Senaste nytt

Majoritet av EU länder vill snabbt ändra lag om rätt till kontant återbet. för inställda flighter

Homer

Medlem
A majority of EU states back a move calling on Brussels to temporarily suspend a European law granting refunds for cancelled flights, Euronews understands.

With 16 capitals explicitly in favour – some even put that number at 20 – there would be a strong enough majority in Council to quickly pass the necessary amendment.

Coronavirus: 'Most EU states' want Brussels to suspend refunds for cancelled flights law | Euronews

Coronavirus: Cancelled flights refund refusals slammed as 'completely unacceptable' | Euronews

Former MEP Mark Watts is the coordinator of UK Transport in Europe.
He helped write the legislation that requires airlines to offer refunds within seven days.

“I’m very concerned because what this is is an attempt to make the passengers pay for the bailout,” Watts told Euronews Tonight.

“I’m very concerned because what this is is an attempt to make the passengers pay for the bailout,” Watts told Euronews Tonight.

Ja, jo, men alternativet är väl skattebetalarna när det gäller de flesta bolag. Staterna i fråga stöder väl inte bolagen så här av välvilja, utan för att slippa betala själva. Ska varken passagerare eller stater betala så kan vi nog se fram emot ett Europa där det nästan enbart finns några LCC om ett år. Kanske inte det man önskade sig när man funderade på konsolidering av den europeiska flygmarknaden tidigare.

Däremot tycker jag betydligt fler bolag kunde visa välvilja genom att ge vouchers med visst bonusvärde, inte bara motsvarande resans ursprungliga pris. Det senare känns för snålt om de får statlig hjälp tycker jag.

Om de genomför det här påhittet så måste ju voucherns värde garanteras av staten,
för annars har den ju inget värde om i en konkurs.

Mycket märkligt, tänk samma scenario på andra branscher. Jag köper en Volvo prepayment och Volvo kan inte leverera, staten säger sorry och mina pengar tas istället för att "rädda" bolaget. Jag köper ett hus och byggaren kan inte bygga... osv.

Last edited:
Ja, jo, men alternativet är väl skattebetalarna när det gäller de flesta bolag. Staterna i fråga stöder väl inte bolagen så här av välvilja, utan för att slippa betala själva. Ska varken passagerare eller stater betala så kan vi nog se fram emot ett Europa där det nästan enbart finns några LCC om ett år. Kanske inte det man önskade sig när man funderade på konsolidering av den europeiska flygmarknaden tidigare.

Däremot tycker jag betydligt fler bolag kunde visa välvilja genom att ge vouchers med visst bonusvärde, inte bara motsvarande resans ursprungliga pris. Det senare känns för snålt om de får statlig hjälp tycker jag.

Lätt att ha förståelse om man ligger ute med 1000kr
Inte lika lätt om man sparat och gnetat i många år, för att få ihop till en once-in-a-lifetime resa och ligger ute med 100.000.

Ska varken passagerare eller stater betala så kan vi nog se fram emot ett Europa där det nästan enbart finns några LCC om ett år.

Det här förfarandet gynnar framför allt crack cocaine bolagen som borde genomgått grundliga rekonstruktioner för flera decennier sedan.

Corona har ju t.o.m räddat Alitalia

Last edited:
Rent egoistiskt önskar jag såklart att SAS och framför allt Eurobonus mm är kvar i sin befintliga form. Men i övrigt menar jag, låt bolag som inte klarar sig kursa. Så länge efterfrågan för att flyga finns kommer det finnas flygbolag, och finns det inget startas det.

Alternativet är att man som avlångt land tar beslutet att det är lika viktigt att det finns flyglinjer från norr till söder på samma sätt som att den finns vägar och övrig infrastruktur, men då skulle alternativet vara att man går allin på statligt ägande istället.

Det här förfarandet gynnar framför allt crack cocaine bolagen som borde genomgått grundliga rekonstruktioner för flera decennier sedan.

Corona har ju t.o.m räddat Alitalia

Säkert är det så, men vilka är inte "crack-cocaine-bolag" av fullservicebolagen enligt O'Leary och i nuläget? Möjligen British Airways?...det stora flertalet inkl. Lufthansa, Air France, Swiss, KLM, SAS etc. etc. lär ju gå under utan rejäl statlig hjälp.

Säkert är det så, men vilka är inte "crack-cocaine-bolag" av fullservicebolagen enligt O'Leary och i nuläget? Möjligen British Airways?...det stora flertalet inkl. Lufthansa, Air France, Swiss, KLM, SAS etc. etc. lär ju gå under utan rejäl statlig hjälp.

Det här förslaget handlar ju inte om statlig hjälp utan om konsumentlagstiftning, helt olika saker, att flygbolagen helt enligt lag ska kunna ge ut en voucher i stället för att betala tillbaka pengarna skulle ju gynna sådana som Ryan, som är ett av de bolag som strular mest med detta.

När man väl kan/vill använda vouchern kanske det inte finns något köpvärt,
rutter kan ha lagts ned, priser gått upp våldsamt osv.

Här är f.ö. förslaget
Member States joint statement on airline vouchers | Airlines | European Union

Att låna ut pengar till flygbolag utan ränta i 12-24månader(min tolkning av voucherns förväntade längd) känns som en dålig deal för konsumenten även om det finns lovord om återbetalning i pengar efter denna period + konkursskydd. Skulle jag däremot få en voucher med låt säga 30-40% mer i värde kanske jag skulle se det som en ok kompensation då jag tror att så fort vi är tillbaka kommer det vara en honeymoon med billiga biljetter för att sedan bli dyrare än tidigare och då behövs med värde för att köpa likvärdig biljett.

Om detta går igenom hoppas jag verkligen inte det gäller retroaktivt. Det kommer blir svårt med ev reklamationer via kreditkortsbolagen..

Rejseselskaber får støtte i EU til ikke at refundere billet - Europa - International
Danmarks transportminister, Benny Engelbrecht, siger til Jyllands Posten, at Danmark er skeptiske overfor forslaget.
Det er bekymrende at man fratager forbrugerne deres rettigheder, men han mener også at det kan
skade tilliden til rejsebureauer og flyselskaber på længere sigt.
For det andet kan det ende med, at de alligevel skal betale disse beløb tilbage senere,
hvis det viser sig, at disse vouchers udløber, inden rejserestriktionerne er ophævet.
- Det kan vise sig at være en ulempe på den lange bane.
Så bliver det lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen, siger Engelbrecht.

Danmark får opbakning til sin holdning af Norge, Sverige og Finland.

EU Commission clash with countries over travel refund
The commission, however, insists on sticking to EU rules, and instead urges companies to make vouchers more alluring
- instead of forcing consumers to take them.
"Action to make vouchers more attractive to consumers can help to ease the pressure on operators while ensuring full respect of consumer rights," commission vice-president Vera Jourova said Wednesday.

European airlines could face class-action suit over unpaid coronavirus refunds | Euronews
A British legal firm currently leading a class-action lawsuit against British Airways over its 2018 data breach is now threatening legal action against Air France, KLM and Ryanair over their refusal to refund customers whose flights have been cancelled due to the COVID-19 pandemic.

Senior Associate Chris Neill said lawyers would demand that airlines refund customers as well as fight for punitive damages which he estimates could be worth up to €1,150 per person.
It is believed the firm would base its legal arguments around “the distress and inconvenience” suffered by customers as well as “poor conduct” by the airlines.

Last edited:
Toppen