Då har vi landat på Kastrup och tagit oss hem. Tyvärr var Internetförbindelsen skakig. Vi valde dessutom att sova då jag ska ha kalas hemma idag. Här kommer rapport från våra två sista flighter.
BKK-SIN SQ979 A330-300 Business
Vi kom sent till boardingen och väl ombord är samtliga business stolar upptagna och pre-departure drinkarna serverade. Efter take-off kommer serveringen igång. Jag beställer pasta med räkor, medan Nina1417 beställer Thai Krapow. Visade sig att hennes rätt var mega spicy. CC löste bekymret och bytte ut maträtten efter 2-3 min. Till våra rätter intar vi var sitt glas av Charles Heidsieck. I övrig bra service, vänlig inställning och alltid ett leende. Vi får vid minst två tillfällen fråga om vi önskar påfyllning.
Här kommer bild på Stir Fried Prawn in Ginger Garlic sauce:
Och menyerna kommer här
Efterrätt med Vanilla Bourbon TWG té.
Precis som många andra redan har konstaterat finns ingen ankomstservice på Changi för resenärer som ankommer med SQ business och ska vidare med SQ First. Även vi fick erfara detta, dvs. ingen mötte upp oss. Efter avstigning ville vi dels handla té i TWG shopen och dels hinna med ett kort besök i TPR. Vi hade 1 timme och 50 minuter till förfogande. Att handla té hos TWG tog sanslöst lång tid när teerna vi skulle handla skulle minutiöst vägas. Efter 40-45 min var det dags att bege oss till TPR. När vi väl kom fram till TPR blev vi först nekade. Våra boardingkort var utfärdade av Thai i KIX. Vet inte om det spelade roll. Efter att jag lugnt sa att vi ska resa med First och att de bör undersöka närmare vår åtkomst fick personal som nekade oss konsultera en äldre dam, som efter en kort stund kom fram till oss, bad om ursäkt och välkomnade in oss. Det blev ett kort besök på ca 25 i TPR. Under tiden hann vi få fantastisk service och superfin hummer med var sitt glas DP.
SIN-CPH SQ352 B777-300ER First
Inleder med att säga att servicenivån på denna flight var outstanding! Allt perfekt! Från början till slut.
Vi fick stressa till vår gate C20 efter att endast ha tillbringat en kort stund i TPR. Väl framme vid gate när det endast återstod 20 min kvar till avgång och status ”gate closing” var det bara att snabbt glida igenom Business/First boarding filen. Tror att det tog oss sammanlagt 15 min från TPR tills vi kom fram och satte oss i våra First stolar. När vi väl kom in i planet stod cabin crew och väntade. Vi var själva i den lilla First kabinen. Två CC tog hand om oss, 25+- en manlig och kvinnlig. Jag inledde med att fråga om vi hann, trots den korta tiden till avgång, få två glas Krug som pre-departure drink. Svaret blev ”Certainly mr.” Ingen stress alls. Vi hann dricka upp champagnen under tiden planet var på väg att taxa ut mot runway.
Efter midnatt blev jag överraskad när CC kom in med två glas champagne och önskade mig Grattis.
Initiativet var oväntat och jag blev rörd över vad CC kunde åstadkomma på så kort tid. Nina1417 hade nämligen diskret, utan minsta misstanke från min sida, nämnt för CC när bältesskylten släcktes att jag fyllde år då klockan precis hade passerat tolvslaget. Hon bad endast om två glas Krug, ut kom ett arrangemang med cheesecake, Krug, hjärtan, en SQ Björn och en A350 Björn. Både den manliga och kvinnliga pursern kom fram och även Crew Managern som skakade handen och önskade mig allt gott. Vilken grej! Det här kommer jag inte att glömma i första hand
Båda CC som tog om oss var otroligt bra. Vid varje tillfälle vi fick någon fråga eller någon maträtt tittade de oss i ögonen och log på ett naturligt sätt. Kändes inte vid något tillfälle ansträngt eller tillrättalagt. De var liksom hängivna och ville göra allt för oss och framför allt måna om att ge oss en bra upplevelse. Så här i efterhand känns denna flight som den bästa hittills, även om skillnader, mot t ex vår TG623, är små. SQ vinner dessutom överlägset på grund av sin fräscha kabin och betydligt bättre IFE.
Här kommer några bilder.
Förrätt: Malossol Caviar and Marinated Lobster
Soppa: Roasted Tomato Veloute with Alaska Lobster
Huvudrätt Book the Cook: Lobster Thermidor. Som ni förstår blev det väldigt mycket hummer för min del igår kväll
Blev ingen ostbricka eller dessert. Vi var helt enkelt slut och ville sova. Klockan närmade sig två.
Två timmar före landning var det dags för frukost
Book the Cook: Belgiska våfflan
Som avslutning på flighten blev det på nytt en frukttallrik och till det ett glas Dom Perignon 2009 denna gång. Enligt CC är 2008 ovanlig. Med andra ord hade vi nog bara tur som fick smaka av 2008:an på SQ351.
Och här kommer menyerna:
Och så förstås den vackra B777-300ER, registeringsnummer 9W-SWY
Tusen tack till alla er som har följt oss och gillat inläggen. Nina1417 återkommer med en kort reflektion från vår vistelse i Osaka.