Senaste nytt

Tips för smekmånad, oktober 2021

Jogger

Medlem
Hej!

Har läst en hel del redan i liknande trådar och har kommit till en del slutsatser, men behöver ändå er input!

Vi har massor med Eurobonus-poäng (225k+) som vi tänker utnyttja till detta. 2-4-1-voucher ska jag kolla om vi har några som fortfarande gäller, annars är det några månader med vanlig spend kvar.

Efter att ha läst resereportaget "Smekmånad i Asien" (Medlemsrecension: Smekmånad i Asien del 1 - FCT och Lufthansa First - BusinessClass.se) har vi ställt in oss på Lufthansa First Terminal i Frankfurt, med eventuell slutdestination Singapore.

Vi tänker ta 4-5 veckor och hade tänkt att resan skall involvera följande "moment"
  • ~1v "nykära på stranden" - bra hotell med god service, sol och bad. Inte göra så mycket. All inclusive för att allt ska vara "fixat"?
  • ~1v upptäcksresa. Jag tänker mig dykning/snorkling, uppleva mat och kultur osv på platsen vi är på
  • ~2v storstadssemester, kan med fördel spridas ut på olika ställen, Singapore är ett "måste".
Den stora frågan blir väl egentligen var man ska placera solsemestern. Det finns ju många ställen runt Singapore (Bali med omnejd, Bintan, eller någon ö i Kuala Lumpur, m.fl.).

Eftersom man kan resa till Singapore via Tokyo skulle detta kunna vara en intressant stad att besöka, och då kanske man lägger solsemestern i Japan (vet dock inte hur vädret är i Japan i oktober…?)

Uppslag på både städer att besöka och trevliga solsemester-ställen som passar våra önskemål ovan mottages tacksamt!

Om ni tycker att vi har bommat något totalt, så hoppas jag att ni säger det!

Tack på förhand :)
 

Mikado

Medlem
Vi bodde på The Andaman på Langkawi i Malaysia, riktig avkoppling på underbart hotell med all inclusive. Ligger i otroligt fin natur i regnskogen vid en väldigt fin strand (min profilbild faktiskt). Ganska långt från restauranger, samhällen och andra hotell (taxi/bil som gäller) men det är bra vägar och finns en hel del att göra på ön.

Bröllopsresan styrde vi till Bali, där vi bodde på Royal Santrian och The Laguna, båda i Nusa Dua. Ingen genuin Bali-upplevelse men Royal Santrian var ett underbart hotell (bara villor med egen pool). Även Laguna var bra och hade bättre strand. Dock inte lika paradisiskt som Andaman men det verkar ju finnas fina stränder på Bali också och Gili-öarna såklart.

Både Langkawi och Bali kombinerade vi med några dagar i Singapore. Har även varit sugna på Kuala Lumpur där hotellpriserna verkar väldigt överkomliga.

Såg nu att det gällde oktober. Då är vädret sådär i många delar av Asien, vår bröllopsresa var också i oktober och därför valde i Bali som har bra väder då. Skulle vara början på regnsäsongen men vi såg inte skymten av något regn de två veckor vi var där.
 

palmen

Moderator
Ni är ute i väldigt god tid vilket är bra. Problemet om FCT är ett måste är att det bara går att boka 14 dagar innan, och i dagsläget har Lufthansa parkerat större delen av flottan som har First ombord. När/om dessa plan flyger igen är väl lite oklart i dagsläget.

I dagsläget går det bra att boka ANA First till Tokyo, det skulle kunna vara en bra start för er och sen bygga på med någon connection till Sydostasien. Vill ni ha längre stopp än 24h måste ni fick göra en open jaw, dvs utresa till Tokyo och hemresa från tex Singapore, och köpa separata biljetter där emellan. Det är dock stora avstånd, Tokyo till Singapore tar väl omkring 7h att flyga har jag för mig.

Nu vet jag inte vad ni menar med Japan då det är rätt stort, finns öar som tillhör japan ute i stilla havet som kanske har någorlunda värme, men annars är det lite fel årstid med solsemester i japan.

Sydostasien låter som ett bra område för allt de ni vill ha. Dyka kan ni göra från Borneo, titta upp Mabul och Sipadan för dykning. Finns en hel del natur och stränder att utforska också.

2 veckor storstad tycker jag själv låter lite mycket, men Singapore, Kuala Lumpur och Bangkok erbjuder detta åtminstone. Ni kanske kan kombinera alla 3?

Bali erbjuder en hel del av solsemester, men ni bör sikta in er på att röra er bort från Kuta och allt o närheten av flygplatsen för att få en genuin känsla. Många åker till Ubud vilket är trevligt, även om det är rätt turistigt där också.
 

Jogger

Medlem
Edit: Formatering...

Ni är ute i väldigt god tid vilket är bra. Problemet om FCT är ett måste är att det bara går att boka 14 dagar innan, och i dagsläget har Lufthansa parkerat större delen av flottan som har First ombord. När/om dessa plan flyger igen är väl lite oklart i dagsläget.
Som jag förstår det är "problemet" att Lufthansa släpper First Class 14 dagar innan, inte FCT i sig. Har funderat på hur man praktiskt löser detta. Bokar man en "good enough" resa med Star Alliance (tex ANA till Tokyo) för att sedan boka om resan 2 veckor innan med Lufthansa? Som jag har förstått det ligger hemresan fast, eftersom man inte kan göra ändringar i en påbörjad resa?
I dagsläget går det bra att boka ANA First till Tokyo, det skulle kunna vara en bra start för er och sen bygga på med någon connection till Sydostasien. Vill ni ha längre stopp än 24h måste ni fick göra en open jaw, dvs utresa till Tokyo och hemresa från tex Singapore, och köpa separata biljetter där emellan. Det är dock stora avstånd, Tokyo till Singapore tar väl omkring 7h att flyga har jag för mig.
Nu vet jag inte vad ni menar med Japan då det är rätt stort, finns öar som tillhör japan ute i stilla havet som kanske har någorlunda värme, men annars är det lite fel årstid med solsemester i japan.
Okinawa är det jag läst om i förbifarten. Vet som sagt inte hur statusen är på att resa dit under oktober… Men, att det känns ju lite halvtråkigt att klämma sig in i ekonomi i 7h, när resten av bröllopsresan går i First/Business. Japan/Tokyo/m.fl. kanske blir en ursäkt att fortsätta tok-spara poäng :)
Sydostasien låter som ett bra område för allt de ni vill ha. Dyka kan ni göra från Borneo, titta upp Mabul och Sipadan för dykning. Finns en hel del natur och stränder att utforska också.
Kul! Tack för förslagen. Ska kolla upp dem vidare!
2 veckor storstad tycker jag själv låter lite mycket, men Singapore, Kuala Lumpur och Bangkok erbjuder detta åtminstone. Ni kanske kan kombinera alla 3?
Måhända att det är lite mycket, men säg en 4-5 dagar i de tre städer du nämner. Har du någon tanke kring vilken ordning vi ska ta dem i, i så fall? Tänker inte uteslutande på trevliga anslutningar hemåt.
Bali erbjuder en hel del av solsemester, men ni bör sikta in er på att röra er bort från Kuta och allt o närheten av flygplatsen för att få en genuin känsla. Många åker till Ubud vilket är trevligt, även om det är rätt turistigt där också.
Bali är självklart med som en av favoriterna på listan vi har idag. Har däremot haft svårt att hitta moderna uppgifter (typ 2018-2019) på hur exploatering mm har förändrats. Har du varit där i närtid?
Har även fått förslag av en bekant att köra på Lombok med utflykter till en eller flera av Gili-öarna.
 
Last edited:

Jogger

Medlem
Vi bodde på The Andaman på Langkawi i Malaysia, riktig avkoppling på underbart hotell med all inclusive. Ligger i otroligt fin natur i regnskogen vid en väldigt fin strand (min profilbild faktiskt). Ganska långt från restauranger, samhällen och andra hotell (taxi/bil som gäller) men det är bra vägar och finns en hel del att göra på ön.
Kul med hotell-förslag på Langkawi. Det har även dykt upp i min tidigare research. När var ni där (både år och tid på året)? Tror du att Andaman och Langkawi fortfarande har kvar “det där”, som ibland tenderar till att försvinna vartefter resmålet blir upptäckt?

När min morbror med familj jobbade i Kuala Lumpur var vi allesammans på en “Robinson ö”, har fortfarande härliga minnen från detta, trots att jag bara var ~7 år. Så det lockar ju en hel del med Langkawi :)
Bröllopsresan styrde vi till Bali, där vi bodde på Royal Santrian och The Laguna, båda i Nusa Dua. Ingen genuin Bali-upplevelse men Royal Santrian var ett underbart hotell (bara villor med egen pool). Även Laguna var bra och hade bättre strand. Dock inte lika paradisiskt som Andaman men det verkar ju finnas fina stränder på Bali också och Gili-öarna såklart.
Vilket år var ni där? Någon speciell anledning till att valet föll på Nusa Dua? Har läst gott om både norra delarna av ön, som ska vara mycket minde turistiga/överexploaterade. Något du kollade på då?
Både Langkawi och Bali kombinerade vi med några dagar i Singapore. Har även varit sugna på Kuala Lumpur där hotellpriserna verkar väldigt överkomliga.
Något man inte får missa i Singapore?
 

palmen

Moderator
Först och främst, snyggt med multicitaten, blir lätt att läsa då :)

Som jag förstår det är "problemet" att Lufthansa släpper First Class 14 dagar innan, inte FCT i sig. Har funderat på hur man praktiskt löser detta. Bokar man en "good enough" resa med Star Alliance (tex ANA till Tokyo) för att sedan boka om resan 2 veckor innan med Lufthansa? Som jag har förstått det ligger hemresan fast, eftersom man inte kan göra ändringar i en påbörjad resa?
FCT är ju enbart för de som flyger Lufthansa First (ja det finsn undantag för HON och lite annat), så det går hand i hand med att Lufthansa släpper first 14 dagar innan. Ska ni besöka FCT så "ska" ni göra det på utresan, och inte när ni kommer hem och har 1 flight kvar. Om jag var ni skulle jag hänga på låset när ANA släpper First till Tokyo vilket för er resa är i oktober/november någon gång beroende på datum ni ska åka. Boka då från Frankfurt med ANA First. Då har ni en bra "backup" utifall att ingen Lufthansa First blir tillgänglig. När sedan biljetter släpps för hemresan så gör ni en ändring i bokningen och lägger till detta. Sen är det bara att vänta till 14 dagar innan avresa och börja leta Lufthansa First, brukar vara lättast att hitta till Shanghai och Peking och där ifrån kan ni sedan flyga vidare vart ni nu ska, dvs ni gör en ändring i bokningen strax innan avresa.

Måhända att det är lite mycket, men säg en 4-5 dagar i de tre städer du nämner. Har du någon tanke kring vilken ordning vi ska ta dem i, i så fall? Tänker inte uteslutande på trevliga anslutningar hemåt.
Kuala Lumpur får ni väldigt mycket hotell för pengarna, även Bangkok är relativt billigt med hotell i den övre skalan. I Singapore blir det desto dyrare för det mesta. Jag har själv inte jättemycket erfarenhet av någon av dessa städer, bara haft några nätter totalt. Det "viktigaste" tycker jag är att ni inte stressar för att uppleva "allt" bättre att kanske ta 2 storstäder och lägga 4-5 dagar i varje så hinner ni utforska staden ordentligt, istället för att försöka klämma in 3 städer på 6 dagar och knappt hinna se något. Möjligheten att åka tillbaka kommer ju att finnsa framöver.
Hong Kong är där jag varit mest och det är väldigt trevligt, tycker att "allt" finns där, nu är det väl dock lite oroligt med tanke på Kina så mycket kan ändras närmsta tiden.

Bali är självklart med som en av favoriterna på listan vi har idag. Har däremot haft svårt att hitta moderna uppgifter (typ 2018-2019) på hur exploatering mm har förändrats. Har du varit där i närtid?
Bara varit på Bali en gång tidigare och bodde då på InterContinental vilket var väldigt trevligt, samt uppe i Ubud 2 nätter.
Jag skrev en reserapport om min resa dit som du kan titta igenom
[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Det finns ofantligt mycket skrivet på forumet om just Bali, testa att sök lite på forumet så kommer du nog hitta en hel del matnyttigt
 

Mikado

Medlem
Kul med hotell-förslag på Langkawi. Det har även dykt upp i min tidigare research. När var ni där (både år och tid på året)? Tror du att Andaman och Langkawi fortfarande har kvar “det där”, som ibland tenderar till att försvinna vartefter resmålet blir upptäckt?

När min morbror med familj jobbade i Kuala Lumpur var vi allesammans på en “Robinson ö”, har fortfarande härliga minnen från detta, trots att jag bara var ~7 år. Så det lockar ju en hel del med Langkawi :)

Vilket år var ni där? Någon speciell anledning till att valet föll på Nusa Dua? Har läst gott om både norra delarna av ön, som ska vara mycket minde turistiga/överexploaterade. Något du kollade på då?

Något man inte får missa i Singapore?

Vi bodde på Andaman mars 2018, besökte inte så mycket annat på Langkawi än just hotellet (och vattenfall och kabinbana i närheten av flygplatsen) men är rätt övertygad om att Andaman har kvar sin glans i alla fall. Det låg så avsides. Men kollade det för vår bröllopsresa i oktober och strök det pga vädret.

Vi var på Bali nu i oktober 2019. Vi ville prioritera bra hotell och hade ingen lust med långa transportsträckor. Så vi kollade på hotell runt om på hela södra Bali men skippade norra på grund av resvägen, och så var det mest en slump att båda våra favorithotell råkade ligga i Nusa Dua. Men så var vi inte ute efter en genuin upplevelse heller, utan ville ha total avkoppling och lyx. Paradisstränder stod inte heller i fokus just den resan.

Hotelltips i Singapore är hotel Jen Orchardgateway som har underbar takpool och bra executive lounge. Missa inte botaniska trädgården! Första gången vi var där åkte vi hop on hop off-buss, ett bra sätt att ta sig runt och se lite olika delar även om det är väldigt turistigt. Finns en del reserapporter om Singapore här på forumet som kan inspirera till bra barer, restauranger och hawkers. Mitt bästa restaurangtips är ett anspråkslöst ställe i Chinatown som heter MacPherson BBQ Seafood, testa deras stingray med chili och black pepper chicken.
 

sandek

Medlem
Vi bodde på Andaman mars 2018, besökte inte så mycket annat på Langkawi än just hotellet (och vattenfall och kabinbana i närheten av flygplatsen) men är rätt övertygad om att Andaman har kvar sin glans i alla fall. Det låg så avsides. Men kollade det för vår bröllopsresa i oktober och strök det pga vädret.

Vi var på Bali nu i oktober 2019. Vi ville prioritera bra hotell och hade ingen lust med långa transportsträckor. Så vi kollade på hotell runt om på hela södra Bali men skippade norra på grund av resvägen, och så var det mest en slump att båda våra favorithotell råkade ligga i Nusa Dua. Men så var vi inte ute efter en genuin upplevelse heller, utan ville ha total avkoppling och lyx. Paradisstränder stod inte heller i fokus just den resan.

Hotelltips i Singapore är hotel Jen Orchardgateway som har underbar takpool och bra executive lounge. Missa inte botaniska trädgården! Första gången vi var där åkte vi hop on hop off-buss, ett bra sätt att ta sig runt och se lite olika delar även om det är väldigt turistigt. Finns en del reserapporter om Singapore här på forumet som kan inspirera till bra barer, restauranger och hawkers. Mitt bästa restaurangtips är ett anspråkslöst ställe i Chinatown som heter MacPherson BBQ Seafood, testa deras stingray med chili och black pepper chicken.
Hur är det att ta sig i området i nusa dua? Om man vill promenera, hitta lite barer osv?
 

Mikado

Medlem
Hur är det att ta sig i området i nusa dua? Om man vill promenera, hitta lite barer osv?
Beror på var man bor. I "riktiga" Nusa dua är det vakter för att komma in. Där går det att promenera mellan hotellen och bort till ett köpcentrum (utomhus) med restauranger och shopping. I andra delen av Nusa dua är det en trafikerad lokalgata som man kan promenera vid, inte så mysigt dock. Men där ligger lite restauranger, barer, massageställen osv på ena sidan, och på andra sidan ett pärlband med hotell. Kanske går att promenera mer - vi utforskade inte jättemycket utan höll oss mest på våra hotell :)
 

MLG55

Medlem
Jag kan stark rekommendera Bali, var där två gånger 2019.
En gång i April och en gång i September, lika fantastiskt båda gångerna:)
Denna ö har så mycket att ge att jag ska ta med alla i familjen augusti 2021, då jag har jubileum 50 år.
Hade tänkt mig att fira denna dag på den fantastiska ön Gili Trawangan, här bodde vi över en veckas tid och
hade grymma snorklingtillfällen med sköldpaddor och fina fiskar. Fantastiska stränder med turkost vatten.
Här kan man äta och dricka gott utan att bli ruinerad. Trawangan är dock lite liv och öppet dygnet runt, vilket passar mina ungdomar:) annars är Gilo Meno mer för nyförälskade kanske:) har själv inte besökt denna ön. Kan även rekommendera Gilo Air, mycket fin ö med fina stränder. Man behöver dock köpa badskor då mängder av snäckskal är vid kanten av vattnet.
Själva Bali har också fantastiska stränder nästan överallt, bara välja och vraka. När vi åkte runt på Bali hade vi privatchaufför och vi betalade 400000 IDR ca 250 kr och då körde han runt och visade Bali i 8 timmar.
Har du 24 minuter över kan du titta på min film från september, dock inte proffsfilmat, men du kanske kan få en liten bild av Bali. Grattis i förskott:) :)
 
Toppen