Senaste nytt

Ändring av Eurobonusresa, vad gäller när flygbolaget ändrat ens bokning?

Hej på er,

Vi har en bröllopsresa bokad till Maldiverna i maj som har strulat lite, först ändrades hemresan (via IST) så vi fick ett stop som är på 26,45 h där dom utan problem bekräftade ändringen av hemresan trots överstigen stop-over.

Igår fick vi meddelande att även utresan via SIN vart ändrad och med ett stop-over i SIN på 28,20 h.

När jag pratade med tallin igår så sa dom att detta ej skulle accepteras då det översteg 24h. Dom hotade även med att hela biljetten skulle kunna bokas av om vi inte bytte till en annan flight där stoppet vart mindre än 24h dock i ekonomi. Kan SAS avboka vår biljett trots att vi blivit erbjudna nya?

På Singapore Airlines hemsida står biljetten som reserverad och inte confirmed. Vi har accepterat de nya biljetterna i mail från Singapore airlines.

Vilken rätt har vi? Vi är okej med de långa stoppen då det annars enbart fanns alternativ i ekonomi vilket vi ogärna väljer då det ändå är bröllopsresa.

Ursäkta lång uppsats, bröllopsstressen maximerad!

Om det är ett problem för SAS att Singapore ändrar denna bokning så tycker jag nog att SAS och Singapore får lösa detta och inte låta kunden jaga.
Det finns inget hinder i sig att ha en biljett med längr eän 24h stopp på vägen, det är bara att SAS egna regler/definitioner är att det inte får vara längre, det går dock alldeles utmärkt att ha 30h stopp på en biljett (har själv haft det på vägen till min destination).

Palmen redan svarat på annat men noterade att du hade biljetter som stod som reserved.

Oftast när Singapore Airlines ändrat en biljett så behöver SAS ställa ut dem igen. Fick också nyligen ändring o de stod då som reserved och fick då ringa Tallinn. Trots att man godkänt på mail osv. Efter de ställt ut biljetterna igen så blev de confirmed. Logga in på SAS hemsida o kolla om du får nått rött felmeddelande längst upp, får man de så är de oftast denna processen som gäller.

Så Tallinn accepterade att ni har bytestiden 26 h men 28 h går inte alls för sig? Jag tycker Tallinn brukar vara väldigt tillmötesgående vid flygändringar som ligger utanför kundens kontroll. Jag hade nog gjort en HUACA och hoppas på en annan agent som är mer tillmötesgående.

Hej,

Lånar tråden då även jag precis råkat ut för ett inställt flyg med SQ på en 2-4-1 bokning. Hur lång tid tog det innan du fick info från dem om alternativ? Jag provade ringa deras nordiska kundtjänst men de hänvisade bara till SAS.

Min inställda flight var på sträckan HND-SIN, men efter att flighten ställdes in finns inget alternativ som ryms inom stopp på 24h. Antingen får jag ett stopp på 26h i TYO eller 24,5h i SIN. Med det första ombokningsalternativet finns dessutom bara ekonomi tillgängligt.

Bör jag avvakta att SQ gör något här eller är det bättre att ringa Tallinn på en gång? Kommer de acceptera en ombokning med stopp över 24h?

Vore tacksam för all ev input.

Hej,

Lånar tråden då även jag precis råkat ut för ett inställt flyg med SQ på en 2-4-1 bokning. Hur lång tid tog det innan du fick info från dem om alternativ? Jag provade ringa deras nordiska kundtjänst men de hänvisade bara till SAS.

Min inställda flight var på sträckan HND-SIN, men efter att flighten ställdes in finns inget alternativ som ryms inom stopp på 24h. Antingen får jag ett stopp på 26h i TYO eller 24,5h i SIN. Med det första ombokningsalternativet finns dessutom bara ekonomi tillgängligt.

Bör jag avvakta att SQ gör något här eller är det bättre att ringa Tallinn på en gång? Kommer de acceptera en ombokning med stopp över 24h?

Vore tacksam för all ev input.
Nu vet jag inte hur långt fram utresan ligger men det är (enligt mig) alltid bättre att agera än reagera, brukar bli bäst eller mindre dåligt då. Ring Tallinn och fiska lite.

Nu vet jag inte hur långt fram utresan ligger men det är (enligt mig) alltid bättre att agera än reagera, brukar bli bäst eller mindre dåligt då. Ring Tallinn och fiska lite.

Tyvärr blankt nej från Tallinn, de vägrar göra något om det inte ryms inom 24h. Lite märkligt kan jag tycka, de bör väl fortfarande ha en skyldighet att utföra tjänsten. Får avvakta och hoppas att SQ tar tag i det :confused:

Uppdatering:

Jag accepterade nya biljetter i mailet från SQ och ringde idag igen till Tallin och efter lite musik i öronen bekräftade dem nu biljetterna utan att denna gång ifrågasätta det överskridna tillåtna stoppet, så enligt rekommendationerna ovan, ring igen och hoppas på en annan support :)

Efter ca 10 min kom Mail med bekräftade nya biljetter på mailen också (som hon även sa i telefon)

Uppdatering:

Jag accepterade nya biljetter i mailet från SQ och ringde idag igen till Tallin och efter lite musik i öronen bekräftade dem nu biljetterna utan att denna gång ifrågasätta det överskridna tillåtna stoppet, så enligt rekommendationerna ovan, ring igen och hoppas på en annan support :)

Efter ca 10 min kom Mail med bekräftade nya biljetter på mailen också (som hon även sa i telefon)

Skönt att det löste sig till slut! :) Då kanske det inte är helt kört.

Jag har dock endast fått sms och mejl Av SQ om att flyget är inställt och att ombokning kommer att ske, men inte blivit ombokad ännu. Hur lång tid tog det för dig @Bostroemanna att få info om de nya flighterna?

Kan man boka av och få tillbaka poängen om returen på en påbörjad resa blir inställd. Jag har en retur från Bali till Shanghai via Singapore 6 april som jag knappast kommer använda.

Toppen