Senaste nytt

Hur hittar man error fares bäst?

Secret flying vet jag, men finns det andra källor att hålla koll på?

När dealen når SecretFlying så anser jag oftast att dealen är i princip död pga exponeringen de har.

De sätt jag har fått reda på error fares:
  • BusinessClass.se
  • FrequentFlyerForum på Facebook
  • PremiumFares @Twitter
  • FlyerTalk.com
  • Egenskapad sökning som söker efter "error fares"-inlägg på nätet
  • Chattgrupper med likasinnade vänner
Allt ovan spelar sin egna roll i det hela. I slutändan handlar det om "boka först, tänk sen" så fort man får reda på dealen.

Flyertalk är ofta "först" att publicera error fares, sen snappar bloggar och andra sidor som Secret Flying upp detta och sprider de vidare till stora massan och då är det oftast bara timmar eller minuter till den är död.

Du kan vara säker på att ser du något på secret flying så har de hittat det någon annan stans.

Någon sa att snarare än att flygbolagen har medarbetare som sitter och läser på bloggar är det algoritmer som plockar upp
plötsliga bokningsspikar, vilka uppträder när såna som SecretFlying publicerar en deal.

Därför kan udda deals som dessutom är knepiga att boka, t.ex. Air France Linköping Sibirien, leva ganska länge.
SF bryr sig ofta inte ens om att publicera dem för de är knepiga att förklara och genererar lite trafik till affiliates.

Någon sa att snarare än att flygbolagen har medarbetare som sitter och läser på bloggar är det algoritmer som plockar upp
plötsliga bokningsspikar, vilka uppträder när såna som SecretFlying publicerar en deal.

Därför kan udda deals som dessutom är knepiga att boka, t.ex. Air France Linköping Sibirien, leva ganska länge.
SF bryr sig ofta inte ens om att publicera dem för de är knepiga att förklara och genererar lite trafik till affiliates.

Intressant läsning!

Från mitt perspektiv som jobbar i databranschen från ett mediebevakningsperspektiv så finns det andra saker jag tror spelar in.

Alla flygbolag har idag omvärldsbevakning (antingen internt eller genom deras byråer) från globala/lokala aktörer som tar data från hela nätet och sociala medier inklusive forum och bloggar. Nuförtiden är vissa saker blockerade som personliga sidor på Facebook till exempel, men mycket är fortfarande öppet. Så beroende på vilka som sitter i press-/kommunkations-/marknadsteamen så går det egentligen väldigt snabbt att få information om error fares. Dvs, de får en varningsmeddelande som kan lyda: "KLM har nämnts ihop med frasen error fare 167 gånger sista timmen".

Så informationen finns där redan när det börjar "trenda" men det är enligt mig så att information från dessa teams till de som faktiskt har hand om systemen antingen tar tid/eller så bryr sig inte vederbördande tillräckligt för att informera de ansvariga. Utan det händer först då de som faktiskt har i uppgift att monitorera vissa saker faktiskt ser det. Dessa personer sitter nog sällan i omvärldsbevakningssystem, vilket kan låta märkligt, men så är ofta fallet. För om de gjorde det skulle error fares knappt finnas då informationen om denna data kan finnas i dessa system inom några minuter. Så jag tror mer det handlar om hur flybolagen är strukturerade och vem som sitter på vilka system samt att de prioriterar andra saker högre.

Vad som är en "errorfare" kan ju variera från person till person. Att jag flera år kunnat boka biljetter med 6 leg business inom Europa med AirFrance för under 5500 kr, jämfört med 18 000 kr hos KLM är en sperdeal för mig, men andra kanske tycker är helt ointressant.

Vad som är en "errorfare" kan ju variera från person till person. Att jag flera år kunnat boka biljetter med 6 leg business inom Europa med AirFrance för under 5500 kr, jämfört med 18 000 kr hos KLM är en sperdeal för mig, men andra kanske tycker är helt ointressant.

Jag tror nog själva begreppet "Error Fare" är rätt glasklart. En oavsiktlig felprissättning i systemen. Däremot tycker även jag att sex segment med Air France inom Europa för 5.500kr är en kanondeal ;) Jag tror min bästa sådan deal var Austrian Airlines som hade en D-klass ARN-LIS som gick på runt 5.500kr och som genererade 15.000 M&M miles.

Har du kört den där rutten till östra Ryssland förresten?

Toppen