Senaste nytt

Sweetspots för AMEX 2-4-1-voucher inom Europa?

Jag bokade nyligen Köpenhamn-Las Palmas de Gran Canaria för min AMEX 2-4-1-voucher inom Europa och kände mig stolt som en tupp över mitt fynd, tills jag såg att Vueling säljer revenue-biljetter samma dagar för ca 1000 SEK t o r... Har ni något tips hur man maxar värdet på vouchern, alltså där det normalt är dyrt att flyga till och det inte finns lågprisbolagsalternativ? Jag har t ex länge velat resa till Ljubljana, men jag kan inte hitta några SAS bonusresor dit.

Om man räknar värdet såsom besparing mot revenue-biljett, även hos bolag utanför alliansen, så tror jag att det bästa värdet är att resa till små och/eller avlägsna öar utan större turistströmmar. Håller sig lågkostnadsbolagen borta brukar priserna hållas något högre.
Svalbard (som nämnts), mindre grekiska öar (med Aegean) och möjligen någon av öarna i Azorerna (med Tap). Har också för mig att Jersey brukar vara rätt dyrt, om man kan hitta något via Lufthansa.

Tycker generellt att det brukar vara lättare att hitta rejäla besparing genom bonusprogram i Skyteam och Oneworld. Generellt för att det italienska öriket brukar ha fasansfullt dyra biljetter på Revenue. Dit flyger tyvärr inga bolag in Star Alliance.

Räknar man värde såsom reslängd per krona så gissar jag att t.ex. Stockholm-Istanbul-Rovaniemi är rätt bra värde. Iom att endast Turkish flyger dit, inom alliansen, så tvingas man till en rejäl omväg. Men det är klart, en revenue-biljett med Finnair hade inte varit så dyr. Vet inte heller om det tidsmässigt går att få ihop 2021/2022, men gick bra 2019/2020.

Med 2-4-1 vouchern inom Europa får man endast flyga med SAS.

Ok Jag var dåligt uppdaterad, på såväl prisläge och regler tydligen Någon 2för1 har jag inte haft på flera år.

Med de förutsättningar du nämner lär det inte finnas många ”hacks” kvar. Förr kunde man ju laborera med såväl bolag, ”felplacerade” zoner osv.

Med SAS linjenät så är det väl sannolikt Svalbard som gäller, som flera redan nämnt. Hur är det med Färöarna? Kanske ingen vinning om man ändå utgår från CPH, men har man en annan svensk flygplats som utgångspunkt (?)

Hur är det med Färöarna? Kanske ingen vinning om man ändå utgår från CPH, men har man en annan svensk flygplats som utgångspunkt (?)
Haha, du menar alltså att jag skulle åka ifrån t ex Malmö istället för Köpenhamn för att göra vouchern mer värdefull? I och för sig, poängpriset går ju då också upp från 10 000 t o r till 20 000 t o r så rabatten dubbleras också, så vouchern blir mer värdefull på två sätt... :)

Haha, du menar alltså att jag skulle åka ifrån t ex Malmö istället för Köpenhamn för att göra vouchern mer värdefull? I och för sig, poängpriset går ju då också upp från 10 000 t o r till 20 000 t o r så rabatten dubbleras också, så vouchern blir mer värdefull på två sätt... :)

Haha, menade nog mer generellt än i ditt fall :p Om man bor i Malmö tycks det visserligen kul, men onödigt :D

Toppen