Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Hej

Varit där själv slutet av förra året, inga problem alls. Absolut inget att jämföra med andra moderna flygplatser, jag var där i 7 timmar då jag skulle vidare till zanzibar, dock var jag på turkish airlines lounge, den var bra och toaletterna var fräscha :)

Antar att du menar Ethiopians Cloud Nine-lounge? Turkish har ingen lounge på ADD.

Jag har också varit där tidigare och hade inga problem förutom att jag blev pekad till vanliga kön istället för fast track. Snäll svensk som jag är ställde jag mig i den och det tog evigheter. Jag gillade lite att flygplatsen speglade kulturen. De flesta andra är lika över hela världen

Jag var där i mars, flygplatsen känns afrikansk. Den är varken toppen eller fruktansvärd. Toaletterna är inte fräscha men jag har varit med om mycket värre.
Min starka rekommendation för den som vill äta eller fika är att ta med sig dollar eller etiopisk valuta i cash, allt annat är bara krångligt.
Boardingproceduren var krånglig och långsam men det har jag råkat ut för över hela världen.
Ingen flygplats att oroa sig för om man rest en del.

Även ADD påverkas av Corona. Jämfört med sist jag var här var det väldigt lugnt och fint. Loungen var flyttad och hade en frukostbuffé som var helt ok. Jämfört med SAS på ARN var den fantastisk. Det var lite folk på flygplatsen. Jag tycker maten på ET är mycket bra. En av de bästa jag ätit. Inte så lyxigt men smakar gott och bra service.

Säkerhetskontrollen på flygplatsen som fanns sist när man skulle till nästa avgång var borttagen. Priority fungerade bra men var inte skyltat och jag måste fråga hela tiden vid varje moment men då gick det hur smidigt som helst.

Ångrar att jag inte bokade ET tillbaka för deras tider är mycket bättre än LX som jag åker med.

Flugit förbi där 2 gånger nu senaste 10 dagarna och de gick smidigare än någonsin :)

Säkerhetskontrollen är på undervåningen och de var väldigt smidigt att ta sig genom.

Loungen är ruskigt fräsch som man också kan se på bilderna.
20210101_204205.jpg 20210101_205700.jpg 20210101_213546.jpg 20210101_213553.jpg 20210101_213611.jpg 20210101_222724.jpg 20210101_222900.jpg 20210101_223158.jpg

Vet du om man kommer in med ”bara” businessbiljett men utan Guld-status?
(senast jag besökte ADD fick man inte tillgång till Cloud Nine Lounge som statuslös med businessbiljett).

Flög du ET då?

Du ska ha tillgång till Cloud Nine-loungen då.

Cloud Nine Lounge = Enbart Ethiopian Airlines Businesspassagerare (Cloud Nine)
Star Alliance Gold Lounge = ShebaMiles Gold + Star Alliance Gold
ShebaMiles Silver Lounge = ShebaMiles Silver

källa: Lounges at Addis Ababa

Toppen