Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

intuition

Medlem
...Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? ...
Haneda stavas 羽田, dvs med tecknet för fjäder/plym/vinge och tecknet för ris-fält. Kort och gott flyg-fält i den mening som Bromma var 1936, och då öppnade Haneda redan 1931.
Och bortsett från att det inte finns några dåliga flygplatser i Japan är väl liknelsen inte helt fel. HND/NRT är lite som BMA/ARN. Jag gillar båda, det beror ju helt på vad man ska. Många lyfter fram den kortare resvägen till centrum från Haneda, men återigen, jag tycker det beror på vart man är på väg i Tokyo.
 

eliee

Medlem
Haneda stavas 羽田, dvs med tecknet för fjäder/plym/vinge och tecknet för ris-fält. Kort och gott flyg-fält i den mening som Bromma var 1936, och då öppnade Haneda redan 1931.
Och bortsett från att det inte finns några dåliga flygplatser i Japan är väl liknelsen inte helt fel. HND/NRT är lite som BMA/ARN. Jag gillar båda, det beror ju helt på vad man ska. Många lyfter fram den kortare resvägen till centrum från Haneda, men återigen, jag tycker det beror på vart man är på väg i Tokyo.
Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.
Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.
 

sandek

Medlem
Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.
Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.
Tycker monorailen i alla fall är trevlig i form av utsikt osv, samt sjukt lätt att ta sig till och betala för.
 

Johans00

Medlem
Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.
Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.
Håller med om att Narita Express är smidigt om man ska till något av stoppen, speciellt om man åker vid rusningstid. Tunnelbana i Tokyo med resväska i rusning är halvkul... Dock tar Narita Express 1h och 20 min till Shinjuku samt kostar 3000 yen enkel... Då föredrar jag Haneda då det går mycket snabbare och är mycket billigare.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.
Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.


ang. Shinkansen, visst går det smidigt och snabbt om man tar Keikyu line till Shinagawa
men på den linjen gäller inte Japan Rail pass.
Att i stället åka till Tokyo st. och ta Shinkansen därifrån är krångligare och tar längre tid,
Shinagawa är en liten station där det går snabbt att byta, från Narita tar det lite mer än 1 timme dit med Narita Express,
och JR passet gäller.



access_train_map.gif
 

M.K

Medlem
@Abbs Så är det. Drygt 21% ökning av kapaciteten, men jag räknar inte heller fyra mittensäten extra i plus som premium.

Positivt även för oss som gillar att flyga i C att ANA kommer. Knappast negativt för varken prisbilden eller tillgången till bonusplatser. Bättre för oss kunder än två SAS linjer vill jag påstå.

Jag undrar om de har haft en dialog kring detta då SAS under en längre tid nämnt en möjlig linje från ARN. Nu blir det inte så, troligen pga den svenska politiken, och A340 fasas istället ut helt enligt Q4 presentationen.
 

SimonXYZ

Medlem
Verkar vara lite annorlunda flygtider, kollar i Juli 2020 och då får jag fram
CPH-HND 14:05-07:55
HND-CPH 11:50-16:10

Tack, jag funderade just på hur den nya "attraktiva tidtabellen" såg ut.

Den nya rutten erbjuder en attraktiv tidtabell till Haneda, och kommer förhoppningsvis uppskattas av våra resenärer i Skandinavien och Japan, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

Den tidtabellen attraherar inte mig, jag kommer förmodligen att välja andra alternativ till Tokyo.
 

Johan Hbg

Medlem
@Abbs Så är det. Drygt 21% ökning av kapaciteten, men jag räknar inte heller fyra mittensäten extra i plus som premium.

Positivt även för oss som gillar att flyga i C att ANA kommer. Knappast negativt för varken prisbilden eller tillgången till bonusplatser. Bättre för oss kunder än två SAS linjer vill jag påstå.

Jag undrar om de har haft en dialog kring detta då SAS under en längre tid nämnt en möjlig linje från ARN. Nu blir det inte så, troligen pga den svenska politiken, och A340 fasas istället ut helt enligt Q4 presentationen.
Kan man då också säga att ANA troligen börjar flyga arlanda tack vare "den svenska politiken"?
Isf, bra jobbat regering och riksdag!
 
Toppen