Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Det är inte helt lätt att veta och inte riktigt samma på en narrowbody heller då man pratar om överblickbarhet "direct view requirements".
Man får hoppas att cabin-crew vet vad som gäller för respektive flygplanstyp (typcertifiering), EASAs subpart CC nedan.

AMC1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

DETERMINATION OF THE NUMBER AND COMPOSITION OF CABIN CREW
(a) When determining the minimum number of cabin crew required to operate aircraft engaged in CAT operations, factors to be taken into account should include:
(1) the number of doors/exits;
(2) the type(s) of doors/exits and the associated assisting evacuation means;
(3) the location of doors/exits in relation to cabin crew stations and the cabin layout;
(4) the location of cabin crew stations taking into account direct view requirements and cabin crew duties in an emergency evacuation including:
(i) opening floor level doors/exits and initiating stair or slide deployment;
(ii) assisting passengers to pass through doors/exits; and
(iii) directing passengers away from inoperative doors/exits, crowd control and passenger flow management;
(5) actions required to be performed by cabin crew in ditching, including the deployment of slide-rafts and the launching of life-rafts;
(6) additional actions required to be performed by cabin crew members when responsible for a pair of doors/exits; and
(7) the type and duration of the flight to be operated.
(b) When scheduling cabin crew for a flight, the operator should establish procedures that take account of the experience of each cabin crew member. The procedures should specify that the required cabin crew includes some cabin crew members who have at least 3 months experience as an operating cabin crew member.
GM1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

MINIMUM NUMBER OF CABIN CREW
(a) When determining the minimum required cabin crew for its specific aircraft cabin configuration, the operator should:
(1) request information regarding the minimum number of cabin crew established by the aircraft type certificate (TC) holder or other design organisation responsible for showing compliance with the evacuation requirements of the applicable Certification Specifications; and
(2) take into account the factors specified in AMC1 ORO.CC.100, as applicable.
(b) The number of cabin crew referred to in ORO.CC.100 (b)(1) means either:
(1) the number of cabin crew who actively participated in the aircraft cabin during the relevant emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, carried out by the aircraft TC holder when demonstrating
AMC/GM TO ANNEX III (PART-ORO)
SUBPART CC — CABIN CREW
Page 167
the maximum passenger seating capacity (MPSC) of the aircraft type at the time of initial type certification; or
(2) a lower number of cabin crew who actively participated in a subsequent emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, and for which approval has been obtained for a cabin configuration other than the MPSC, either by the TC holder or by another design organisation. The operator should obtain a clear indication of that number which is specified in the related documentation. If a lower number is not specified, the number of cabin crew established at the time of initial type certification applies.
Ok nu förstår jag vad du menar!
 
En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:

SAS:
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Ingen dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Snacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)
Andraservering med dricka föra landning
Anslutningsflyg i premium economy

Lufthansa:
Pre-departuredrink (alkoholfri)
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
En dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

British airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

Norwegian:
Pre-departuredrink
Fördrink utan snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Bricka med vatten/juice/läsk varannan timme
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

Åkte lufthansa premium economy i våras.. Slog SAS på allt. Skrev en utförlig reserapport om det.

Lufthansa Premium Economy till Atlanta | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Blev vi egentligen klokare på om huruvida det berömda facket bestämmer när vagnen skall ut eller inte? Anti-fackliga rykten florerar ju på detta forum dagligen så de låter vi vara därhän. Finns det något konkret som någon vill dela med sig utav?
 
En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:

SAS:
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Ingen dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Snacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)
Andraservering med dricka föra landning
Anslutningsflyg i premium economy

Lufthansa:
Pre-departuredrink (alkoholfri)
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
En dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

British airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):
Ingen pre-departuredrink
Fördrink med snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Tryckt meny
Ingen dryckesservering mellan måltiderna
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy

Norwegian:
Pre-departuredrink
Fördrink utan snacks
Separat dryckesservering till huvudmåltiden
Ingen meny
Bricka med vatten/juice/läsk varannan timme
Inga snacks mellan måltiderna
Andraservering med dricka före landning
Anslutningsflyg i economy
En annan intressant jämförelse vore hur mycket som skiljer PE från E hos respektive bolag. Är till exempel inte så imponerad av LH PE då det senast jag flög (och satt första raden Economy bakom PE) gicks lika många gånger med påfyllning i PE och E samt var precis samma huvudrätt (men på annan bricka) och dryckesutbud minus förjuice. Där skiljer det ju mer mellan PE och E på SAS när det exempelvis gäller dryck.
 
En annan intressant jämförelse vore hur mycket som skiljer PE från E hos respektive bolag. Är till exempel inte så imponerad av LH PE då det senast jag flög (och satt första raden Economy bakom PE) gicks lika många gånger med påfyllning i PE och E samt var precis samma huvudrätt (men på annan bricka) och dryckesutbud minus förjuice. Där skiljer det ju mer mellan PE och E på SAS när det exempelvis gäller dryck.
Jo men i SAS plus är det väll också ekonomi mat fast med riktiga bestick och glas glas
 
En annan intressant jämförelse vore hur mycket som skiljer PE från E hos respektive bolag. Är till exempel inte så imponerad av LH PE då det senast jag flög (och satt första raden Economy bakom PE) gicks lika många gånger med påfyllning i PE och E samt var precis samma huvudrätt (men på annan bricka) och dryckesutbud minus förjuice. Där skiljer det ju mer mellan PE och E på SAS när det exempelvis gäller dryck.

Enda skillnaden mellan go och plus dryckesmässigt är ju att alkohol ej i går i Go. Men att alkohol ingår i economy på Long haul gör det väl på istort sett alla star alliance bolag, sas är lite ensam där. Och att Lufthansas personal springer runt o serverar x antal ggr både i E och PE visar ju bara på hur dåligt agerat det är av SAS i go/plus att av lathet köra vagnen en gång..
 
Enda skillnaden mellan go och plus dryckesmässigt är ju att alkohol ej i går i Go. Men att alkohol ingår i economy på Long haul gör det väl på istort sett alla star alliance bolag, sas är lite ensam där. Och att Lufthansas personal springer runt o serverar x antal ggr både i E och PE visar ju bara på hur dåligt agerat det är av SAS i go/plus att av lathet köra vagnen en gång..
Har för mej att alkohol ingår på sas flygningarna till och från Japan för att dom hade nån uppgörelse med nått japanskt resebyrå....
 
Toppen