Senaste nytt

Vilket Hiltonhotell rekommenderas i San Francisco, Portland och Seattle?

Maja

Medlem
Man får vara lite försiktig även med Marriott i USA, de håller inte alls samma klass där som på många andra ställen (främst Asien). Men jag håller dem nog ändå snäppet över Hilton, ja. Däremot är det som du säger att man måste upp i nivå för att få gratis frukost där.

Spontant misstänker jag att det är främst två saker som gör att Hilton är lite "överrepresenterat" här på BC -- dels att man får det med Amex Platinum, dels att man kan kvalificera på Stays och inte bara på Nights (vilket ju är en fördel för oss status-jägare här inne).


Om det är just frukosten du är ute efter från Hilton Gold, så är det nog svårt. Vad jag vet är det inget annat program som har gratis frukost på mellan-nivån, utan du måste upp på topp-nivå för det.

De enda egentliga genvägarna som finns på Marriott är att skaffa amerikanskt eller brittiskt kreditkort (du kan dock inte komma direkt till högsta nivån där på samma sätt som du kan med Hilton), eller att boka möten för många personer. Bakåt i tiden fanns "fuskvägar" genom mötesbokningen, men de är stängda nu. Nu måste du faktiskt boka stora möten...

Tyvärr är de amerikanska hotellprogrammen allihop mer och mer kreditkorts-fokuserade. De tjänar ju mer pengar där än på betalande hotellgäster.

Räknar du t.ex. på just frukost-benefit så kräver Marriott 50 nätter, Hyatt kräver 60, och Hilton 40 nätter eller 20 stays. Så alla de andra är svårare än Hilton, men samtidigt får du mer från dem när du väl kommer upp dit.

Så med fokus på just frukostperspektivet, så är nog svaret "stanna vid Hilton om du inte kommer upp i Platinum på Marriott".

Tusen tack för din genomgång! :) Då var min research inte helt ogrundad när jag kom fram till att de var bra mycket svårare för mig att nå status hus Marriott. Då samtliga mina nätter är betalda ur egen ficka och inga nätter tillkommer via jobbet (reser ej i jobbet normalt, och när jag gör det är det tack vare stipendium så då gäller det allt som oftast att hålla i slantarna då de allt som oftast är ganska snålt tilltaget och jag får betala ganska mycket ur egen ficka ändå för att ens komma iväg).

Något amerikansk kreditkort är inte aktuellt och inga mötesbokningar heller. När jag har kollat vad jag kan få annars så är det givetvis lockande med den garanterade sena utcheckningen, och svituppgradering etc, men som sagt var, det kommer krävas mer nätter än vad jag normalt reser på ett år.

Via Hilton så når jag HHG via nätter allt som oftast, i år är jag troligen 6 nätter ifrån att nå Diamond och då blir det givetvis intressant att försöka klämma in några extra nätter när det är möjligt.

Visst kan jag helst skippa allt vad status heter och boka de hotell jag vill ha rätt av och betala för min frukost. Återstår att se vad det blir framöver, men i år lutar det åt att jag är Hilton trogen.
 

mha321

Medlem
Något amerikansk kreditkort är inte aktuellt och inga mötesbokningar heller. När jag har kollat vad jag kan få annars så är det givetvis lockande med den garanterade sena utcheckningen, och svituppgradering etc, men som sagt var, det kommer krävas mer nätter än vad jag normalt reser på ett år.
Sedan kan man inte stirra sig helt blind på siffrorna heller. Jag hade t.ex. definitivt inte klarat min Titanium under 2019 om det inte var för en perfekt time:ad "double elite nights"-period (som dök upp som personal offer -- verkar som man får 1-3 sådana per år nu, men de har olika innehåll). Och ett par gånger tidigare har de kört dubbla elite nights för alla utanför USA i Nov/Dec (troligen för att kompensera lite för kreditkort osv). Men det är ju inte något man kan planera för.

Och så får man allt som oftast en elite night credit i födelsedagspresent :)
 
Vi var i San Francisco våren 2018 och varvade mellan Hilton Financial District och Park 55. Ingetdera imponerade men vi trivdes bättre på Financial District, bla pga bättre frukost och bättre service.
 

Senator

Moderator
Jag bor numera uteslutande på Union Square. Det är väl $5 mer för Full Breakfast om jag minns rätt, Continental ingår. Jag har inte testat Parc55.

Jag köper hellre en bra öl och drink över halvdåliga alternativ i loungen. Får nästan alltid bra utsikt från rummet samt jag tycker om ”nya” baren längst upp som också har magnifika vyer.

Men Hiltongruppen och hela Bay Area är inte så himla bra.
 

Maja

Medlem
Vin/öl i en lounge är inget vi bryr oss om. Då köper vi det vi vill ha när andan faller på. Det som är viktigt för oss är att vi har ett rent och fräscht rum och en frukost som fungerar med svenska mått mätt. Kaffe och en munk är inget vi äter till frukost och kommer aldrig göra heller även om den så är gratis och ingår i rumspriset.

Parc 55 är nog det hotell vi stryker helt och så växlar vi mellan Union Square och Financial District.

Behöver ev. en natt tidigare än vad vi har bokat och då ligger Union Square bäst till och sista natten blir troligen där också.
 

NotRyan

Medlem
Om det bara är bo som avses och som första/sista natt vid flygresa så funkar Embassy Suites nära flygplatsen också (South San Francisco BART/Caltrain)
 

011430121

Medlem
Parc 55 är nog det hotell vi stryker helt och så växlar vi mellan Union Square och Financial District.
Parc 55 är det hotell som jag föredrar, som HHD så får man frukostbuffén utom de varma, och vill man ha det är tillägget 5$ vill jag minnas.

Kommer att bo 3 nätter i SFO i februari och det blir på tre olika Hilton, Union Square, Parc 55 samt DoubleTree ute vid flyget, tidig avgång till JFK.

Kollade vad jag skall betala, samtliga tre hotell ta ca 200$ per natt.
 

Maja

Medlem
Om det bara är bo som avses och som första/sista natt vid flygresa så funkar Embassy Suites nära flygplatsen också (South San Francisco BART/Caltrain)

Det var min ursprungliga plan för vår sista natt att ta en natt ute vid flygplatsen på något av hotellen där, dock var de inte särskilt mycket billigare än hotellen downtown. Då kan vi lika gärna bo downtown och ha möjligheten att gå ut sista kvällen.

Parc 55 är det hotell som jag föredrar, som HHD så får man frukostbuffén utom de varma, och vill man ha det är tillägget 5$ vill jag minnas.

Kommer att bo 3 nätter i SFO i februari och det blir på tre olika Hilton, Union Square, Parc 55 samt DoubleTree ute vid flyget, tidig avgång till JFK.

Kollade vad jag skall betala, samtliga tre hotell ta ca 200$ per natt.

Under juni/juli så är det givetvis helt andra priser och vi ligger runt $280-390 för vår sista natt. Hade turen att boka våra fyra första nätter och dessutom få till en BPM vilket gör att jag fick ner priset till $217/natt vilket är ett riktigt bra pris för slutet på juni. Dock åker vi troligen på att boka en extra natt då jag inte får till några bra flygpriser på vårt aktuella datum och det skiljer flera tusen att åka en dag tidigare inkl. en extra hotellnatt.

Problemet är bara att jag bara är HHG och kommer ej nå HHD innan vårt besök i sommar. Då har jag för mig att Parc55 endast erbjuder en papperspåse i lobbyn som frukost. Du får väldigt gärna kolla vad det är för frukost även för HHG om du kan och vill på såväl Parc55 som Hilton Union Square. :) DT ute vid flyget blir inte aktuellt för vår del, men övriga två är absolut alternativ på vår lista än så länge för våra 4-5 nätter där. Tack!
 
Last edited:

Isak21

Medlem
Hade turen att boka våra fyra första nätter och dessutom få till en BPM vilket gör att jag fick ner priset till $217/natt vilket är ett riktigt bra pris för slutet på juni. Dock åker vi troligen på att boka en extra natt då jag inte får till några bra flygpriser på vårt aktuella datum och det skiljer flera tusen att åka en dag tidigare inkl. en extra hotellnatt.

Problemet är bara att jag bara är HHG och kommer ej nå HHD innan vårt besök i sommar
!

1. Lite OT men hur lyckas du få till BPM? Jag har läst på vad Hilton säger om saken men är nyfiken att höra din beskrivning. Är det lönt att rutinmässigt leta runt i samband med bokning? Jag har aldrig besvärat mig med detta förut men funderar på om det är något man ska börja med.

2. Har du försökt be om en challenge? Om du vänder dig till Hilton-chatten och frågar är det möjligt att du får en status challenge, typ 10 stays 90 dagar eller liknande. Kanske vore bra att starta en sån i samband med resan?
 

Maja

Medlem
1. Lite OT men hur lyckas du få till BPM? Jag har läst på vad Hilton säger om saken men är nyfiken att höra din beskrivning. Är det lönt att rutinmässigt leta runt i samband med bokning? Jag har aldrig besvärat mig med detta förut men funderar på om det är något man ska börja med.
Jag dubbelkollar alltid priserna och hittar jag billigare så kör jag en BPM. Det jag har märkt nu på sista tiden är att de har lagt till ett nytt villkor att jag alltid måste ha bokat det lägsta möjliga priset hos Hilton för att de ska ta emot min förfrågan, MEN det är väldigt mycket vilken dagsform handläggaren har på andra sidan. Jag fick igenom matchningar som hade exakt samma avbokningsvillkor, rumsstorlek m.m. men bokade Flexible rate och fick igenom min matchning mot Expedia.com och även Booking.com De har dock börjat med ett krav att matchande sida alltid ska vara på engelska. Det var inte ett krav i början för något år sedan när jag började med detta.

Vad jag såg sen var att Hilton körde deras Weekend-pris som var billigare för exakt samma datum, men den här gången gick det igenom. Dock gick det inte igenom när jag hade en telefonförfrågan på en förbetald stay och de krävde att jag bokade medlemspriset för prepay som då var lägre.

Så det är lite dagsformen skulle jag vilja säga på handläggaren. Men 25% rabatt på det lägre priset ger ganska mycket så i min bok är det alltid värt att dubbelkolla.

2. Har du försökt be om en challenge? Om du vänder dig till Hilton-chatten och frågar är det möjligt att du får en status challenge, typ 10 stays 90 dagar eller liknande. Kanske vore bra att starta en sån i samband med resan?

Fråga kan man alltid göra, men när jag har läst på om deras challenge etc. så är det aldrig aktuellt när man redan är HHG som jag är och för mååånga år sedan hoppade på just en sådan challenge och fick min status från scratch. Numera för jag min HHG på antalet nätter, men ska ändå passa på att fråga. Har ändå 19 nätter inbokade innan sommarens roadtrip.
 
Toppen