Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

hco

Medlem
Om den thailändska passkontrollpersonalen, pga utseende och språkkunskaper bedömmer att någon är thai, och denne reser in på något annat än ett thaipass, så kan man bli sittande vääääldigt länge i utfrågningar och i väntan på att mer senior personal kommer och släpper igenom en. Värt att ha i åtanke om man har anslutande flyg eller något annat man måste hinna till.

Håller med 100%. Vad jag vill minnas har en del länder lagar som kräver att man reser in med det pass som hör till landet, om man har dubbla medborgarskap. Vet ej om Thailand är så.

Men beroende på immigrations dagsform kan det falla olika ut hur som helst, inga problem eller långa utfrågningar.
 

micke99

Medlem
Min fru har iaf åkt in 2ggr senaste 10åren med svenskt pga de thailändska har gått ut o de har aldrig varit problem. Om man nu har 2 medlemskap vilket de godkänner kan väl inte ett land tvinga att man skall andvända ett av dem. Borde var up till var och en tycker jag.

Men som sagt innan, blir de aktullet så kollar jag med ambassaden innan.

Tack för alla svar o tankar
 

toer00

Medlem
Verkar fortfarande var lite omständigt att besöka t.ex. Phuket, i vårt fall funderar vi på 6-7 dagar i mars nästa år (2022)

Phuket Sandbox Guide: Travel to Thailand Without Quarantine

Någon som hunnit åka till Phuket eller planera åka dit?
Verkar bli jobbig och dyrt med alla PCR -test samt att man inte får lämna hotellrummet på 24 timmar...

Phuket Sandbox - Travelers Kit | InterContinental Phuket Resort

PCR test nr 1, innan utresa,
PCR test nr 2 - Vid ankomst
PCR test nr 3 - Efter 6 dagar

Väljer man att flyga med QR och utnyttja deras förmånliga business priser till Phuket,
https://loyaltylobby.com/2021/07/04/airfare-of-the-day-qsuites-qatar-airways-stockholm-to-phuket-from-1357e/
Så behöver man köpa biljetten 4 månader innan...

Upplever det som hindren fortfarande är många...??

Hur går potentiella besökares tankar? Någon som hunnit med besöka Phuket? Känns lite shaky att boka/köpa biljett nu?
Men även om man bokar i november för att klara 120 dagar innan så känns 4 månader som mycket kan hända innan mars.
 

micke99

Medlem
Vi har försökt åka dit länge nu för att besöka släkten, men de har ej lyckats.

Har en dotter snart 5 år, och varken hon eller vi orkar sitta i karantän i 14 dagar inlåst på ett hotel rum.
Tanken var att i OKT försöka oss på Phuket Sandbox modellen för att få 14 dagar där sedan 15 dagar hos släkten, men har ej bokat något. Det lär vara kört med tanke på att de smittan ökar varje dag och har aldrig varit så högt som nu ju. De talas om att stänga ner sandbox modellen också, isåfall får de som är i Phuket på sandbox modellen direkt karantän som innan :(

Jag vågar inte boka något, utan bara sitter och väntar så får man se hur det blir. "hoppas" på april 22 :)
 

Hachans

Medlem
Verkar fortfarande var lite omständigt att besöka t.ex. Phuket, i vårt fall funderar vi på 6-7 dagar i mars nästa år (2022)

Phuket Sandbox Guide: Travel to Thailand Without Quarantine

Någon som hunnit åka till Phuket eller planera åka dit?
Verkar bli jobbig och dyrt med alla PCR -test samt att man inte får lämna hotellrummet på 24 timmar...

Phuket Sandbox - Travelers Kit | InterContinental Phuket Resort

PCR test nr 1, innan utresa,
PCR test nr 2 - Vid ankomst
PCR test nr 3 - Efter 6 dagar

Väljer man att flyga med QR och utnyttja deras förmånliga business priser till Phuket,
https://loyaltylobby.com/2021/07/04/airfare-of-the-day-qsuites-qatar-airways-stockholm-to-phuket-from-1357e/
Så behöver man köpa biljetten 4 månader innan...

Upplever det som hindren fortfarande är många...??

Hur går potentiella besökares tankar? Någon som hunnit med besöka Phuket? Känns lite shaky att boka/köpa biljett nu?
Men även om man bokar i november för att klara 120 dagar innan så känns 4 månader som mycket kan hända innan mars.

Alltså, just testningen är det lilla problemet i det hela tycker jag. Pinne i näsan är inte så jobbigt om det är priset som behöver betalas.

Men alla andra regler och liknande som hinner ändras tusen gånger innan det är dags är det som känns jobbigast, och all administration där man riskerar att missa någon detalj som gör att resan ställs in.
 

toer00

Medlem
Alltså, just testningen är det lilla problemet i det hela tycker jag. Pinne i näsan är inte så jobbigt om det är priset som behöver betalas.

Men alla andra regler och liknande som hinner ändras tusen gånger innan det är dags är det som känns jobbigast, och all administration där man riskerar att missa någon detalj som gör att resan ställs in.
Plus att man blir inlåst på hotellrummet i 24 timmar innan resultatet kommer…gäller att välja rätt typ av rum då…

Dessutom 8000 THB (ca 2000 kr) för testerna i Phuket plus Sverige 900 Kr (werlabs), nästan 3 000 kr/pers, känns lite onödigt med de i Thailand…
 

Hachans

Medlem
Plus att man blir inlåst på hotellrummet i 24 timmar innan resultatet kommer…gäller att välja rätt typ av rum då…

Dessutom 8000 THB (ca 2000 kr) för testerna i Phuket plus Sverige 900 Kr (werlabs), nästan 3 000 kr/pers, känns lite onödigt med de i Thailand…

Helt ärligt, när jag rest långt så är man ändå sjukt trött. Sover bort det mesta av tiden och sen är man laddad efter 24 timmar. För min del så hade det inte spelat någon roll att vara inlåst på hotellrummet i 24 timmar.

Personligen anser inte jag att testerna är onödiga, se själv vad som hänt med bärplockarna som kom från Thailand till Norrland. :) Man får lägga de i budgeten som det kostar att resa just nu helt enkelt.
 

JacobGBG

Medlem
Har sedan länge planerat för 2-3 veckor Thailand över jul/nyår men det känns ju tämligen osannolikt att det blir av nu. Att hitta 4st business/plus biljetterna på award runt samma tidsperiod till något annat intressant och familjevänligt ställe är nog också en tuff uppgift.

Så det verkar bli två vouchers som brinner inne och att julen får firas i sällskap med Kalle Anka och hans vänner.
 

toer00

Medlem
Har sedan länge planerat för 2-3 veckor Thailand över jul/nyår men det känns ju tämligen osannolikt att det blir av nu. Att hitta 4st business/plus biljetterna på award runt samma tidsperiod till något annat intressant och familjevänligt ställe är nog också en tuff uppgift.

Så det verkar bli två vouchers som brinner inne och att julen får firas i sällskap med Kalle Anka och hans vänner.

Tråkigt..!
 
Toppen