Diskussion om Norwegians aktiekurs

Norwegian Air kommer att hålla presskonferens på fredagen klockan 14.30, där Jacob Schram kommer att uppdatera om hur coronavirussituationen påverkar bolaget, enligt en presskommuniké.
 
Pressebriefingen gjennomføres via videolink ettersom konsernsjefen er i karantene etter en reise til London, opplyses det.
 
Gårdagskvällens pressmeddelande (i urval)



NewsWeb



"40 percent of long-haul capacity to be cancelled

From March 13th to March 29th, we will cancel the majority of our long-haul flights to the U.S. from Amsterdam, Madrid, Oslo, Stockholm, Barcelona and Paris.

From March 13th to the end of May, all flights between Rome and the U.S. will be cancelled.

From March 29th until the end of April, all flights from Paris, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Athens and Oslo to the U.S. will be cancelled.



All routes between London Gatwick and the U.S. will continue to operate as normal. Our goal is to reroute as many of our customers as possible through London during this difficult period.



The short-haul network heavily impacted Norwegian will also cancel a large share of its domestic flights in Norway and flights within Scandinavia, such as Oslo-Copenhagen and Oslo-Stockholm. Flights to Italy will also be cancelled. Domestic and intra-Scandinavian flights will be combined to re-protect our customers. "
 
Nemo skrev:Gårdagskvällens pressmeddelande (i urval) From March 13th to March 29th, we will cancel the majority of our long-haul flights to the U.S. from Amsterdam, Madrid, Oslo, Stockholm, Barcelona and Paris. "Klicka för att utvidga...


Idag avgick denna avgång


cae034f1-9454-4b1d-a1da-54c6ecd09063-png.107507
 
WavyCrockett skrev:Veckor från konkurs och hälften av alla anställda permitterasKälla: svtKlicka för att utvidga...
De verkar nu vädja/hota norska staten att de behöver hjälp från dem annars går de i KK.

Det var bara för ett år sedan de var veckor ifrån att tas över av bankerna...dvs de lever redan på lånad tid.
 
Ricci skrev:De verkar nu vädja/hota norska staten att de behöver hjälp från dem annars går de i KK.Det var bara för ett år sedan de var veckor ifrån att tas över av bankerna...dvs de lever redan på lånad tid.Klicka för att utvidga...
Konstigt om Norska folket skall betala för att Engelsmän, Spanjorer, Italienare, Fransmän, Svenskar skall kunna flyga till USA, Argentina o.s.v.

Samt Europa linjer som inte ankommer Norge, nu vet jag inte hur många Norwegian anställda som inte betalar Norsk inkomstskatt?
 
WavyCrockett skrev:Veckor från konkurs och hälften av alla anställda permitterasKälla: svtKlicka för att utvidga...


Ja, om så är fallet, so be it. Tanken med alla räddningspaket som riksbanker, regeringar osv pytsar ut är ju för att rädda starka företag från att gå under i en extrem situation. Nog för att Norwegian är i en extrem siutation som alla andra men starkt kan det inte anses vara. På ett sätt är ju denna kris en eventuell räddningsplanka... dvs att nu kan staten kliva in utan diskussioner, något som inte skulle gått under normala förhållanden.
 
varva77 skrev:Ja, om så är fallet, so be it. Tanken med alla räddningspaket som riksbanker, regeringar osv pytsar ut är ju för att rädda starka företag från att gå under i en extrem situation. Nog för att Norwegian är i en extrem siutation som alla andra men starkt kan det inte anses vara. På ett sätt är ju denna kris en eventuell räddningsplanka... dvs att nu kan staten kliva in utan diskussioner, något som inte skulle gått under normala förhållanden.Klicka för att utvidga...
Problemet är att flyget är systemkritiskt. Jag säger inte att världen går under utan Norwegian, men det får stora följdverkningar om flera stora flygbolag lägger ned. Det blir som när Lehman Brothers gick under. Nu idag talar vi inte om då när kapital stoppades, vi pratar om någon mycket viktigare: människors rörelsefrihet. Och då ter sig finanskrisen som en petitess i jämförelse.
 
Nemo skrev:Problemet är att flyget är systemkritiskt. Jag säger inte att världen går under utan Norwegian, men det får stora följdverkningar om flera stora flygbolag lägger ned. Det blir som när Lehman Brothers gick under. Nu idag talar vi inte om då när kapital stoppades, vi pratar om någon mycket viktigare: människors rörelsefrihet. Och då ter sig finanskrisen som en petitess i jämförelse.Klicka för att utvidga...
Absolut känsligt läge utan givna svar men finns det en enda linje där Norwegian är ensamma eller fyller en samhällskritisk funktion? Hela flygbranschen är ju mer eller mindre trasig med en betydlig överkapacitet där Norwegian är svagare än många konkurrenter som borde stå före i kön att räddas.
 
varva77 skrev:Absolut känsligt läge utan givna svar men finns det en enda linje där Norwegian är ensamma eller fyller en samhällskritisk funktion? Hela flygbranschen är ju mer eller mindre trasig med en betydlig överkapacitet där Norwegian är svagare än många konkurrenter som borde stå före i kön att räddas.Klicka för att utvidga...


Risken är när stora bolag, som NAS, går under så är det risk att de drar med sig kreditgivare i fallet. Och börjar bankerna att skaka...

Finns en anledning till att Riksbanken går ut och lovar 500 mdr i billiga krediter här i Sverige.
 
Att det måste in Stora pengar, och det snabbt, i Norwegian är helt klart.



Ska bli intressant att se vad "Norge" hittar på. Norska staten har, vad jag vet, inget ägande i Norwegian. Det finns kanske inte åka tid, eller möjlighet, att hålla en extra bolagsstämma där man beslutar om nyemission. Eller långa förhandlingar med kreditgivare. En fet riktad nyemission mot oljefonden skulle väl sitta fint kan man tänka. Fast det lutar väl åt nåt statligt lån som omvandlas till eget kapital senare.
 
WavyCrockett skrev:Veckor från konkurs och hälften av alla anställda permitterasKälla: svtKlicka för att utvidga...



Ricci skrev:De verkar nu vädja/hota norska staten att de behöver hjälp från dem annars går de i KK.Det var bara för ett år sedan de var veckor ifrån att tas över av bankerna...dvs de lever redan på lånad tid.Klicka för att utvidga...
SVT Rapport hade idag en rättelse angående uppgiften igår om Norwegian: Norwegian har aldrig uppgett att de är nära konkurs, däremot att de nu är i kritiskt läge ("critical phase").

NewsWeb
 
apknug skrev:Att det måste in Stora pengar, och det snabbt, i Norwegian är helt klart.Ska bli intressant att se vad "Norge" hittar på. Norska staten har, vad jag vet, inget ägande i Norwegian. Det finns kanske inte åka tid, eller möjlighet, att hålla en extra bolagsstämma där man beslutar om nyemission. Eller långa förhandlingar med kreditgivare. En fet riktad nyemission mot oljefonden skulle väl sitta fint kan man tänka. Fast det lutar väl åt nåt statligt lån som omvandlas till eget kapital senare.Klicka för att utvidga...


Hur stort norskt intresse finns det verkligen i norwegian? Hur stor verksamhet har de verkligen i norge? Hur många norrmän jobbar där? Hur mycket skatt betalar de i norge? Hur många kritiska rutter flyger de, där andra bolag inte skulle täcka upp på marknadsmässiga villkor?



Är de verkligen "too big to fail?
 
011430121 skrev:Konstigt om Norska folket skall betala för att Engelsmän, Spanjorer, Italienare, Fransmän, Svenskar skall kunna flyga till USA, Argentina o.s.v.Samt Europa linjer som inte ankommer Norge, nu vet jag inte hur många Norwegian anställda som inte betalar Norsk inkomstskatt?Klicka för att utvidga...



fcx skrev:Hur stort norskt intresse finns det verkligen i norwegian? Hur stor verksamhet har de verkligen i norge? Hur många norrmän jobbar där? Hur mycket skatt betalar de i norge? Hur många kritiska rutter flyger de, där andra bolag inte skulle täcka upp på marknadsmässiga villkor?Är de verkligen "too big to fail?Klicka för att utvidga...


Vi har samma funderingar!
 
Mina Naguib skrev:Jag undrar om man får nån ersättning i fallet bolaget går i konkurs. Finns nån huvudregel gäller medlemmarnas cashpoints?Klicka för att utvidga...
Cashpoints skulle nog klassas som de lägst oprioriterade fordringar, vilket vid en eventuell konkurs har konkursboet inte tillgångar nog för att utbetala dessa.

Prioriterade fordringar är konkursförvaltarens kostnader, skatter, långivare, arbetstagare, o dyl. Kunders fordringar är oprioriterade.
 
Back
Top