Senaste nytt
I'm alive!

Nu har jag landat och och sitter i The Private Room för lite frukost, energi och BC-skrivande, innan det är dags att röra mig ut på stan.

Tänkte inte göra någon större rapport av SQ F, då flera andra redan har gjort det sedan tidigare - men! (ja, det finns alltid ett men...) detta var utan tvekan den absolut bästa flight jag någonsin flugit. Men vi tar det från början - och sedan så summerar jag ihop i slutet.

Innan vi börjar så är det dock lika bra att ta det viktigaste först:

Tyst i nästan 14h, hur mycket dryck blev det egentlgien ombord? ;)

Som den excelälskare jag är så först givetvis noggrann dokumentation av allting.

• 3 glas Dom Pérignon Vintage 2009 ombord SQ351
  • 11 glas Krug ombord SQ351
  • 1 glas Belvedere Vodka 4cl ombord SQ351
  • 1 glas 2008 Chateau Rauzan-Ségla Margaux i SQ F
I skrivande stund sitter jag här i TPR med ännu ett glas Dom Perignon Vintage 2009 i handen.

Nu åter till topic - då det var skilda bokningar på ARN-CPH och CPH-SIN, samt att jag ville checka in en väska, så passade jag på att gå landside en snabbis när jag landade på Kastrup. Jag rörde mig direkt till Check-in för Singapore Airlines, vilket var tydligt uppskyltat:

8267EC0D-6889-45BC-A70A-577FBD0C4FC6.jpeg

Efter två timmars loungehäng med @pqvst så var det dags att röra sig mot boarding. Dagens kärra var tolv år gamla JV-SWD.

EA9CEEF3-C6CF-4767-B30F-77795D6A3769.jpeg

Jag blev ledsagad hela vägen från gaten till min plats, som idag skulle bli 1F. Väl på plats så kunde jag snabbt konstatera att jag här skulle trivas!
En liten försenad pushback gjorde att jag hann med hela 3 glas champagne innan avgång! Jag fick hålla mig till Dom Perignon fram tills dess att vi var i luften men det gick ingen nöd på mig ;)

5451D584-02C8-469B-9F78-AE07ABFB0B57.jpeg

Min flygvärdinna för dagen blev Bintang. Hon var avsevärt mycket bättre än ölen som hon delar namn med. Hennes dräkt var grön - vad det nu är för internstatus i kabinen. Vi kom riktigt bra överens och pratade mycket under flighten.

21A5AF14-019B-4117-9682-A14D912001A9.jpeg

Något intressant jag fick lära mig av henne var att även om hon älskar nya Suites, så är det tuffare att jobba på den, då det är mer avskilt samt att det också är färre personer som är dedikerade till att jobba i First på dessa kärror - vilket skapar merjobb.

Till förrätt serverades Singapore Airlines klassiska Satay! Det smakade, som alltid, supergott.

813C81B9-B3FD-4486-8735-1222A8ADFF7A.jpeg

Därefter var det dags för kaviarservering - och undertecknad kunde ju inte vara sämre än att halvt lyda @Taggen

Han kan be kabinpersonalen skriva den och ta bilder.

Här har ni mao en bild på undertecknad som togs av kabinpersonalen :)

A084A271-A627-4DA3-9693-49F582C2B549.jpeg

Till huvudrätt valde jag Braised Pork Cheek with Brown Rosehip Sauce. Även om presentationen inte var den fagraste så smakade det riktigt bra!

517BA6CF-CA98-4440-B4AD-34F32BCBAC4E.jpeg

Till efterrätt valde jag Mango-Passion Mousse cake with Vanilla ice cream. Gott var det - Även om man nu började bli rejält mätt!

0F83B666-EE5E-4367-AE35-B8189025DFD3.jpeg

Med all denna mat avklarad så var det dags för höjdpunkten på flighten - FM-nörderi med stadig påfyllning av ädel dryck. Detta pågick under några timmar och Bintang var framme flera gånger och tittade konstig på mig när jag blev både exalterad och sur vid olika tidpunkter under matcherna. Hon är tydligen inte ett dugg sportintresserad och har svårt att förstå att det är mycket känslor involverat i ens hårda manageruppbyggande!

(Viktigt att få med champagneflaskan i bilden här också)
17856B69-C6E6-41F5-AB8E-2873ADBE1ADC.jpeg

På dagens flight hade vi även med en infant som fick sin egen säng! Hon skrek lite då och då under flighten - men generellt så skötte hon sig utmärkt! Hon gillade High Fives och ville ha det flera gången under flightens gång.

7AA5164D-02C1-4DC7-998D-3FB5F0D3B671.jpeg

Singapore Airlines kör ju dessa krångliga stolar för att bädda om till en säng. Tur då att kabinpersonalen har full koll på detta, och med ett lite knapptryck så är det ombäddat på bara någon minut!

Sängen är bra, om än lite kort. Jag på mina cirka 186cm hade lite svårt att ligga raklång. Men annars är den skön.

603B256F-590F-408A-A971-F6012B4216E2.jpeg

Därefter så fortsatte jag med FM-lirande i sängliggande läge under resterande delen av flighten, med ett kort avbrott för 45 min nap.

För att summera ihop flighten: Det var utan tvekan den bästa flight jag någonsin gjort. Mjuka värden som service och mat var verkligen super och det som gjorde denna flight till något extra ordinärt. Bintang var verkligen super och hon levererad toppservice. Hårdvaran är också bra!

Det enda negativa är att jag var tvungen att betala för Wifi fastän det ska vara unlimited för SQ F-passagerare. De bad om ursäkt för detta och har tydligen lämnat in en rapport till kundservice om detta så att jag ska få tillbaka pengarna jag spenderade på Wifi. Troligtvis har det att göra med att systemen inte är uppgraderade ordentligt sedan förändringarna om Wifi-förbrukning ändrades 1 augusti.

Med denna delrapport skriven så är det dags för mig att springa in på stan! Strax efter midnatt så ska jag flyga vidare igen - och spendera natten ombord.

På återseende!

Last edited:
Nu händer det grejer!

Tonton är NEKAD inträde till Singapore och har nu 13,5h att döda airside på Changi! :rolleyes:

Bakgrund:
Check-in i Köpenhamn kunde enbart checka in väskan till Singapore. Med andra ord så var jag tvungen att hämta upp den på vid bagagebanden.
Seg efter en långt flygning så ville jag även chilla i loungen lite, fräscha till mig etc. Jag gjorde så att jag gick direkt ned till bagagebandet (passerade således immigration), bar väskan till check-in och gick sedan in airside igen för att ta mig till TPR. När jag var klar där så var det dags att vandra ut igen. Men där blev det tvärstopp och jag blev tagen till ett förhörsrum. Efter ett kort samtal så var det inga oklarheter längre. Dock så kom de med beskedet att jag inte får komma in i landet igen idag, eftersom jag redan gjort det en gång.

What to do?
Ja, nu sitter jag här på en bänk i terminal 3 och skäms. Inte kan jag gå tillbaka till TPR redan nu, jag som precis lämnade.

Jag kan ju faktiskt erkänna att detta erbjudande lockar lite just nu :D Karatefylla på 5h.

B82B1BD2-F196-43A7-AEC5-CAC6F6C2281C.jpeg

Skämt åsido - så då är frågan - vad gör jag i 13,5h på Changi? Kom med tips!

Bör jag jobba mig igenom alla lounger airside och rapportera om det?
  • 10st PriorityPass-lounger
  • 1 KrisFlyer Gold Lounge (T2)
  • 1 Tillfällig KrisFlyer Gold Lounge (T3)
  • 1 SilverKris Lounge (T2)
  • 1 SilverKris Lounge (T3)
  • The Private Room
Vad finns det mer att göra här på flygplatsen?
  • Butterfly garden (T3)
  • Orchid Garden by the Koi Pond (T2)
  • Hänga vid poolen hos Aerotel (T1)
  • Sunflower garden (T2)
  • Cactus Garden (T1)
  • Åka rutchkana (T3)

Tonton at your service! Ge mig tips och råd på vad ni vill att jag ska göra - så fixar jag också en rapport på det!

Last edited:
Fasen vad trist! Tekniskt sett begick du väl ett ganska alvarligt brott också genom att gå airside bara för TPR eftersom du saknade avsikt att avresa därifrån (finns massa skyltar vid immigration check) - så troligen kom du relativt lindrigt undan.

Vid såna här tillfällen det nästan är bra när man har lite jobb att göra eller liknande haha. Finns väl en biograf airside?

Fasen vad trist! Tekniskt sett begick du väl ett ganska alvarligt brott också genom att gå airside bara för TPR eftersom du saknade avsikt att avresa därifrån (finns massa skyltar vid immigration check) - så troligen kom du relativt lindrigt undan.

haha jo jag har ju sett dem skyltarna, och även läst om folk som har åkt dit. Men det har ju faktiskt varit folk som inte har för avsikt att avresa. Jag såg mig ju inte som en sådan på morgonkvisten - Ville ju bara se till att min väska inte försvann innan jag käkade frulle i TPR :rolleyes: Well well - man lär sig av sina misstag!

Ja, det verkar finnas en biograf här på T3 någonstans - ska titta närmare på det!

Hyra rum på 6 tim för lite sömn inkl gym kanske? Hade 22,5 tim på Changi förra året och även om jag var i TPR 4 gånger under dygnet plus gjorde lite annat så behövde jag i alja fall sova några timmar.

Toppen