Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

palmen

Moderator
Löjliga regler när onlinebokningen tar alla möjliga backtrackings...

Hur resonerar de på rutter som inte är möjliga utan backtracking? Kan man tex åka från Asien till exempelvis Alaska? Hawaii (förutom HNL)?
Om det måste göras backtracking som i Alaska fallet har det mig veterligen inte varit problem. Men när man gör backtracking när det inte behövs brukar de vara kinkigare med det.
Är det "rimligt" att åka Tokyo-Hong Kong via Singapore? Är det rimligt att åka Tokyo-Alaska via USAs västkust?
På A svarar jag Nej, och på B svarar jag Ja.
 

M@GNÜS

Medlem
Om det måste göras backtracking som i Alaska fallet har det mig veterligen inte varit problem. Men när man gör backtracking när det inte behövs brukar de vara kinkigare med det.
Är det "rimligt" att åka Tokyo-Hong Kong via Singapore? Är det rimligt att åka Tokyo-Alaska via USAs västkust?
På A svarar jag Nej, och på B svarar jag Ja.

Testade onlinebokningen från NRT till HKG på nationaldagen och fick där routings både via SIN och BKK så olika regler för online kontra ringa Tallin uppenbarligen.
 

Tonton

Medlem
Testade onlinebokningen från NRT till HKG på nationaldagen och fick där routings både via SIN och BKK så olika regler för online kontra ringa Tallin uppenbarligen.

Nej, reglerna är fortsatt detsamma - "most reasonable routing". Det enda skillnaden är att SAS datorsystem fortfarande inte är tillräckligt optimerat. De kommer högst säkerligen täppa till mer och mer 'konstiga' rutter på online-motorn ju längre tiden går.

Om det nu är viktigt för dig att få till en rutt via SIN och BKK så passa på att boka online ;)
 

squeezen

Medlem
Testade onlinebokningen från NRT till HKG på nationaldagen och fick där routings både via SIN och BKK så olika regler för online kontra ringa Tallin uppenbarligen.
Finns en anledning till att vi undviker att prata högt om online-bokningen...
På detta tema är det ju även känt att bokningar utan voucher är mer liberala också, sas verktyg ärju inte att likställa med amex 2-4-1 rakt av...
 

Buffon

Medlem
Open Jaw, skulle detta godkännas?
Stockholm - Singapore
Singapore - Los Angeles

Kan någon förklara på vilka sätt man får boka open jaws eller finns det en guide nånstans
 

DeWi

Medlem
Försökte precis boka ARN-MUC-HKG-SIN med retur SIN-BKK-FRA-ARN med en 2-4-1.
Fick back från Tallinn då de sa att man kan inte boka HKG-SIN utan den skall vara en separat bokning, hon sa att det inte går med mellanlandning i annat land utan måste direkt och att det alltid varit så o_O.
Vad sägs HUACA?
 

Tonton

Medlem
Försökte precis boka ARN-MUC-HKG-SIN med retur SIN-BKK-FRA-ARN med en 2-4-1.
Fick back från Tallinn då de sa att man kan inte boka HKG-SIN utan den skall vara en separat bokning, hon sa att det inte går med mellanlandning i annat land utan måste direkt och att det alltid varit så o_O.
Vad sägs HUACA?

De har blivit striktrare i Tallinn. Vänd det runt istället och be hen hitta en rutt i Business/First åt dig.
Så fick jag igenom en rutt för någon vecka sedan. De hittade ingenting och jag hävdade då att min rutt är "most reasonable" då det var det mest raka som fanns.
 

palmen

Moderator
Open Jaw, skulle detta godkännas?
Stockholm - Singapore
Singapore - Los Angeles

Kan någon förklara på vilka sätt man får boka open jaws eller finns det en guide nånstans
Troligtvis inte då man inte brukar få ha open jaw i två olika zoner.
Sen finns det också en regel som säger att den "öppna käken" inte får vara längre än någon annan av sträckorna.
SIN-LAX är betydligt längre än ARN-SIN och LAX-ARN så det ska inte fungera.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Tonton

Medlem
Troligtvis inte då man inte brukar få ha open jaw i två olika zoner.
Sen finns det också en regel som säger att den "öppna käken" inte får vara längre än någon annan av sträckorna.
SIN-LAX är betydligt längre än ARN-SIN och LAX-ARN så det ska inte fungera.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Jag håller med dig i allt förutom det sistnämnda. Den öppna käken i detta fallet skulle isf vara LAX-ARN. Det är faktiskt den kortaste sträckan ;)
 
Toppen