Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Det är ju en väldigt speciell information att ge ut till en kund. Framkom det något mer om vad denna bot är för något?

Jag menar, är det en extern attack på SAS system? Är det något i SAS egen automatiserade biljetthantering som blivit buggigt? Är det ...?

Jag har aldrig hört en kundtjänst svara på ett sådant specifikt sätt att man namger problemet ("en bot") som att det vore fullständigt normalt och något som en kund kan förstå. Har svårt att tro att myndigheter som använder automatiserad beslutsfattande (typ FK) skulle svara medborgaren "Nä du, det är en bot som har dragit ner ditt bostadsbidrag med 50%, det finns ju inget vi människor kan göra åt det".
När jag läste detta så såg jag framför mig hur det ser ut på SAS kundtjänst! Jag försökte boka några biljetter till Florida nyligen...

Jag menar, är det en extern attack på SAS system? Är det något i SAS egen automatiserade biljetthantering som blivit buggigt? Är det ...?
Om det är så att det t.ex. uteslutande är 2-4-1, så tycker jag det låter som det kan vara icke-biljetterade bokningar som avbokas, eller något liknande. Detta sker ju normalt, och görs av en bot... Felet ligger isåfall snarare en god bit bakåt i tiden, när man har missat att biljettera dem. Det skulle isåfall kanske finnas ett samband utifrån när de bokades, inte när de skulle utföras..

SAS ha ett buggigt system? Say it isn't so.. :)

Jag har aldrig hört en kundtjänst svara på ett sådant specifikt sätt att man namger problemet ("en bot") som att det vore fullständigt normalt och något som en kund kan förstå.
Det tror jag mindre handlar om att kunden ska förstå,och mer om att kunden ska acceptera.

"Det gjordes av en bot" är nog dagens version av "computer says no", som @Golfkillen antyder. Något har skett automatiskt = bot.

Har svårt att tro att myndigheter som använder automatiserad beslutsfattande (typ FK) skulle svara medborgaren "Nä du, det är en bot som har dragit ner ditt bostadsbidrag med 50%, det finns ju inget vi människor kan göra åt det".
Nu har jag lyckligtvis inte själv behövt hantera en sådan situation, men är det inte precis det som många klagar på att de gör, även om de inte använder just ordet "bot"?

Det är ju en väldigt speciell information att ge ut till en kund. Framkom det något mer om vad denna bot är för något?

Jag har aldrig hört en kundtjänst svara på ett sådant specifikt sätt att man namger problemet ("en bot") som att det vore fullständigt normalt och något som en kund kan förstå. Har svårt att tro att myndigheter som använder automatiserad beslutsfattande (typ FK) skulle svara medborgaren "Nä du, det är en bot som har dragit ner ditt bostadsbidrag med 50%, det finns ju inget vi människor kan göra åt det".

Håller med. Kan tillägga att båda personerna jag pratade med idag sa att "problemet är stort just nu" och inte hajade till alls när jag sa att deras kollega igår sagt att en bot bokat av mina resor av misstag.

Om det är så att det t.ex. uteslutande är 2-4-1, så tycker jag det låter som det kan vara icke-biljetterade bokningar som avbokas, eller något liknande. Detta sker ju normalt, och görs av en bot... Felet ligger isåfall snarare en god bit bakåt i tiden, när man har missat att biljettera dem. Det skulle isåfall kanske finnas ett samband utifrån när de bokades, inte när de skulle utföras..

Mina resor var definitivt biljetterade. Har varit i kontakt med operating airline för särskilda önskemål etc o då uppgett biljettnummer. Inga konstigheter nånstans och i amadeus har de stått som confirmed.

Den första resan bokades den 17 juli, den sista den 30 oktober. Samtliga bokade genom 2-4-1 med biljettnummer etc.

Nu har jag fått alla mina tre star awards avbokade (och ombokade) :D
Allt har varit biljetterat tidigare.

Igår kom en notis i appen, som vanligt inga mail/sms, kl 18:27 att bokning #2 (nov 2021 ARN-FRA-AMS-TPE-AMS-CDG-VIE-ARN) avbokats. Ringde in 20:16 och fick den återställd (helt nytt biljettnr) på några minuter av svensk kundtjänst. Samtalslängd 11 min.

Inatt fick jag en ny notis kl 01:37 att bokning #3 (oct 2021 ARN-CDG-TPE-HKG-TPE-LHR-ARN) var avbokad.
Den är också fixad nu efter ett samtal till SAS kl 08:04. Bara en par minuter väntetid här med. Total samtalslängd 9min.

Har inlett samtalen med att "det verkar ha blivit en sån bot-avbokning" så har det gått väldigt snabbt då agenten vet vad de ska söka efter.

• Gilla
Reactions: hco
Nu har jag fått alla mina tre star awards avbokade (och ombokade) :D
Allt har varit biljetterat tidigare.

Igår kom en notis i appen, som vanligt inga mail/sms, kl 18:27 att bokning #2 (nov 2021 ARN-FRA-AMS-TPE-AMS-CDG-VIE-ARN) avbokats. Ringde in 20:16 och fick den återställd (helt nytt biljettnr) på några minuter av svensk kundtjänst. Samtalslängd 11 min.

Inatt fick jag en ny notis kl 01:37 att bokning #3 (oct 2021 ARN-CDG-TPE-HKG-TPE-LHR-ARN) var avbokad.
Den är också fixad nu efter ett samtal till SAS kl 08:04. Bara en par minuter väntetid här med. Total samtalslängd 9min.

Har inlett samtalen med att "det verkar ha blivit en sån bot-avbokning" så har det gått väldigt snabbt då agenten vet vad de ska söka efter.

Skönt att det löste sig!

Själv känner jag mig helt uppgiven.

Jag kan verkligen inte förstå hur detta kan ske på löpande band. Aldrig hört talats om nåt liknande. Tycker verkligen att detta är under all kritik och ännu konstigare att de inte har någon backup-lösning för såna som mig där biljetterna försvunnit.

När jag googlade runt på detta hittade jag en liknande rapport från en Air Canada-kund på något annat forum - där hade Air Canada köpt en biljett till honom (på annan operating airline) istället. Känns som det rimliga att göra (men det kommer ju SAS aldrig någonsin att göra).

Uppdatering: Ringde in nu på morgonen och fick svaret att de skulle försöka lösa problemet.

Nu efter en halvtimme dök resan upp igen.

CPH - LAS, 2-4-1 bokning business med *A ombokad en gång, bytte datum.

Det hände samma problem igår kväll för mig, bonusresa bokat med Star Alliance (Lufthansa) med 2-4-1 voucher (giltigt till 31/12/2020, som blir giltigt till 28/02/2021 om det behövs), ombokat flera gånger under våren och hösten.

Ringde först vanligt kundservice som kunde inte hjälpa mig.
Ringde sen "Tallin", efter 2min samtal så fick jag vänta runt 20min, fick höra att det gick inte att få tillbaka bokningen direkt men de jobbar på det och återkommer (han kunde inte garantera att det skulle vara under dagen).

Tänker att jag ringer igen om några timmar. Wait and see:)

Min resa var en 2-4-1 och ombokad i september till en ren sas award. Vid samtal idag med sas så svarade dom att den avbokades 16 sept vilket var datumet som vi ändrade till ren sas resa. Kanske är det resor som ombokats som råkar ut för avbokningar?

Toppen