Jag förstår inte alls hur UD resonerar, ärligt talat. Man avråder för resor till Finland, men inte till Island. Samtliga resenärer till Island ska, enligt svenska UD:s egen information, vid ankomst till Island ta ett covid-19 test på egen bekostnad, därefter ytterligare test väl inne i landet samt sitta i karantän i 5-6 dagar alternativt, om man inte vill ta något covid-19 test, sitta i karantän i 14 dagar - det får dock inte UD att avråda för resor till Island. Vad gäller Finland finns inga krav på vare sig covid-19 test eller karantän på resenärer från Sverige. Det krävs dock ett godtagbart skäl att resa in i landet och de skälen är ganska många. I de fallen rekommenderas självisolering, men det är alltså inget krav. Vad gäller resenärer från vissa gränsområden i Sverige krävs fr.o.m. nästa vecka inte några skäl överhuvudtaget för inresa, och inte heller några covid-19 test eller karantän. Men UD avråder för resor till Finland ändå. Jag begriper det inte - varför avråda för resor till Finland men inte Island? Det finns en hel del fler liknande exempel.
Har också haft tankar på en resa till Mexiko på höstlovet och helt ärligt, om flyget går så bryr jag mig verkligen inte om UD avråder från resor dit eller inte (givet att situationen i Mexiko förblir som den är idag). Reseförsäkringar kan man teckna som gäller oavsett om UD avråder eller inte.