Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Jönsson

Medlem
Jag tycker det är viktigt att CSN kan nå mig även om jag är på semester så brukar se till att tillfälligt adressändra i samband med det. CSN skriver själva att man ska meddela dem om sin tillfälliga adress. Jag väljer att tolka det bokstavligen. :)

Flyttar eller byter adress - CSN
Det är ju bara att skriva in den aktuella hotelladressen som kontaktadress på CSN. Man kan byta bostad många gånger per år. ;)
 

FLarsson

Medlem
Har ett par frågor om att betala med AMEX på Billhop:
  1. Har jag förstått det rätt att betalningar hos Billhop med AMEX räknas som kontantuttag och därmed inte inte ger poäng utan enbart ökar på spenden?
  2. Att det räknas som kontantuttag, ger det ytterligare avgifter från AMEX? verkar finnas kontantuttagsavgift och -ränta.
 
Har ett par frågor om att betala med AMEX på Billhop:
  1. Har jag förstått det rätt att betalningar hos Billhop med AMEX räknas som kontantuttag och därmed inte inte ger poäng utan enbart ökar på spenden?
  2. Att det räknas som kontantuttag, ger det ytterligare avgifter från AMEX? verkar finnas kontantuttagsavgift och -ränta.

1. Nej, räknas ej som kontantuttag för Amex. Du får både spend och poäng när du kör Billhop med Amex
2. Eftersom 1 är fel så spelar denna ingen roll i just detta fall. När man gör ett "riktigt" kontantuttag med Amex så blir det däremot extra avgifter.
 
Hej! Är relativt ny här på forumet, men har bott i dessa trådar senaste två veckorna :) Detta blir dock mitt första inlägg.

Att använda kreditkort och samla poäng är en helt ny värld för mig - och önskar att jag insåg detta för 10 år sedan. Har en spend på cirka 300.000 per år på mina debit-kort. Ytterligare 300.000 i fakturor - bil, villa, el, vatten, förskola, CSN m.m. Fakturorna från banken (amortering på bil, hus m.m. brukar väl inte gå att betala på annat sätt än Autogiro hos banken (korrekt uppfattat?) - men mina övriga fakturor på ca 100.000 kronor funderar jag på om det är smart eller dumt att betala med kreditkort via en tjänst som Billhop eller liknande.

Har snubblat på trådar där folk värderar EuroBonus-poäng till 10 öre, är det ett bra riktmärke?

Blir det värt att betala sina fakturor med 2,5% påslag för att öka sin spend på kreditkorten? Tänkte ha MC Premium och AMEX Elite. Har letat igenom ett femtio-tal sidor i denna tråd - och sökt på forumet - men inte hittat någon som besvarar denna fråga.

Kan någon vänlig själ ge ett kort svar och kanske ett räkneexempel?

Låt säga: 100.000 i fakturor på ett år. Påslag 2,5% blir en kostnad på 2.500 kronor.
För dessa 2.500 kronor får jag 20.000 poäng med Amex Elite. Om det inte handlar om att jag är nära en 2-4-1 voucher och året snart är slut - utan jag bara vill samla poänh: är det smart / försvarbart att "köpa" 20.000 poäng för 2.500 kronor genom att betala fakturorna med kort? Blir väl 0,125 öre per poäng? Är det onödiga pengar i sjön?

Är helt ny i detta - så rätta mig mer än gärna om jag på något sätt tänker helt galet!!
 

M.K

Medlem
Det är värt det för att nå ytterligare en voucher, högsta Flypremium och/eller annat mervärde såsom spendbonusar.. Enbart för poängens skull kan priset vara i gränslandet beroende på hur du sedan spendar dem. Jag tror mitt snittvärde på uttag är runt 15öre då jag alltid flyger i premiumkabin (mot vad jag faktiskt annars betalar då jag haft många turer även privat i C), men väljer ändå andra intjäningsalternativ om det enbart är för poängens skull.
 
Det är värt det för att nå ytterligare en voucher, högsta Flypremium och/eller annat mervärde såsom spendbonusar.. Enbart för poängens skull kan priset vara i gränslandet beroende på hur du sedan spendar dem. Jag tror mitt snittvärde på uttag är runt 15öre då jag alltid flyger i premiumkabin (mot vad jag faktiskt annars betalar då jag haft många turer även privat i C), men väljer ändå andra intjäningsalternativ om det enbart är för poängens skull.

Tack för snabbt och utförligt svar! Då förstår jag! Uppskattar det!

En sak jag inte helt förstod - skulle du orka förklara ”högsta flypremium”? Har precis lärt mig att Flypremium är att MC Premium låter mig flyga Plus istället för Go, men endast betala för Go på mina bonusresor. Är det detta du pratar om - eller något annat? Finns det olika nivåer för Flypremium, hur uppnås i så fall dessa?

Tack på förhand!
 

Delayed

Medlem
Har snubblat på trådar där folk värderar EuroBonus-poäng till 10 öre, är det ett bra riktmärke?
Med risk att det blir ett idiotsvar... Ja, jag tycker det är ett bra riktmärke, men det är just det, ett riktmärke. Vad poängen är värda för dig beror helt på vad (du tror att) du kommer att köpa för resa för poängen, vad den resan kostar kontant och inte minst, hade du köpt resan kontant?
 

NotRyan

Medlem
Tack för snabbt och utförligt svar! Då förstår jag! Uppskattar det!

En sak jag inte helt förstod - skulle du orka förklara ”högsta flypremium”? Har precis lärt mig att Flypremium är att MC Premium låter mig flyga Plus istället för Go, men endast betala för Go på mina bonusresor. Är det detta du pratar om - eller något annat? Finns det olika nivåer för Flypremium, hur uppnås i så fall dessa?

Tack på förhand!
Ju mer Eurobonuspoäng du tjänar in, desto bättre förmåner får du. Högsta nivån är att om du har tjänat in 200.000 Eurobonuspoäng under de senaste 12 månaderna så kan du resa obegränsat i businessclass (självklart måste det finnas bonusplatser i business) med SAS på longhaul till priset av vad Go kostar i poäng.

Läs mer här: Med SAS EuroBonus Mastercard Premium får du Fly Premium
 
Har precis lärt mig att Flypremium är att MC Premium låter mig flyga Plus istället för Go, men endast betala för Go på mina bonusresor.
Jag tycker inte om den formuleringen, man kan få intrycket av att SAS Mastercard Premium trollar fram en plats i SAS Plus (eller businessclass) åt en men så är icke fallet. Korrekt formulering är att om det råkar finnas bonusplatstillgönglighet i SAS Plus (eller mindre sannolikt, businessclass) så får man boka det till poängpriset för SAS Go.
 
Jag tycker inte om den formuleringen, man kan få intrycket av att SAS Mastercard Premium trollar fram en plats i SAS Plus (eller businessclass) åt en men så är icke fallet. Korrekt formulering är att om det råkar finnas bonusplatstillgönglighet i SAS Plus (eller mindre sannolikt, businessclass) så får man boka det till poängpriset för SAS Go.

Tack för förtydligandet. Det va inte glasklart för mig i alla fall.

Så Flypremium med MC gäller endast för SAS och inte andra Star Alliance flygningar?

Har fått intrycket att det är ganska svårt att öht få en USA/Asien flygning via SAS - även om man har poängen, då de ofta tar slut fort / inte släpper så många poängplatser?
 
Toppen