Senaste nytt

Mileburn Run Köpenhamn-Tokyo i Lufthansa First med 4 tim på Narita

jumbooze

Medlem
Så nu stod jag alltså, på väg ut från planet, först i kön, första gången i japan, planet var några minuter tidigt, så det gav mig från 08:30 av planet till 12:30 boarding NRT-MUC, där jag sitter nu och skriver.

Jag funderade på att åka in till stan men det var bara att glömma mycket stress för att se minimalt.
Om jag skulle invadera ANA Suites F lounge och bara slappa var nästa alternativ, även om jag inte har något emot F lounger /vem har det) så ville jag ju göra något.
Jag hittade Narita Town som alternativ, där fanns ett tempel mm.
Hmm, då ska man orientera sig snabbt, nej jag googlade vidare och hittade en tourguide som inriktade sig på transitpassagerare på NRT.
(kontaktdetaljer kommer)

Detta blev den perfekta lösningen, tidsekonomiskt så skulle jag hinna göra saker och komma tillbaka i tid.

Så i nästa inlägg beskriver jag transit upplevelsen...
 

jumbooze

Medlem
Springer ut från A380, lite vemodigt för där skulle man kunna "bo" :D

Rusar på för att jag tänker ju snabbare man kommer fram till immigration, desto mer folk undviker man...

Helt plötsligt står två LH anställda hållande en skylt med "Jumbooze" på.

Sir, are you leaving for MUC today or is there a mistake somewhere?

Nej, här ska åkas till MUC men först ska jag se Japan :D
Ok, sir, see you later have a good day.

Attans här missades viktiga sekunder, börjar springa upp för trapporna och i genom rullbanden. GaiJin stampede, watch out :D

Kommer ikapp täten och tar ledningen igen, helt plötsligt så mergar vi med folk från ett LX plan, men det var inte så farligt med folk måste vara eftersläntrare från eco. Lägger mig i omkörningsfil och hamnar med ca 60 personer före i immigration.

Immigration & customs klar på ca 15 minuter.
Ute på gatan klockan 9:00.

Springer ut förbi taxiområdet och hör mitt namn av en man med en skylt från tourfirman.

Gött, här lämnar vi NRT 09:05 redo för japanska äventyr.

Mer japan i nästa tråd...

Inmundigar ännu en dubbel med mozartkügeln denna gång.
 

jumbooze

Medlem
Så sitter i en bil på väg ut från flygplatsen och börjar samtala med guiden, han pratar mycket bra engelska med tydliga US prägling.

Vi kör en stund och vi pratar om vädret, jag har visst jättetur, i går var det värdens oväder och idag så strålande solsken. Underbart väder.

Han frågar om min anledning för besöket, och likt de flesta skrattar han gott å mitt "F upptåg", men var bekant med flygmil så han förstod till viss del iaf.

Jag nämner att jag har ett visst intresse av bushido och martial arts och språk.

Ahh, säger om du är intresserad kan vi ta en sväng förbi en Dojo där en Svärdsmästare tränar sina lärjungar.

Absolut, så vi tar en sväng förbi lite risfält ut till ett enkelt lanthus, och kliver av, går runt på baksidan och där finns en dojo, efter en ohayo gosaimas (disclaimer:japanska ej min styrka), så kommer den 86 åriga svärdsmästaren Risuke Otake-sensei ut och visar oss runt i dojon.Risuke Otake - Wikipedia, the free encyclopedia.

Nästa mål en utsiktspunkt för att se mount fuji, hmm, här var det lite för många moln i vägen så vi kör vidare.

Ett besök på traditionell japansk bondgård ägaren, 90+ lät guiden komma på besök och man fick se lite av hur man bodde förr, där man hade bo för svalorna i taket då svalorna åt insekter som gav sig på skörden och man hade skydd för att ormarna ej skulle äta svalorna :D men ormarna tog hade om råttor så de var välkomna de med.

Intresting, nästa mål blir templet och "pilgrimsgatan" på väg till templet.

Här har man bevarade fronter för butikerna för att ge den "riktiga" känslan, man lagar ål på mästerligtvis, inget går till spillo.
Andra butiker säljer souvenirer och liknade men för min del skulle det upplevas och inte shoppas.

Så vidare mot templet.
Närmar oss templet så ser jag barn uppklädda i traditionella dräkter, det är tradition att när barn var (3,5,7) komma och tacka för att barnen klarade sig och växte som guiden uttryckte dig. Detta gjordes den 15:e november eller efterföljande helg som praktiska föräldrar gjorde det.

Tar en promenad runt templets trädgårdar, det är höst med stort H, många besökare för att se dessa träd och buskar i brand.

Vi går upp i en tempelbyggnad och tittar på några Angry buddhas.
Nu blev det dax att springa lite till, då munkarna snart skulle starta sin vedeldningsceremoni...
Och här ska vi ju inte missa något, utan springer lagom i tid för att höra gongongen och processionen av munkar.

Därefter tittar jag på vedeldningsceremonin och ser hur folk får sina handväskor & kassar välsignade av den arge buddhas rök/kraft.

Och efter detta så var det dax att springa vidare mot bilen.

Jag anländer NRT ca 12:00 om jag inte missminner mig.
Går in på terminalen och hugger tag i den första killen i ANA uniform jag ser, med LH First Class boarding pass i handen,

Här gick det undan, han lotsar mig snabbt till en tjej från LH som guidar mig igenom en First fast track på säkerhetskontrollen och där vidare till Immigration, tjejen beklagar att det ej finns fast track för immigration men att första kön ofta delas framtid av två handläggare så den brukade vara snabbast.
Mycket riktigt, 20 pers framför gick på några minuter.

Då var det ca 40 minuter till planet skulle lyfta, jag frågar om vi kan ta en sväng förbi loungen, absolut säger tjejen, inga problem sir.

Så då kom jag upp med ca 35 minuter tillgodo till ANA lounge Suites First.

Jag ber genast om jag kan få låna en dusch, här var man rätt mör för kl var mycket och det var varmt med alla mina kläder på.

Duschar och sedan har jag 10 minuter kvar, tar några bilder på ANA B787 som dras förbi och bestämmer mig sedan för en snabb snack, lite sandwiches och en skvätt Whiskey (HIBIKI 17 års, var tvungen att prova en japanska whisky) och ett glas apelsinjuice.
2 minuter surfande resulterar i ett livstecken i denna tråd innan det var dax att boarda planet.

Å då var det dags för ytterligare en LH F :D
Tyck synd om mig, det var inte en A380 tillbaka :D men det finns ju Hotspot så det uppväger en del.
 

Glenn E

Medlem
Jag vill också göra en sådan resa. :)
Nu är det en nagelbitare om SAS överlever eller inte.
Gratulerar till att ha brännt EB poängen på ett förtjänstfullt sätt!
 

jumbooze

Medlem
Nu sitter jag med Blue label och lite praliner och funderar på hur jag ska summera denna delen av hemresan.

Börjar med personalen, ALLA är verkligen jättetrevliga på ett väl avvägt sätt. Jag har fått intryck av andra trådar att LH FA kan vara lite stela och LX FA's är bättre.
Inte denna flygning iaf, här har jag tur, ger dem 5 av 5 för service och bemötande.

Det enda med denna flygning är att det är den äldre F, A340-600.

Nu ska allt ses genom mina glasögon, dvs, jag har A380 på näthinnan och ser nu allt vad det gäller hårda produkten som väldigt gammal.

Ljudnivån, kräver QC 15 och inte ens det hjälper helt.

Maten, jag kör på western style.

Kaviar, å inte igen :D men måste man så måste man.
King Salmon Gravlax med lemon sour cream, wow! Nästan som balik på LX.

Hoppar sallad för jag är trött, somnar medan jag väntar på huvudrätten
Beef Roulade- hmm, den var ingen höjdare och det gjorde eg. inget för jag var inte jättehungrig
utan hoppade vidare till Eiswein & ost & frukt & Cheesecake with red berries.

Sedan så sov jag fram till klockan 12 svensk tid och så upp för att se om vi kommit tillräckligt nära WifiZonen, LH FlyNet funkar ej över asien.

Här har jag nu hunnit med ett flertal espressos och praliner & sandwiches och smuttar nu som sagt på blue label.

Sedan kommer det 2 timmar innan landning en måltid som får vänta till MUC F lounge för att få sin review tror jag.

Jumbooze over and out.
 

jumbooze

Medlem
Mileburn Run CPH-NRT i LH F med 4 h i NRT

Till ifånen?

Nu plågar jag mig i fcl i MUC och nu blir det limoservice tack vare gatebyte
 

jumbooze

Medlem
Mileburn Run CPH-NRT i LH F med 4 h i NRT

Nu sitter jag på pågatåget tillbaka, FCL i MUC är väldigt trevlig, bra mat, grymt god lax nästa i LX F klass. Bra service, de är uppmärksamma och trevliga.
Avrundar i en relaxstol med ett glas skumpa innan jag lämnar loungen.
Fick delad Mercedes ut till platan, de byte plan till en CRJ-900 igen.
Stora skillnaden är när SAS kändes väldigt sliten så är denna fresh och med bra service, kunde inte tacka nej till matbrickan men jag höll mig till alkoholfritt.
Imorgon är en jobbdag :)
 
Toppen