Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Vindpilen

Medlem
Det här börjar bli löjligt nu, är det någon som vet varför man inte får byta 2 ggr inom samma zon numera? Det har man ju alltid fått förut?

Väntar bara på nästa regel, vad kan det vara, att man bara får åka vissa tider på dygnet? Vissa dagar i veckan? Gissar att SAS o Amex gör allt för att man inte ska få utnyttja poängen o snart kan man bara köpa hutlöst prissatta vaser istället :)

Att de inte godkänner 2 byten i samma zon infördes för över 1 år sen. Jag försökte då ändra en redan bokad resa som de nekade på grund av denna regel. Minns inte om de tagit bort detta sen eller inte men ja det känns som det ändras lite hela tiden.

Det är ju mest spekulering men detta kan vara anledningen till att du inte får åka ARN-FRA-IST-ORD.

EDIT: Anledningen tror jag är att många utnyttjade det för att få till en extra flight som kanske inte alltid var så nödvändig :D
 

Lukas S

Medlem
Att de inte godkänner 2 byten i samma zon infördes för över 1 år sen. Jag försökte då ändra en redan bokad resa som de nekade på grund av denna regel. Minns inte om de tagit bort detta sen eller inte men ja det känns som det ändras lite hela tiden.

Det är ju mest spekulering men detta kan vara anledningen till att du inte får åka ARN-FRA-IST-ORD.

EDIT: Anledningen tror jag är att många utnyttjade det för att få till en extra flight som kanske inte alltid var så nödvändig :D

Jag undrar verkligen om det var så många som utnyttjade det, de flesta lär ju försöka ta en så direkt flight som möjligt? Givet att *A släpper så oerhört få awardbiljetter i business kan de ju inte bara göra routingreglerna svårare och svårare, poängen tappar ju drastiskt i värde.

Synd att SAS "vanliga" telefon inte längre vill boka awardbiljetter med amex-checken. Så har jag alltid gjort tidigare, så sent som i oktober 2018 :) Men nu verkar det som bekant vara helt kört den vägen o man måste ringa Tallinn som har helt egna regler. Är det någon som vet vad som händer om man t.ex. skulle säga att man inte kan engelska? Har SAS Sverige den tekniska möjligheten att boka biljetterna (som de alltid haft förut) eller är det helt kört?
 

Vindpilen

Medlem
Jag undrar verkligen om det var så många som utnyttjade det, de flesta lär ju försöka ta en så direkt flight som möjligt? Givet att *A släpper så oerhört få awardbiljetter i business kan de ju inte bara göra routingreglerna svårare och svårare, poängen tappar ju drastiskt i värde.

Synd att SAS "vanliga" telefon inte längre vill boka awardbiljetter med amex-checken. Så har jag alltid gjort tidigare, så sent som i oktober 2018 :) Men nu verkar det som bekant vara helt kört den vägen o man måste ringa Tallinn som har helt egna regler. Är det någon som vet vad som händer om man t.ex. skulle säga att man inte kan engelska? Har SAS Sverige den tekniska möjligheten att boka biljetterna (som de alltid haft förut) eller är det helt kört?

Jag spekulerar ju bara men jag tror många hade lite märklig routing för att få till ett leg extra i F på en Asien eller Australien resa. Nu tror jag inte så många föredrar att åka ARN-FRA-IST-ORD istället för ARN-ORD men jag tror att de satte regeln "1 byte per zon" bland annat på grund av detta. Sen är det ju lättare att ha en regel som gäller alla bokningsklasser än att säga att det bara gäller en klass eller en viss zon.

Visst finns det väl också säkert viss sanning i att de inte vill göra det för enkelt heller.
 

Lukas S

Medlem
Jag spekulerar ju bara men jag tror många hade lite märklig routing för att få till ett leg extra i F på en Asien eller Australien resa. Nu tror jag inte så många föredrar att åka ARN-FRA-IST-ORD istället för ARN-ORD men jag tror att de satte regeln "1 byte per zon" bland annat på grund av detta. Sen är det ju lättare att ha en regel som gäller alla bokningsklasser än att säga att det bara gäller en klass eller en viss zon.

Visst finns det väl också säkert viss sanning i att de inte vill göra det för enkelt heller.

Mm, kan nog stämma. Oerhört irriterande dock :)

Om någon har en idé på hur jag kan boka den här resan (även om det bara är typ "ring upp igen") mottages det tacksamt :)
 

Lukas S

Medlem
Givet att det är olika regler beroende om man bokar via Tallinn eller SAS direkt borde Amex/SAS ändra sin marknadsföring för de där 2-4-1-checkarna kan man tycka. Förmånen är ju numera inte 50% av poängpriset utan snarare "50% av poängpriset på vissa utvalda flighter (begränsat urval)"...
 

osgood

Medlem
Mm, kan nog stämma. Oerhört irriterande dock :)

Om någon har en idé på hur jag kan boka den här resan (även om det bara är typ "ring upp igen") mottages det tacksamt :)
Jag bokade Arn-Gva-Ist-Mex för ett par dagar sedan och då gick det bra, så lär inte enbart bero på två stopp. Testa att ringa igen helt enkelt :)
 

squeezen

Medlem
Det där med två byten i samma zon gällde ett tag men bara inom ”fördelaktiga” zoner som Asien där man då kan Få till extra legs i F.

Inom EU har jag inte sett problem och bokade resa för två tre veckor sedan där sista benen är IST-STR-CPH.

Dessutom finns en uppsjö alternativ i online verktyget där de föreslår resor med två byten i EU.

@Vindpilen @Lukas S
 

Lukas S

Medlem
Det där med två byten i samma zon gällde ett tag men bara inom ”fördelaktiga” zoner som Asien där man då kan Få till extra legs i F.

Inom EU har jag inte sett problem och bokade resa för två tre veckor sedan där sista benen är IST-STR-CPH.

Dessutom finns en uppsjö alternativ i online verktyget där de föreslår resor med två byten i EU.

@Vindpilen @Lukas S

Skumt, testar att ringa igen. Tröttsamt.
 

Lukas S

Medlem
Uppdatering: fick inte boka. Denna gång var jag lite mer bestämd och fick svaret att jag tekniskt sett kan boka den men att det sista leget är "låst" och inte kan bokas av Tallin just nu (trots att det kan bokas på sas.se och via SAS Sveriges telefonlinje)? Någon som fattar? Testar att ringa igen imorrn :)
 
Toppen