Senaste nytt

Singapore Airlines lägger ner direktrutter till USA (Los Angeles, New York)

Mycket synd! Åkte EWR-SIN-EWR med SQ21 och SQ22 i början av 2007, då hade vi flygtider på 18h:30min från EWR till SIN och 19h:05 min från SIN till EWR. En gaska häftig upplevelse, trots Premium Economy o inte C .... Borde inte 777-200LR vara ett alternativ på denna typ av linjer? Har för mig den har samma range som A340-500?
 
Iofs tror jag att A350XWB i longitude-utförande ska klara LHR-SYD

777-200LR, A340-500 och 787-8 klarar alla LHR-SYD direkt men ingen av dom klarar SYD-LHR (motvind) med "användbar last". Flyger dom tomma så är det inga problem men då blir det så dålig affär.

Thai flög väl också sin sista BKK-LAX i år... Kanske är det slutet på en era av ultra long haul..

Ja, frågan är om oljepriserna kommer vara tillräckligt låga i framtiden för ULH. Vi måste passa på! :)

Borde inte 777-200LR vara ett alternativ på denna typ av linjer? Har för mig den har samma range som A340-500?

Jo, men dom är väldigt dyra. Singapore Airlines hade redan A345:eek:r i drift när Boeing lanserade 772LR och det fanns inte ekonomi i att byta ut dom. Singapore Airlines ville gärna byta planen för att kunna montera F kabiner men andrahandsvärdet på A345 är väldigt lågt idag och kalkylen gick inte ihop.
 
A350 XWB klarar av att flyga nonstop HEL-SYD med full last. Skulle inte förvåna mig om Finnair öppnade upp rutten.
 
I dagens Sydney Morning Herald kan man läsa att Singapore Airlines nu utvidgar i Australien med fler avgångar på Perth och Adelaide. Världens längsta non-stop flygning är blir istället Sydney - Dallas med Qantas. Se nedan hämtat från Plane Spotting Maps, Aviation News and Airplane Pictures at NYCAviation | You watch the planes, we'll do the rest.

Qantas Flight 7 will depart Sydney four times a week on Mondays, Wednesdays, Fridays and Saturdays at 13:25 local time and arrive in Dallas 15 hours and 25 minutes later, at 13:50. For the return flights they will depart from Dallas later those same nights at 22:00 and arrive in Sydney at 08:05 two days later, on the return leg the aircraft will make a stop in Brisbane approximately 16 hours after its departure from Dallas.

The flights will be operated by the Boeing 747-400ER, however Qantas has hinted at the possibility that the A380 may soon be seen on this route depending on initial load factors and demand. Qantas has configured its 747ER’s in a four class layout of 14 First Class, 66 Business Class, 40 Premium Economy and 187 Economy Class Seats.

This will be the longest 747-400ER route to date. According to Boeing, the extended range 747 has a range of 7,760 nautical miles. This route definitely pushes the envelope at 7,470 nautical miles and will take nearly 64,000 gallons of jet fuel to power the aircraft across the Pacific Ocean.

This is an important route for Qantas as Dallas-Fort Worth is the biggest hub of fellow OneWorld partner American Airlines. Qantas already created a codeshare agreement with American at DWF to 54 destinations in the United States, Canada and Mexico. Those codeshare destinations include Las Vegas, Chicago, Miami, Vancouver, Toronto, Cancun and Mexico City.
 
Toppen