjort som @ekf skriver, fixa en papperskopia på något sätt som backup. Man vet aldrig när teknik stökar och det kan bli ganska knepigt om man blir av med sitt BankID på resande fot.
 

Crater

Medlem
Är det nån som vet nåt om England?
Vad jag har förstått så slipper man karantän om man är vaccinerad men jag förstår inte om de godkänner covidbevis som bevis, eller om det är bara någon engelsk myndighet som duger som man måste vara registrerad på?
 

trekker

Medlem
Är det nån som vet nåt om England?
Vad jag har förstått så slipper man karantän om man är vaccinerad men jag förstår inte om de godkänner covidbevis som bevis, eller om det är bara någon engelsk myndighet som duger som man måste vara registrerad på?
För England behöver du ett Antigen eller PCR innan ankomst, du behöver även boka ett test för dag 2 efter ankomst. Detta om du är fullvaccinerader inom UK, EU eller USA.
 

Crater

Medlem
För England behöver du ett Antigen eller PCR innan ankomst, du behöver även boka ett test för dag 2 efter ankomst. Detta om du är fullvaccinerader inom UK, EU eller USA.
Ok godkänner de covidbevis som bevis? Jag menar det vi kan ladda ner i Sverige, för det är ju vad som krävs för att slippa karantän om jag har förstått det rätt.
 

trekker

Medlem
Ok godkänner de covidbevis som bevis? Jag menar det vi kan ladda ner i Sverige, för det är ju vad som krävs för att slippa karantän om jag har förstått det rätt.
Utan att veta exakt hur era bevis ser ut i Sverige, här i UK har vi ett Covid bevis i NHS appen (skulle bli förvånad om det inte är nästan exakt samma som ni har)
 

igelkotten

Medlem
Ok stort tack för svar. Hade inte förväntat mig ett så snabbt.
Jag kolla upp det möjligt att det är samma ja.

NHS-beviset ser annorlunda ut än det svenska/EU beviset (vi har båda i hushållet). Med det sagt ska EU-vaccineringar accepteras sedan någon vecka för att slippa karantän, så det är rätt säkert (jag är jättesäker men har inte personlig erfarenhet än) att EU-bevisen accepteras i England.

NHS beviset och EU-beviset anger samma typ av information, dvs namn, vaccin, antal doser och datum.
 

Tomas E

Medlem
Ok godkänner de covidbevis som bevis? Jag menar det vi kan ladda ner i Sverige, för det är ju vad som krävs för att slippa karantän om jag har förstått det rätt.

NHS-beviset ser annorlunda ut än det svenska/EU beviset (vi har båda i hushållet). Med det sagt ska EU-vaccineringar accepteras sedan någon vecka för att slippa karantän, så det är rätt säkert (jag är jättesäker men har inte personlig erfarenhet än) att EU-bevisen accepteras i England.

NHS beviset och EU-beviset anger samma typ av information, dvs namn, vaccin, antal doser och datum.

Ja, EU:s covidbevis accepteras sedan förra veckan (de föregående två veckorna var det bara brittisk vaccination som gav lättnader): Quarantine and testing if you've been in an amber list country - GOV.UK

Proving you’ve been fully vaccinated

Proof of an approved European vaccination programme
You need to show an EU Digital COVID Certificate (EU DCC), showing you’ve had a full course of an EMA or Swissmedic-approved vaccine in one of the listed European countries.

You can show either a digital or paper certificate.


Att vara fullvaccinerad innebär samma regler vid ankomst från gult ("amber") land, som ovaccinerade från grönt land (men ingen lättnad från röda länder). Sverige är gult på britternas lista. Vaccinerad = slipper karantän och "kommer undan" med bara ett PCR-test efter ankomst (snarare än två).

För England behöver du ett Antigen eller PCR innan ankomst, du behöver även boka ett test för dag 2 efter ankomst. Detta om du är fullvaccinerader inom UK, EU eller USA.
Observera att testet efter ankomst måste vara ett PCR-test, och att det ska tas "on or before day 2". Det kan t.ex. tas på flygplatsen direkt efter ankomst så du har det överstökat, om du anländer vid en rimlig tid då någon testanordnare har öppet. Du måste ha bokat och betalt testet innan ankomst.
 
Toppen