Senaste nytt

Qatar eller Emirates kampanj i business?

D

Deleted member 30163

Guest
Ok det är rörigt det här med namnen på loungerna på HIA. Det du skriver om just businessclass loungen stämmer tycker jag MEN då skribenten avser åka premuim så skulle han inte slussas till den loungen utan till Al Mourjan som med sin storlek och utbud av a la carte,sandwichbar,sushi samt sin otroligt välstockade bar är några fördelar som utklassar de flesta loungerna anser jag iallafall.
Det finns väl tre lounges, en specifik Business Class lounge (the Oryx Lounge) som är avsett till kleti och pleti som åker via One World och har transit på HIA. Den är stängd. Sen har du Al Safwa First Lounge som avser first class passagerare, men du kan köpa en upgrade om du åker Business) - Den är också stängd fortfarande tror jag pga. renoveringar och covid

Al Mourjan är den lounge som de flesta har tillgång till som åker från ARN (I avsaknad av First Class) och är eventuellt den enda som är öppen.

Det enda som är imponerande med den är dess fysiska storlek, inte antalet personer som kan sitta där, för det är ganska få. Det är lite som den är corona-anpassad redan innan den byggdes. Håller med @palmen att den är ok men absolut inget ställe jag skulle vilja spendera mer tid än nödvändigt. Jag har inte varit där under covid men precis som alla andra lounger lär ju utbudet vara begränsat ett bra tag.

Tycker inte @Matore ska planera för längre tid på HIA än nödvändigt. En polare åkte till maldiverna i somras och då körde man mycket flighter från samma pier så det var bara att gå från ett plan till ett annat. Dessutom att bära mask och handskar i en lounge för att njuta känns väldigt fel.
 

Matore

Medlem
Tackar för input.
Vad säger ni om Emirates business då, bortsett från den lite mer pråliga kabinen. Hur är mat dryck och service? Och sitt sov komfort ,
De verkar ha bättre flygtider. På hemväg är det svårt att undvika ett nattstopp mellan 00-08 med Qatar nämligen
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det känns som det går lite rundgång nu. Jag känner få som försöker få en perfekt business semester i covid eftersom det inte finns. Det går inte jämföra service med att ha mask och handskar på sig, i vissa fall visir och få din mat på en bricka.
 

Matore

Medlem
Det känns som det går lite rundgång nu. Jag känner få som försöker få en perfekt business semester i covid eftersom det inte finns. Det går inte jämföra service med att ha mask och handskar på sig, i vissa fall visir och få din mat på en bricka.
Mask och handskar hjälper inte mot rundgång.
 

palmen

Moderator
Tackar för input.
Vad säger ni om Emirates business då, bortsett från den lite mer pråliga kabinen. Hur är mat dryck och service? Och sitt sov komfort ,
De verkar ha bättre flygtider. På hemväg är det svårt att undvika ett nattstopp mellan 00-08 med Qatar nämligen
Har nog aldrig träffat på en vettig människa som tycker Emirates är bättre än Qatar. Finns ju en anledning till att Qatar rankas högst av de flesta seriösa bloggar/forum.
 

M@GNÜS

Medlem
Har nog aldrig träffat på en vettig människa som tycker Emirates är bättre än Qatar. Finns ju en anledning till att Qatar rankas högst av de flesta seriösa bloggar/forum.

Det skulle väl vara deras First då möjligtvis eftersom Qatar bara har på sina A380. Nu har jag iofs bara testat Qatars First och det var suveränt (i luften, markservicen var värdelös). Men Emirates nya First ser ju trevlig ut.
Emirates First Class, kabinegenskaper | Kabinegenskaper | Emirates Sweden
 

palmen

Moderator
Det skulle väl vara deras First då möjligtvis eftersom Qatar bara har på sina A380. Nu har jag iofs bara testat Qatars First och det var suveränt (i luften, markservicen var värdelös). Men Emirates nya First ser ju trevlig ut.
Emirates First Class, kabinegenskaper | Kabinegenskaper | Emirates Sweden
Ja, jämförelsen var i Business där de flesta nog kan hålla med om att Qatar är topp 3 på typ alla kategorier och bäst i klassen på mycket.

Qatar satsar ju inte riktigt på First i dagsläget, då de vill att business ska vara "så nära på First" som möjligt.
 

squeezen

Medlem
Tackar för input.
Vad säger ni om Emirates business då, bortsett från den lite mer pråliga kabinen. Hur är mat dryck och service? Och sitt sov komfort ,
De verkar ha bättre flygtider. På hemväg är det svårt att undvika ett nattstopp mellan 00-08 med Qatar nämligen
Boka qatar.
Inga extra stopp, det är inte värt extra restider/risken bara för qsuite. 787 eller 350 (utan qsuite) är båda bra.
Al mourjan har ständigt blivit sämre senaste 5 åren men visst, gratis skumpa finns och sjyssta mackor o delin, buffen är kass.
30 legs i qatar C mellan 2016-2019

mjukvaran alltid bra. Hårdvaran på vissa fligter i 777 kan va 2-2-2 och galet trånga fotlådor även för mig som 180cm.

förstår det är en del Pengar men svaren kommer vara de samma även om du frågar 5ggr till. Du riskerar bara ökande priser med att vänta...
 

Canadien

Medlem
Maken till kall, opersonlig, fotbollsplan*3-lounge får man leta efter. OK mat och dryck men alla United Polaris är bättre än Al Mourjan, och jag tycker bättre om små tystare, mer privata businesslounger som t ex SQ i London eller t o m LH Senator i München.
 

pep

Medlem
QR er udmaerket, men produktet bliver kedeligt i laengden. Da er det en lise at flyve EK, som er et spaendende alternativ paa naesten alle fronter.
 
Toppen