Senaste nytt

Europa - Hawaii, specialregler?

GeorgZ

Medlem
Har en fundering jag tror någon kunnig här inne skulle kunna reda ut åt mig.

Vet vi om det finns några specialregler som gör att inga bolag vill eller får flyga Europa - Hawaii direkt? Dagens a350 har ju räckvidden och med tanke på den låga kvalitén på framför allt Domestic First på amerikanska bolag kombinerat med höga priser borde det, relativt sett, vara en rutt som kan locka mycket folk?

Nu gissar jag bara, men om LHR-LAX ligger på 11h, sen ska du 5,5h till västerut, (det finns garanterat en snabbare rutt än detta).
Men det är ju inte mycket felmarginal kvar när du ska ut på öppet hav i 5h, det är väl en av dom längsta sträckorna som kommersiella flyg går utan fast mark under sig?

Supply and Demand är min första gissning. Rent tekniskt inga problem men frågan är om det går att göra lönsamt med rätt yield.

Under ett besök på Hawaii för några år sedan åkte vi med en kvinnlig Uberförare med fransk accent. Vi småpratade och det kom fram att hon flyttade dit för att jobba som flygvärdinna när Air France var på gång att starta en flyglinje till Honolulu från Paris (kanske via LAX, vi talade inte om räckvidder). Tror precis som @Senator att om det hade funnits lönsamhet/marknad skulle linjen redan ha funnits.

ARN-HNL är runt 20% längre än ARN-LAX, så det är inte extremt mycket längre. Norwegian var ju ute och pratade om att de ville börja flyga på den sträckan, men det materialiserades inte. Med tanke på det generella prisläget på Hawaii relativt andra destinationer med liknande flygtid från norra Europa så tror jag helt enkelt inte att det finns någon marknad för att fylla mer än någon enstaka charteravgång om året.

Nu gissar jag bara, men om LHR-LAX ligger på 11h, sen ska du 5,5h till västerut, (det finns garanterat en snabbare rutt än detta).
Men det är ju inte mycket felmarginal kvar när du ska ut på öppet hav i 5h, det är väl en av dom längsta sträckorna som kommersiella flyg går utan fast mark under sig?
Det är inte mer öppet hav med tex lhr-hnl än lhr-lax. Det är bara att du kommer ut över havet längre norrut, uppe i Alaska eller norra Kanada.

Det är däremot betydligt längre över öppet hav åt andra hållet, mellan tex Tokyo och Honolulu. Och ännu mycket längre på linjer över södra stilla havet.

Däremot är det de längsta sträckor som flygs etops med 737, tror jag. Men för större flygplan är det inte långt.

Och rent tidsmässigt är ju LHR-HNL kortare än att flyga via LAX med runt 10%. Men du tappar möjligheten att plocka upp anslutande passagerare från andra delar av främst USA vilket nog är det som gör det ekonomiskt svårare.

Norwegian flög i mars 747-400 Flies Nonstop From Hawaii To Germany - Live and Let's Fly

Före corona sa Hawaiian Airlines chef något om att Hawaii till Europa kan vara intressant
när de får sina 787-9
Bör kanske påpekas att det inte var Norwegian flygbolaget som flög. Utan Norwegian Cruise Lines som hyrde in flygbolaget Wamos Air för att flyga hem sina passagerare.

Men för det lite roligare ämnet, Hawaiian airlines. Undrar om de kunde få ekonomi i någon "multistop" i Europa för en sådan linje. Typ flyga Hawaii->Nordeuropa->Sydeuropa eller så, för att underlätta att fylla flyget.

ARN-HNL är runt 20% längre än ARN-LAX, så det är inte extremt mycket längre. Norwegian var ju ute och pratade om att de ville börja flyga på den sträckan, men det materialiserades inte. Med tanke på det generella prisläget på Hawaii relativt andra destinationer med liknande flygtid från norra Europa så tror jag helt enkelt inte att det finns någon marknad för att fylla mer än någon enstaka charteravgång om året.

Prisläget är ju onekligen lite högt. Dock är det mig veterligen ca 140 000 européer per år som tar sig till den delen av världen (pre-corona) så lite mer än en charterkärra borde gå att få ihop. Speciellt om du är ensam på rutten.

Tror det kan vara så enkelt att det inte diskuteras för att för många tror att det är omöjligt.

Hur mäter man förväntad efterfrågan på en rutt som aldrig funnits (direkt alltså)?

• Gilla
Reactions: Gus
Prisläget är ju onekligen lite högt. Dock är det mig veterligen ca 140 000 européer per år som tar sig till den delen av världen (pre-corona) så lite mer än en charterkärra borde gå att få ihop. Speciellt om du är ensam på rutten.

Tror det kan vara så enkelt att det inte diskuteras för att för många tror att det är omöjligt.

Hur mäter man förväntad efterfrågan på en rutt som aldrig funnits (direkt alltså)?

En daglig 787a under ett år är ungefär 100000 platser (per rikting). För att vara ett intressant alternativ så måste linjen ha hög frekvens (dvs närmast daglig), men det kan vara säsongslinje. Det gör att en enskilld linje måste plocka 25-65% av hela europamarknaden för att fylla planen. Då handlar det realistiskt om att lägga en sådan linje från en stad som har stor egen upptagningsförmåga, för att kunna dra någon nytta av direktflygsfaktorn, men även med det så är 140000 pax en väldigt liten marknad.

Toppen