Senaste nytt

Ryggsäck och fotriktiga skor...

Låter som Mr.A har varit i Norge. Där är det mer regel än undantag att ha ryggsäck istället för vanlig dataväska.

Jag kom just från Norge... Och du vet hur man ser skillnad på svenskar och norrmänn? Svenskar dricker 65 cl starköl 0545 på morgonen, norrmännen dricker 65 cl starköl och bär träningsoverall kl 0545 på morgonen... Och amerikaner har sneakers... Vad militant man blir efter för mycket tid på flygplatser...

Ryggsäck är ju helt perfekt när man behöver småspringa (eller tokspringa) mellan gater och terminaler! Men hålls så klart alltid i handen vid boarding eller i andra trånga situationer.

hahahaha..jag ta så åt mig..jag som släpar ofta min kamera väska a.k.a stora tunga ryggsäcken som ofta går emot div skallar i kabinen..jag har länge undrar varför alla ser så sura ut när man ska klämma sig in på rad 1 el 2 med denna med sig..ofta så råkar jag gnugga Pandion märket i ansiktet på folk då den sitter ganska lägligt till på ryggan :)

Jag måste få vara lite snobbig och gnälla på mina kära medresenärer som envisas med att släpa på sina gräsliga ryggsäckar...
Vissa må tycka att det är praktiskt, men om jag skall tillåta mig vara smått snobbig så tycker jag inte att det ser klokt ut på annat än skolbarn eller ute i vildmarken, att affärsmän som skall ut i världen och representera sina företag bär dessa övergår mitt förstånd, lägg till detta fotriktiga skor typ grova ecco-kängor, detta ser vi garanterat inte på affärsresenärer i södra Europa...
Det som stör mig mest med ryggsäckarna är det faktum att man alltför ofta får dessa i huvudet då någon förvirrad individ vänder sig och frågar flygvärdinnan var rad 28 ligger... Prova raden mellan 27 och 29 säger jag...:rolleyes:
En garanterat ryggsäcksfri MR.A med korrekta skor...

Men herregud, vad gör ni snobbar i terminalen, på reguljärflyg och, gud förbjude, i tunnelbanan!?

Skämt åsido. Nog för att vett & etikett, interkulturell förståelse etc. ständigt kan förbättras och att det har en viss betydelse. Svenskar är heller kanske inte världens bäst klädda, men heller inte de sämst klädda. I mina osvenska ögon upplever jag väldigt sällan att ev. Ecco's och ryggsäck har någon anknytning till hur bra "affärsman" du är eller hur mycket som blir gjort på jobbet. Möter sällan någon affärskollega/motpart som kommer direkt från Ermenegildo Zegna's catwalk. Sedan är det ju inte självklart jobbet är hos JP Morgan och meningen med jobbresan är att diskutera finansiella instrument. Däremot gaggas det otroligt mycket om det i H&M's förlovade land. Trist att människosynen, framförallt i Stockholm, är på ett all-time low. Är det en så stor osäkerhet bland folk numera eller har folk så lite att göra på jobbet att man hinner sitta och granska vad andra har på sig dagarna i ända? Även om nu stil och finess är intressant även för mig så brukar konceptet "hel, ren och funktionell" räcka långt....oavsett om resan går till London, Lake Como eller Sao Paulo.

Hoho, undrar hur du skulle hantera mina kretsar, där gängse klädsel är jeans eller cargo pants, urblekt Linux-t-shirt och gymnastikskor (eller sandaler. Med strumpor.)

Själv klär jag mig gärna i snyggare kläder, men enbart om de också är praktiska. Att sätta form före funktion är moraliskt förkastligt.

Jag tycker nog att vi bör väga in lite hur vi upplevs ute i resten av världen, i alla fall när vi reser i tjänsten.
Visserligen framstår holländare, norrmän och en hel del britter ännu stillösare, men det är kanske inte så mycket att sträva efter.

Av bland annat den anledningen använder jag inte ryggsäck.
Andra anledningar är att en rygga långt ifrån alltid är praktisk. Det är svårt att bevara kläder fräscha, och ömtåliga saker kräver hårdare skal.
Åker man kollektivt ska den ideligen på och av i oftast trånga miljöer vilket är bökigt.
Drar man sen på en hjulväska kan ofta ryggan vara i vägen för armen.
Sen ser man ofta i Asien skyltar "No backpackers, please!" i entrén till bättre hotell. De tar väl mer sikte på folk som vill in och förhandla fram låga priser, men är väl inte den trevligaste början på vistelsen där, oavsett om man bara är på semester.
Enda gången ryggsäckar är praktiska är nog vid längre promenader utan annat bagage.

När det gäller skor avstår jag dock gärna mina fina snörskor vid flyg. Lagom inslitna sneakers/loafers andas dels bättre, dels är de lättare att sparka av sig vilket gör flygningen mycket behagligare.
De klarar också oftast svullnaden som uppstår bättre.
Byter hellre när jag kommer fram till finare saker.

Själv är jag väldigt noga med hur jag klär mig, och det slår ofta tillbaka hårt när jag reser (blodstopp i fötter t.ex).

Bryr mig mycket lite om hur andra klär sig, men tycker det är ett smidigt sätt att kunna hitta nordbor utomlands :)

Däremot har jag hört rätt mycket vassa kommentarer om tyskar i Italien... Såväl i arbetet som på krogen.

Ryggsäck är ju helt perfekt när man behöver småspringa (eller tokspringa) mellan gater och terminaler! Men hålls så klart alltid i handen vid boarding eller i andra trånga situationer.

Perfekt! Så borde fler i T-banan också göra i "trånga situationer"!

Inget "egentligt" fel med ryggsäckar, men om de som har dessa gör som toursitså torde det fungera bättre och smidigare ...

Last edited:
Toppen