Senaste nytt

Semi-live Bali/Osaka

aruba1

Medlem
Vi har precis kommit fram till Thai loungen i KIX. Tog oss ganska precis två timmar från Hilton Osaka hit. Först Yotsubsshi Line till Nimba Station och sedan Nankai tåget. Allt funkade otroligt smidigt. Biljetten gick på 1000 JPY/pers, ca 90 SEK. Väldigt bra pris i en storstad.

Som Thais First resenär får man nyttja Fast Lane på Kanseis flygplats vilket är otroligt smidigt när kön till vanliga security checken var sjukt lång.

Thai Loungen är väldigt liten och erbjuder en mini sektion för sina First pax. Tyvärr är varken loungen eller First sektionen något vidare. Liknar mest en sämre business lounge. Det enda positiva är utsikten mot plattan, även om den är ganska begränsad.

När vi checkade in presenterades tydlig info om stand-by upgrade priser

541265c8e3304902c8360455ff85afae.jpg


Här kommer några bilder från loungen

203d67f3cb12a412e5a4aadd0c21b10a.jpg


7aafb4caf33b1aebb6ea2526607179a7.jpg


e990d11c3a93544c80fc2fa9c019b340.jpg


6e62e3e6b210c3d8c32775028d960d32.jpg


73d983adbe63468cd7179f20b7b17d59.jpg
 

aruba1

Medlem
Då är vi i luften mellan KIX-BKK.

Mycket bra service och bemötande. Tyvärr är kabinen sliten, men servicen väger upp allt. Damer 40+- vet hur de ska hantera sina First pax. Ständig fråga om påfyllning, leende och fråga om man mår bra, om maten smakar väl och frågor om något de kan göra för oss :) vi tror att detta är när Thai är som allra bäst. Vi får återkomma med fler bilder när vi har bättre/stabilare Inteenet. Thai erbjuder endast 20MB för First vilket inte räcker särskilt långt

909053dd00b37ab01802fb7c5c569dea.jpg


eee2bd564c05f4b1389746cebf6ff081.jpg
 

aruba1

Medlem
Och här kommer några bilder. Vi börjar med förrätten:

4892be7bc82071f538c24a51a36e6325.jpg


Beställde Wagyu Beef som var riktigt riktigt bra. Nog den finaste jag har käkat ombord

51f3794d5b678187334214ae2a1aba68.jpg


15c4c71c75c4cafbc644614b5496584b.jpg


Nina1417 beställde Japanska menyn

eda425bb14b91e6d904b9b182a0ab637.jpg


5e9919432726e4f9ba7e02129f94f16b.jpg


Provade två viner ur menyn

4f6b306908c39db3c25db88a2af9d190.jpg


Ostbricka

ede85d009178502deab509ab743b6172.jpg


Efterrätten

203a1a113d82c3338b1d094d94f26432.jpg


Och här kommer bilder på menyn
18c9b668e05cd3b19f7efee9098d5952.jpg


21381f295171d1eb96da163f3c92cba9.jpg


08d46eb67fb9e6f165bf0c83c6df8c55.jpg
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Efter ankomst till BKK blev det bil till SQ loungen då vår nästa flight är SQ979. Vid ankomst med Thai First kommer man inte in i Thai First Lounge och få heller inte access till deras SPA. Hade vi flugit vidare med TG så hade vi kommit in. Hade till och med räckt att flyga vidare med TG Eco för att komma in.

Nu är vi på väg vidare mot SIN med A330-300.

bbd3f4c6eaab13d5a98ed3374a7fc696.jpg


4cbd546f0a3a84f531796ff41895b515.jpg
 

aruba1

Medlem
Då har vi landat på Kastrup och tagit oss hem. Tyvärr var Internetförbindelsen skakig. Vi valde dessutom att sova då jag ska ha kalas hemma idag. Här kommer rapport från våra två sista flighter.

BKK-SIN SQ979 A330-300 Business

Vi kom sent till boardingen och väl ombord är samtliga business stolar upptagna och pre-departure drinkarna serverade. Efter take-off kommer serveringen igång. Jag beställer pasta med räkor, medan Nina1417 beställer Thai Krapow. Visade sig att hennes rätt var mega spicy. CC löste bekymret och bytte ut maträtten efter 2-3 min. Till våra rätter intar vi var sitt glas av Charles Heidsieck. I övrig bra service, vänlig inställning och alltid ett leende. Vi får vid minst två tillfällen fråga om vi önskar påfyllning.

Här kommer bild på Stir Fried Prawn in Ginger Garlic sauce:

IMG_5913.JPG


Och menyerna kommer här

IMG_5908.JPG


IMG_5912.JPG


Efterrätt med Vanilla Bourbon TWG té.

IMG_5914.JPG


Precis som många andra redan har konstaterat finns ingen ankomstservice på Changi för resenärer som ankommer med SQ business och ska vidare med SQ First. Även vi fick erfara detta, dvs. ingen mötte upp oss. Efter avstigning ville vi dels handla té i TWG shopen och dels hinna med ett kort besök i TPR. Vi hade 1 timme och 50 minuter till förfogande. Att handla té hos TWG tog sanslöst lång tid när teerna vi skulle handla skulle minutiöst vägas. Efter 40-45 min var det dags att bege oss till TPR. När vi väl kom fram till TPR blev vi först nekade. Våra boardingkort var utfärdade av Thai i KIX. Vet inte om det spelade roll. Efter att jag lugnt sa att vi ska resa med First och att de bör undersöka närmare vår åtkomst fick personal som nekade oss konsultera en äldre dam, som efter en kort stund kom fram till oss, bad om ursäkt och välkomnade in oss. Det blev ett kort besök på ca 25 i TPR. Under tiden hann vi få fantastisk service och superfin hummer med var sitt glas DP.

SIN-CPH SQ352 B777-300ER First

Inleder med att säga att servicenivån på denna flight var outstanding! Allt perfekt! Från början till slut.

Vi fick stressa till vår gate C20 efter att endast ha tillbringat en kort stund i TPR. Väl framme vid gate när det endast återstod 20 min kvar till avgång och status ”gate closing” var det bara att snabbt glida igenom Business/First boarding filen. Tror att det tog oss sammanlagt 15 min från TPR tills vi kom fram och satte oss i våra First stolar. När vi väl kom in i planet stod cabin crew och väntade. Vi var själva i den lilla First kabinen. Två CC tog hand om oss, 25+- en manlig och kvinnlig. Jag inledde med att fråga om vi hann, trots den korta tiden till avgång, få två glas Krug som pre-departure drink. Svaret blev ”Certainly mr.” Ingen stress alls. Vi hann dricka upp champagnen under tiden planet var på väg att taxa ut mot runway.

IMG_5925.JPG


Efter midnatt blev jag överraskad när CC kom in med två glas champagne och önskade mig Grattis.

IMG_5936.JPG


Initiativet var oväntat och jag blev rörd över vad CC kunde åstadkomma på så kort tid. Nina1417 hade nämligen diskret, utan minsta misstanke från min sida, nämnt för CC när bältesskylten släcktes att jag fyllde år då klockan precis hade passerat tolvslaget. Hon bad endast om två glas Krug, ut kom ett arrangemang med cheesecake, Krug, hjärtan, en SQ Björn och en A350 Björn. Både den manliga och kvinnliga pursern kom fram och även Crew Managern som skakade handen och önskade mig allt gott. Vilken grej! Det här kommer jag inte att glömma i första hand

Båda CC som tog om oss var otroligt bra. Vid varje tillfälle vi fick någon fråga eller någon maträtt tittade de oss i ögonen och log på ett naturligt sätt. Kändes inte vid något tillfälle ansträngt eller tillrättalagt. De var liksom hängivna och ville göra allt för oss och framför allt måna om att ge oss en bra upplevelse. Så här i efterhand känns denna flight som den bästa hittills, även om skillnader, mot t ex vår TG623, är små. SQ vinner dessutom överlägset på grund av sin fräscha kabin och betydligt bättre IFE.

Här kommer några bilder.

Förrätt: Malossol Caviar and Marinated Lobster

IMG_5939.JPG


Soppa: Roasted Tomato Veloute with Alaska Lobster

IMG_5942.JPG


Huvudrätt Book the Cook: Lobster Thermidor. Som ni förstår blev det väldigt mycket hummer för min del igår kväll

IMG_5943.JPG


Blev ingen ostbricka eller dessert. Vi var helt enkelt slut och ville sova. Klockan närmade sig två.

IMG_5944.JPG


Två timmar före landning var det dags för frukost

619aeeacb24b1e7e63fc5f43ba58441b.jpg


Book the Cook: Belgiska våfflan

96724ef8b8d4310a4250e6506547e170.jpg


Som avslutning på flighten blev det på nytt en frukttallrik och till det ett glas Dom Perignon 2009 denna gång. Enligt CC är 2008 ovanlig. Med andra ord hade vi nog bara tur som fick smaka av 2008:an på SQ351.

d147d9d82d8874154c3ac900f314e940.jpg


354cf8414504908f6b4798d38ca6a3a6.jpg


Och här kommer menyerna:

c427970469f6b59fe2bebcba0bcd7f16.jpg


a3e8d69082eeb23968df5abc53ad3f7a.jpg


822a105013a854c86c9ff4de757b2d3d.jpg


306a8049fd95f4a4bd6d6de04b1068dc.jpg


f5e0c7392e3dd0793914dc822c391c97.jpg


Och så förstås den vackra B777-300ER, registeringsnummer 9W-SWY

645a2a4a03ba15977ba0bc5504f2c75b.jpg


53f62c32c0987b8e982593df46ff9db1.jpg


Tusen tack till alla er som har följt oss och gillat inläggen. Nina1417 återkommer med en kort reflektion från vår vistelse i Osaka.
 
Last edited:
Toppen