palmen
Moderator
1. Tror du får ställa dig frågan, hur ofta inträffar detta? Att man vill byta ut en reskamrat, tror det är extremt sällan, ska SAS då lägga hundratusentals kronor för att göra någon lösning om det nu ens är möjligt? Mig veterligen är det inte SAS som säger att man inte får byta namn på resenärer inom Star Alliance, troligtvis är det som @Mattias Holmén säger att det kräver en ombokning och då riskerar man att platserna försvinner.Satt jag på SAS skulle jag se ett läge att, till exempel:
1. Ta rejält betalt för ändringar. Alla ändringar skulle kunna kosta mer, men särskilt såna som en lång avancerad dyr 2-4-1 där ett namn ska bytas ut. Tänk själv om ni hade fått till en maxad bokning, och resekamraten får förhinder. Hellre byta resekamrat än skippa hela resan. Det skulle jag betala tusentals kronor för i vissa fall. Win-win.
2. Tillåta att enskilda ben inte används, iaf om det är exvis första-sista. Då skulle jag ju kunna sälja den stolen till någon annan. Win-win.
2. Kräver fortfarande en ombokning, och hur många ben ska man få omboka, bara 1? Om man vill ta bort hela utresan och bara ha kvar hemresan, ska det vara ok? Då kan ju SAS sälja de platserna (om det är en sas award). Jag är mycket för "keep it simple" och här har SAS gjort det väldigt enkelt med att ha samma regelverk rakt igenom med väldigt få undantag. Tycker personligen regeln är bra som den är och det är fruktansvärt förmånligt att du kan tjäna en voucher i januari 20202 och resa på den i november 2022 om du vill, däremot kan man inte ändra efter december 2021.
Dessa ändringar kommer inte på något sätt vara en cash cow för SAS utan snarare en belastning och ökad komplexitet som väldigt få vill ha och underhålla. Ju mer komplexa lösningar man gör, desto högre blir kostnader för maintenance också.