Senaste nytt

Crypto.com debit card

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade varit orimligt bra att få Spotify/Netflix "för evigt" för under tusenlappen i alternativ räntekostnad. Om vi nu glömmer "valutarisken" som man nog i och för sig inte ska glömma...

Du har naturligtvis rätt i att oändligt känns lite väl länge... :D
Jag föreställde mig dock att det kanske kunde vara så till kortets utgångsdatum -- eller helt enkelt tills crypto.com väljer att ta bort detta.

Crypto.com skrev:
Crypto.com has the sole discretion to modify this offer at any time.

Fann detta på reddit från förra året:
UPDATED: Benefits of Staking MCO Tokens - As a reminder, following your 6-month lock-up period for Card Reservation, you can unlock anytime. Card Benefits are yours, however, you will lose the Crypto Wallet benefits (eg. Referral Commissions and fee discounts). : Crypto_com

• Gilla
Reactions: hco
Värt att nämna i detta forum är att det ej går att ladda från annat kort (som ex Revolut eller SAS Travel Wallet). Endast banköverföring, så inget för poängsamlare.

Nej det är ju främst ett kort som är bra om du redan har kryptovaluta idag, eller är intresserad av det. Lite som att ha ett kort som baserar sina kostnader på SAS aktiekurs.. :)

Om jag tolkar hemsidan rätt så har de inga samarbeten med varken Spotify, Netflix, Expedia eller Airbnb. Vilket torde betyda att de inte har någon rabatt gentemot dessa.

Leker man med tanken att man har kortet 500 MCO i 6 månader (där man låser ca 25,000 SEK enligt @molntankar ) så kan man alltså få upp till $22,98/mån med Spotify och Netflix. På ett halvår blir detta $137,88 ≈ 1,400 SEK. Det ger en avbränning på över 11% på årsbasis. Lägg därtill kickbacken på 3% i MCO.

Hur ska de hämta in de pengarna?

Om jag tolkar hemsidan rätt så har de inga samarbeten med varken Spotify, Netflix, Expedia eller Airbnb. Vilket torde betyda att de inte har någon rabatt gentemot dessa.

Leker man med tanken att man har kortet 500 MCO i 6 månader (där man låser ca 25,000 SEK enligt @molntankar ) så kan man alltså få upp till $22,98/mån med Spotify och Netflix. På ett halvår blir detta $137,88 ≈ 1,400 SEK. Det ger en avbränning på över 11% på årsbasis. Lägg därtill kickbacken på 3% i MCO.

Hur ska de hämta in de pengarna?
Jag får lite pyramidspelsvibbar, dvs lätt att finansiera så länge det växer...

De kickbacks de erbjuder är högre än kortintäkterna.

Idag - 2020-01-20 - är 1 MCO värd cirka 50 SEK, så det betyder att man måste låta dem hålla mellan (cirka) 2500 - 2 500 000 SEK, beroende på vilket kort man är intresserad av.
Värdet på kryptovalutor är ju inte direkt stabilt. Detta känns ju som en jätterisk. Borde finnas bättre alternativinvesteringar på börsen som gör att man faktiskt kan betala Spotify själv.

De kickbacks de erbjuder är högre än kortintäkterna.
Exakt! Det här är inte en modell som är långsiktigt hållbar.

Det enda som räddar en sådan kalkyl är kickback som utbetalas i en egenkontrollerad valuta, exempelvis Amex MR poäng. Amex ger ut dem och bestämmer också deras inlösenvärde. Jag har inte orkat läsa på om kryptovalutan MCO men om den ägs/ges ut/kontrolleras av Crypto.com själva, då kan de relativt enkelt justera dess värde vartefter de behagar över tid. Mycket osäker mark och jag skulle inte vilja sitta fast med pengar i det här!

Jag tror det är en riktig analys, det är ju dessutom bolag som själva har rätt stora markandsföringsbudgetar och kan nog ragga kunder på egen hand. Tror inte det är möjligt att hålla detta hemligt heller om det nu skulle funnits ett avtal.

Jag tror snarare att man försöker ragga en massa kunder, dvs det är den egna marknadsföringsbudgeten som får ta kostnaden, man kanske också hoppas på en massa kunder som använder deras kort för exempelvis Netflix för att i efterhand kunna gå till Netflix.

• Gilla
Reactions: hco
Mycket osäker mark och jag skulle inte vilja sitta fast med pengar i det här!
Nej det är verkligen högrisk och eftersom det krävs så stora insatser verkar det rätt sjukt. Har du 2.5M SEK kan du garanterat skaffa ett par vettiga bank/kreditkort. Amex har ju gjort deals med Netflix i USA American Express relaunches Blue Cash Preferred credit card — with cashback for Netflix, Amazon, Lyft and Uber - MarketWatch

gs/ges ut/kontrolleras av Crypto.com själva, då kan de relativt enkelt justera dess värde vartefter de behagar över tid
Jag har inte koll på den valutan men det är nog upp till marknadens aktörer som är villiga att växla CRO till SEK (exempelvis) som avgör dess värde, det kan inte Crypto själva kontrollera förutom då man själv växlar till USD (om man nu gör det).

MCO är en Token och man har en egen cryptovaluta (CRO) - Mycket komplicerat men går att läsa lite mer här A Beginner's Guide to CRO Cryptocurrency

Crypto.com är ju ett Hong-Kong baserat bolag och jag skulle nog inte vilja ha en enda krona eller öre där..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen