Nu är det visserligen länge sedan SAS flög till
BKK och SIN. En hel del har ändrats sedan dess.
Att få lön känns rimligt, och traktamentena har minskat i storlek. Att det krävs vila efter en flygning är inget säreget för SAS utan styrs av reglementen och kollektivavtal. SAS har också generellt stopp på 24 timmar på sina långlinjer så jag skulle inte vilja påstå att flygbolaget schemalägger stoppen längre för att vara snäll, eller för att det skall vara en betald semester. Att behöva ha någonstans att bo är inte heller ett orimligt krav. Där kan man absolut diskutera val av hotell men där har också fack- föreningarna en del att säga till om och vilka krav som måste uppfyllas. Givetvis går det att inackordera besättningen på flygplatshotell men de är i regel också dyrare. Du nämner att Norwegians kabinpersonal tog kollektivtrafik hem. Jag antar att du syftar på den lokalt baserade personalen. Det fick även vi i Stockholm, Köpenhamn och Oslo göra.