Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

cantona

Medlem
Sprang förbi Stena Line, Danmarksterminalen igår och där fanns en buss för tester. Finns på andra ställen i landet. Hemsida: pcr-reseintyg.se
 

Hachans

Medlem
Så länge man får ett negativt provsvar och kan komma iväg på resan så spelar det ingen större roll "hur" de kommer fram till provsvaret.

Eh, jo, det gör det absolut. Du vill dels se till att du inte utgör en risk för någon annan, och du vill också se till att du inte fastnar på din destination. Plus att är du sjuk och reser ändå utsätter du din kropp för enorma påfrestningar, jag hade inte velat ge mina lungor mer att göra.

Men...

Söker man på företaget så uppstod det från ingenstans och drivs av en snubbe som har sålt försäkringar i några år och en annan snubbe som verkar ha drivit några företag och förekommer i belastningsregistret (oklart för vad). Det finns med andra ord ingen medicinsk expertis bakom.

Kollar man runt på sidan som exempelvis integritetspolicy och liknande så ringer alla röda varningslampor. Förstår man sen också processen bakom PCR-test och ser att företaget har sina testplatser i containers och liknande, så inser man också att något här inte går rätt till. PCR tar några timmar att göra, och att de skulle ha labb i direkt anslutning till alla sina testplatser är osannolikt. Liksom finner jag det ganska osannolikt att de skulle transportera testerna och liknande direkt till ett centrallabb för de priserna.

Är något för bra för att vara sant är det det, och detta är ett sånt tillfälle. Jag kan såklart ha fel, men buyer beware!
 

Hachans

Medlem
Ska bara tillägga apropå min post ovan att det finns små maskiner som analyserar PCR-tester snabbt såklart. Men de är dyra och har ingen kapacitet för en större volym tester.
 
Jag är också fundersam, det verkar oroväckande billigt.

Antigentest för 199 kr, inklusive reseintyg. Bara självtestkit kostar ~60 kr på Apoteket.
Antikroppstest för 99 kr, när självtestkit kostar 180-200 kr på Apoteket?

Visst, ett testcenter kan säkert få mängdrabatt på testkit, men en liten varningsklocka ringer i alla fall hos mig...
Kvicktest, som gör antigentester för 399 kr, säljer själva testen i 40-pack för 199 kr. Covid-19 Antigen Snabbtest 40st – Kvickotek AB Dvs. ett styckpris på knappt fem kronor. När jag tagit ett test på plats hos dem ser det lika ut (samma färger etc) men inte fördjupat mig mer i det.

I Lund har jag testat just Kvicktest för 399 kr med bra intryck samt Alpha Covidtest för 349 kr. Det senare gav ett mycket oseriöst intryck men ett testresultat att visa upp. Jag fick t.ex. ett redan signerat papper att fylla i namn och passnummer på när jag stod i kö. När testet var klart tog han pappret och kryssade i rutan för negativt resultat. Hade jag bara gått därifrån med pappret när jag stod i kö hade jag inte behövt ta något test.

På Nova i Lund finns typ fyra aktörer inom några hundra meter, så gått om möjligheter med drop-in/sen bokning.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

dino_81

Medlem
Kvicktest, som gör antigentester för 399 kr, säljer själva testen i 40-pack för 199 kr. Covid-19 Antigen Snabbtest 40st – Kvickotek AB Dvs. ett styckpris på knappt fem kronor. När jag tagit ett test på plats hos dem ser det lika ut (samma färger etc) men inte fördjupat mig mer i det.

Observera att det är minimum 40 st * testkit (med 40 tester) och då går det på nästan 8000 svenska pengar. Denna kvantitet är även ifylld by default. Så håll i hatten och köp inte via Apple Pay direkt för då blir det dyrt.

Luktar hund begraven.

72831518-9D98-427E-B688-369A36D0F3FA.png
 

ekf

Medlem
Observera att det är minimum 40 st * testkit (med 40 tester) och då går det på nästan 8000 svenska pengar. Denna kvantitet är även ifylld by default. Så håll i hatten och köp inte via Apple Pay direkt för då blir det dyrt.

Luktar hund begraven.

Visa bifogad bild 120261
Missar man det så vet man vad man har att göra i höst i alla fall sen... :D Topsa näsan hela dagarna :)
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Observera att det är minimum 40 st * testkit (med 40 tester) och då går det på nästan 8000 svenska pengar. Denna kvantitet är även ifylld by default. Så håll i hatten och köp inte via Apple Pay direkt för då blir det dyrt.

Luktar hund begraven.

Visa bifogad bild 120261
Oj mitt fel! Ledsen för att jag spred falskheter och tack för varningen! Får glädja mig över att jag köpt snabbtest hos apoteket och inte var i behov av fler just nu, annars är det inte omöjligt att man fallit för det.
 
Toppen