Champagnetråden

Lucka 5 bjöd på Arnould, har druckit någon av hans cuvéer tidigare och vill minnas att jag gillat det. Duktig på Pinot Noir (säljer en del druvor till Bollinger) så ska blikul att prova denna:

d1ygwlu-jpg.101094

Hur gick det för Er på släppet idag?

Jag hade ingen möjlighet att ta mig till Systembolaget Gårda idag och trotts att jag hängde på låset i webbshoppen så lyckades jag inte lägga beslag på Bollinger 007.

Mitt lokala Systembolag plockar nummer inte hem från tillfälliga sortimentet fören en vecka efter släpp.

Ett av mina tyngsta argument för monopolets bevarande börjar vattnas ur lite.

EK

Ludvig Skalme skrev:Visa bifogad bild 101133Visa bifogad bild 101132De två senaste, Gratien lite vassareKlicka för att utvidga...
Jag tycker Gratien är väldigt bra värde för pengarna, också supertrevlig vinmakare. Har inte öppnat någon 2008 än, försöker spara dem ett tag. Tyckte du den var bra att dricka nu eller ska den sparas längre?

Har besökt och suttit och druckit några flaskor med honom efter rundtur, så om man har vägarna förbi så är det enkelt och avslappnat besök.

Idag provar vi våra nya Lehmann Grand Champagne 45 glas.

Använder mina gamla Juhlin Optimum och en riktig klassiker från Pol Roger som referens.
b34051c5-a9ec-44b1-9715-aaa603fd616b-jpeg.101140

b2a04c19-b630-4f63-968e-94356a0586ca-jpeg.101141

Trevlig helg!

MTheC skrev:Jag tycker Gratien är väldigt bra värde för pengarna, också supertrevlig vinmakare. Har inte öppnat någon 2008 än, försöker spara dem ett tag. Tyckte du den var bra att dricka nu eller ska den sparas längre?Har besökt och suttit och druckit några flaskor med honom efter rundtur, så om man har vägarna förbi så är det enkelt och avslappnat besök.Klicka för att utvidga...

Jag skulle spara, denna var min sista. H

aca7e4fa-fa35-4fe3-b736-606633120ec7-jpeg.101146

Cristian Senez 2000 fick fira att min CSN-skuld är återbetald. Härligt mogen, men jag hade kanske förväntat mig nåt annat. Färgen är riktigt kraftig.

6:e december i julkalendern innehöll en klassiker hemma hos oss med Laherte. Var länge huschampagne och gillar den fortfarande.

b296976f-e8fc-445b-b773-d5e92c0f62e9-jpeg.101147

Champagnevänner! Nyår närmar sig med stormsteg. Har ni bestämt er vad ni ska korka upp då? (Om ni ska ta någon fin - drick den först.) Bortkastat kl.24 då man troligtvis är något dragen. Jag har ännu inte bestämt vad jag ska välja... Lite inspiration vore inte dumt...

Remington Steele skrev:Champagnevänner! Nyår närmar sig med stormsteg. Har ni bestämt er vad ni ska korka upp då? (Om ni ska ta någon fin - drick den först.) Bortkastat kl.24 då man troligtvis är något dragen. Jag har ännu inte bestämt vad jag ska välja... Lite inspiration vore inte dumt...Klicka för att utvidga...
Som nykterist så väljer jag denna till nyår, mycket uppskattad must!

//uploads.tapatalk-cdn.com/20191207/21c7fee3b59857f741cce803f625347e.jpg

Julkalendern idag bjöd på Bruno Paillard, tyvärr inte single vintage (är inte vad jag sett vanligt med årgångschampagne på halvflaskor) men ändå bra.

2acabcc6-b120-4b67-8049-1724f2c776b4-jpeg.101169

Remington Steele skrev:Champagnevänner! Nyår närmar sig med stormsteg. Har ni bestämt er vad ni ska korka upp då? (Om ni ska ta någon fin - drick den först.) Bortkastat kl.24 då man troligtvis är något dragen. Jag har ännu inte bestämt vad jag ska välja... Lite inspiration vore inte dumt...Klicka för att utvidga...
Tror tyvärr det blir tunt med bra champagne på nyår. Är i BKK och hela Thailand är tyvärr extremt dåligt värde för pengarna. Lutar åt att jag köper något från WineGarage där då de i alla fall har ok utbud. Sannolikt blir det baserat på vad de har inne nu Oenophile 2012 eller Larmandiers Latitude.

Det kan bli hit or miss då vi kommer vara i Miami (inte South Beach) över nyår. Får vi utrymme kvar i väskan kan det hända att ett guldkorn packas med, om inte blir det var Total Wine har att erbjuda i champagneväg, jag hoppas på en Pol Roger B&B 2012 annars fungerar den vanliga Pol Roger utmärkt.

EK

Öppnade en väldigt trevlig flaska idag. Den har tappat en hel del bubblor men fantastiskt stor doft och enormt djup smakmässigt. Glad att jag har en till att öppna vid tillfälle.

3ce1fb4b-9c89-40d6-a7d6-b9fccebf19de-jpeg.101173

Back