Senaste nytt

Valutaväxlingsavgift - vilket alternativ?

MrTrigger

Medlem
Hej,
jag har Amex Elite och vill använda det när jag köper saker online på t.ex. eBay och Amazon.
Nu undrar jag var det är bäst att ta valutaväxlingsavgiften.

Om jag fattat det rätt så tar PayPal 3-4% i valutaväxlingsavgift och Amex 2%, så det är bättre att låta PayPal debitera Amex kortet i den ursprungliga valutan, stämmer det?
Eller finns det något annat sätt att komma undan ännu billigare?

MÅSTE du använda ditt Amercan Express för de här inköpen, tjänar du inte ihop till dina två 2-4-1-vouchers annars? I det här fallet vore det ju bättre att använda något Fin-tech-kort (Curve, Revolut, LunarWay, etc beroende på valuta).

Jo, jag klarar nog voucherna ändå så kanske ska kolla på något av de andra alternativen. Känns bara bra att köra på med Amex kortet lite så här i början av året så man inte behöver få något stress med att komma upp i spend mot slutet av året.

Om jag istället skulle använda mitt Curve kopplat till Sas MC Premium, hur stor blir valutaväxlingsavgiften då?
Eller tjänar man något på att låta Curve debiterar Revolut som man tankar med Sas MC Premium?

När man debiterar ett amexkort i paypal så är det väl låst till att amex skall göra valutakonvertering? Med ViSA och MC måste man i paypal ändra, för annars kör man på paypals valutakonvertering.

Om jag istället skulle använda mitt Curve kopplat till Sas MC Premium, hur stor blir valutaväxlingsavgiften då?
Eller tjänar man något på att låta Curve debiterar Revolut som man tankar med Sas MC Premium?
Marginell skillnad mellan de två scenarion. Revolut lite bättre kurs men även att moment mer (fylla på).

Läs mer om rates här
What foreign exchange rates will I pay? – Curve
What foreign exchange rate will I get? | Revolut Help Centre

När man debiterar ett amexkort i paypal så är det väl låst till att amex skall göra valutakonvertering? Med ViSA och MC måste man i paypal ändra, för annars kör man på paypals valutakonvertering.
Japp, stämmer som du säger. För Amex verkar man inte kunna välja utan det skickas alltid med ursprunglig valuta så Amex gör valuta konverteringen.
La in mitt Curve kort nu och där kan man gå in "Ställ in automatiska betalningar" och ändra omvandlingsalternativ så att PayPal alltid skickar vidare med säljarens valuta. (om man inte vill välja det manuellt vid varje köp vill säga)

Last edited:
Toppen