Senaste nytt

Ta ett Amex SAS kort nu eller avvakta.

Doffart

Medlem
Har nyligen börjat tänka en del kring mitt upplägg av kort.
kort och gott, jag spenderar ca 400k /året och har lyckats samla ihop 150k eurobonus poäng på drygt 1 år ( ja Fortum osv).

Har svårt att nå högsta flypremium så det är väl mer värt att gå på ett Amex SAS brandat kort som t ex ett Elite kort hade jag ju samlat ihop 2 vouchers, dock svårt att motivera priset så att det blir värt med 100k eurobonus poäng om året?

Nu med 7 månader kvar av året, är det bäst att köra premium från och med nu året ut och sen fundera kring årsskiftet? Är det ”dumt” att ta ett kort nu i o med att det inte är kampanj på något av korten från Amex?

Om du har en spend på ~400k/år så skulle du med ett Amex Elite tjäna in i snitt ~6700 Eurobonuspoäng per månad. Om du blir värvad till ett Elite under kampanjen som brukar dyka upp två gånger per år så skulle du få 22500 poäng istället för 18000 som den normala värvningsbonusen ligger på. Då du skulle tjäna in den skillnaden på under en månad skulle jag om jag vore du skaffat ett kort nu istället för att vänta på nästa kampanj som troligtvis kommer i höst.

Om du har en spend på ~400k/år så skulle du med ett Amex Elite tjäna in i snitt ~6700 Eurobonuspoäng per månad. Om du blir värvad till ett Elite under kampanjen som brukar dyka upp två gånger per år så skulle du få 22500 poäng istället för 18000 som den normala värvningsbonusen ligger på. Då du skulle tjäna in den skillnaden på under en månad skulle jag om jag vore du skaffat ett kort nu istället för att vänta på nästa kampanj som troligtvis kommer i höst.
Tack för svar!
Om jag är mindre intresserad av statuspoäng utan mer eurobonus poäng och voucher, är det då onödigt att teckna Elite nu då jag inte kommer spendera 300k tills december?

Jag hade börjat med premium i år. Kostnaden för detta skulle vara 500kr istället för 2800kr. Visst, intjäning och bonus blir lite lägre men du hinner bara tjäna ihop en voucher oavsett. Huruvida du bör byta till Elite nästa år beror på om du behöver mer än en voucher per år.

Tack för svar!
Om jag är mindre intresserad av statuspoäng utan mer eurobonus poäng och voucher, är det då onödigt att teckna Elite nu då jag inte kommer spendera 300k tills december?
Du kommer ju att tjäna poäng varje månad, så då får du väga de extra poängen som du kan få med Amex mot nuvarande upplägg, och räkna på det.

Om du tecknar Amex redan nu, glöm inte att bli värvad av någon. Förslagsvis från den här tråden: Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag hade börjat med premium i år. Kostnaden för detta skulle vara 500kr istället för 2800kr. Visst, intjäning och bonus blir lite lägre men du hinner bara tjäna ihop en voucher oavsett. Huruvida du bör byta till Elite nästa år beror på om du behöver mer än en voucher per år.
Detta spåret jag var inne på!
Känns som att det behövs en del eurobonus poäng för att utnyttja två st vouchers?

Detta spåret jag var inne på!
Känns som att det behövs en del eurobonus poäng för att utnyttja två st vouchers?
Beror lite på vart du vill åka med poängen men generellt sett ja. Om du vill åka SAS Business till USA/Asien ensam så kostar det 50k poäng + voucher. Vill du ta med någon på en första klass till Asien exempelvis går det kalaset på 225k + voucher. Du får göra en avvägning själv vad du vill göra med poängen och komma fram till om du behöver en eller två vouchers per år.

Glöm inte bort att du tjänar 33% mer på all spendering du gör med elite gentemot premiumkortet.
Fast "break even" ligger vid en omsättning på ca 700kkr per år (räknat på 10 öre per poäng och utan att blanda in värde av statuspoäng, bonus, voucher eller annat).

Fast "break even" ligger vid en omsättning på ca 700kkr per år (räknat på 10 öre per poäng och utan att blanda in värde av statuspoäng, bonus, voucher eller annat).
Du menar att med hänsyn till poäng för flygande, så lönar det enbart sig med Elite jämfört mot Premium vid 700kkr?

Toppen