Källa på detta påstående?Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.
Om SAS skulle göra det du efterfrågar så skulle deras "starka varumärke" vara kört i botten på några minuter. Det går ju inte heller bara att sparka folk hur som helst och sedan ta in inhyrd personal. Nu har jag inte koll på hur många flygtimmar piloter/crew har inom de olika bolagen, men SAS piloter gör väl omkring 900h på ett år vilket är relativt "normalt". En hel del av crew ombord når också sitt tak på hur mycket de får flyga under ett år enligt de regler som finns.Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.
Har du missat trenden i resten av världen att majoriteten av intjäning av poäng nuförtiden inte längre kommer från att flyga. Amerikanska flygbolag säljer på folk poäng och deras bonusprogram är värda flera miljarder. Eurobonus med alla deras kampanjer drar ändå massor av lojalitet till SAS, även om majoriteten av poängen kommer från partners nuförtiden. SAS tjänar stora pengar i dagsläget på Eurobonus, om man vill göra det "lätt" så kan man säga att eurobonus som produkt är mer lönsamt än flygbolaget SAS.Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.
Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart såOm SAS skall bli ett lönsamt flygbolag behöver styrelsen och nya VD genomföra en mycket stor transformation av SAS från ett ineffektivt högkostnadsbolag till ett mindre men högeffektivt bolag. Idag slåss SAS i flera segment av marknaden mot Lufthansa, BA, Air France/KLM samtidigt som man vill utmana flygbolag som Ryanair, WizzAir och Eesyjet. SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.
Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.
Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
En ny extern VD och en nästan helt ny styrelse är en förutsättning för överlevnad för SAS.
Jag tänkte också skriva det, att SAS var ju en av grundarna till Star Alliance så det känns knepigt om dom skulle gå ur. Och OM det skulle hända ger det ju katastrofala efterföljder för alla oss som jagar bonuspoäng och allt vad det innebär. Då är det nog många som lägger ner = ännu mindre folk som reser.Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart så)
Även om jag vet att Air Canada sålde Aeroplan 2018 har jag aldrig riktigt förstått det här resonemanget om att bonusprogram är värda en massa pengar helt vid sidan av flygbolagen. För flygbolaget har förstås intäktsflödet från försäljning av poäng till kreditkortsbolag m.fl. ett värde (förutom att programmet förhoppningsvis ger högre intäkter genom ökad kundlojalitet), men ska man separera programmet "i intakt form" helt från bolaget måste köparen också ta över en betydande skuld i form av de innestående poängen. Det är bara om det framtida intäktsflödet minus driftskostnader är värd mer än skulden, som programmet över huvudtaget har ett värde över noll som ett fristående bolag.Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
Om SAS skall bli ett lönsamt flygbolag behöver styrelsen och nya VD genomföra en mycket stor transformation av SAS från ett ineffektivt högkostnadsbolag till ett mindre men högeffektivt bolag. Idag slåss SAS i flera segment av marknaden mot Lufthansa, BA, Air France/KLM samtidigt som man vill utmana flygbolag som Ryanair, WizzAir och Eesyjet. SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.
Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.
Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
En ny extern VD och en nästan helt ny styrelse är en förutsättning för överlevnad för SAS.
Källa på detta påstående?
SAS longhaul går runt tack vare frakten, inte pga passagerarna. Varför tror du SAS flyger 2 avgångar till Chicago under vintern med 20-30% beläggning ombord (innan pandemin)? Kan det vara frakten som gör att det ändå blir ekonomiskt försvarbart?
Om SAS skulle göra det du efterfrågar så skulle deras "starka varumärke" vara kört i botten på några minuter. Det går ju inte heller bara att sparka folk hur som helst och sedan ta in inhyrd personal. Nu har jag inte koll på hur många flygtimmar piloter/crew har inom de olika bolagen, men SAS piloter gör väl omkring 900h på ett år vilket är relativt "normalt". En hel del av crew ombord når också sitt tak på hur mycket de får flyga under ett år enligt de regler som finns.
Har du missat trenden i resten av världen att majoriteten av intjäning av poäng nuförtiden inte längre kommer från att flyga. Amerikanska flygbolag säljer på folk poäng och deras bonusprogram är värda flera miljarder. Eurobonus med alla deras kampanjer drar ändå massor av lojalitet till SAS, även om majoriteten av poängen kommer från partners nuförtiden. SAS tjänar stora pengar i dagsläget på Eurobonus, om man vill göra det "lätt" så kan man säga att eurobonus som produkt är mer lönsamt än flygbolaget SAS.
Går de även ur Star Alliance så blir det många som lämnar bolaget pga det.
Vad gäller detta påstående så har du direkt fel. Jag har viss insyn, och vissa av långlinjerna är lönsamma även med väldigt låg beläggning. Utan inkomsten från frakt hade det sett värre ut. Dessutom minskar man driftskostnader när man byter ut sina 340 till 350.
Däremot tror även jag att vid test av nya longhauldestinationer är det mindre plan som gäller. Och det har ju även SAS insett då man beställt 3 st A321LR.
Anser att man avseende longhauldestinationer agerat helt rätt.
Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart så)