Senaste nytt

10 dagar roadtrip i Florida - tips sökes!

De flesta heta tipsen verkar redan vara avklarade här, men det finns två saker kvar.
1. När ni åker ner från Orlando till FL/Miami ta vägen längst kusten och stanna till här och var för fantastiska vyer över havet!
2. Bästa shoppingen = Orlando international premium outlet. Finns många andra bra outlet malls, men den är utan tvekan överlägsen. Allt ni vill ha finns där och de har alltid väldigt bra deals.

1
De flesta heta tipsen verkar redan vara avklarade här, men det finns två saker kvar.
1. När ni åker ner från Orlando till FL/Miami ta vägen längst kusten och stanna till här och var för fantastiska vyer över havet!
2. Bästa shoppingen = Orlando international premium outlet. Finns många andra bra outlet malls, men den är utan tvekan överlägsen. Allt ni vill ha finns där och de har alltid väldigt bra deals.

1. Om tid finns, den vägen (A1A?) tar evigheter, I-95 något snabbare, Turnpiken snabbast (om det inte sker ngn olycka för då köar det på snabbt och är långt mellan avfarterna). Jag utökar ditt tips, om TS skall till Cape Caneveral så kan det finns en poäng att klämma in det mellan Miami och Orlando, då är A1A och I-95 alternativen då Turnpike går för västligt. Det finns flera bra hotel i Cocoa Beach direkt på stranden.

2. Instämmer (om det är Vineland location du avser), dock föredrar jag Marshall's och Ross de finns lite överallt oftast i en stripp mall, konceptet är "riktig" outlet där kläder hänger på långa rader och det kräver aktiv shopping, fördelen är väldigt låga priser, de har i princip alla märken från NIKE till Ralph Lauren, CK etc (jag har även hittat Armani vid ngt tillfälle på Marshall's). Marshall's och Ross har även skoavdelningar. Kläder till mig själv brukar jag handla på Brooks Brother's.

Med tanke på dagens $ kurs så är ironiskt nog det billigare att handla sportkläder och skor på XXL än NIKE/UA/Adidas butiker i de stora Outletkomplexen.

EK

8 saker du inte vill missa i Florida

1. Kennedy space center
  2. Clearwater St Petersburg (Favorit hotell: Sandpearl)
  3. 24 timmar Key west
  4. 24 timmar Miami South Beach (Favorit hotell: 1 hotel)
  5. Shopping och där ni kan hitta bra mat också
    • Aventura mall (Miami)
    • Millenia mall (Orlando)
    • Sawgrass mills outlets (Miami)
    • Orlando premium outlets (Orlando)
  6. Ät Cubanska smörgåsar och massa Ceviche
  7. Gå och kolla på ett sportevenemang
  8. 1-2 parker i Orlando (Jag föredrar Seaworld inklusive deras vattenpark) Disney är mer för barn, men dom har bra vattenparker. Universal har bra åkattraktioner. Beor på vad man är ute efter. Jag rekommenderar inte Discovery cove (Simma med delfiner)

Jag skulle undvika att försöka se allt på 10 dagar. Riskerar att bli varken hackat eller malet. Har varit i Florida några gånger, och bättre att fokusera på några delar och göra det ordentligt, och komma tillbaka till andra delar senare. Jag skulle välja Key West, Miami, Everglades och västra Florida på 10 dagar. Och lämna resten för en annan tur, då man kan flyga till Orlando istället och utgå därifrån.

Det tar längre tid än man tror att köra till Key West. Jättefin väg, och det finns mycket att stanna och se längs vägen.

Jag skulle köra någon timme söderut mot Key West dag #1, och bo på något billigt ställe vid vägen bara för att ha kommit en liten bit på vägen. Sedan efter frukost dag #2 åka vidare mot Key West. Stanna flera gånger längs vägen. Mysig lunch vid en fin strand. Titta på mega-stora-fiskar som man kan mata etc. Eftersom det är så pass långt (och segt) att köra till Key West skulle jag stannat där minst 2 nätter.

Miami är jag personligen inte superförtjust i, men många gillar pulsen på Miami Beach osv.

Vi hyrde en pontonbåt och cruisade runt i hamninloppet och tittade på hus och dyra båtar. Galet soft. :) Avslutade med en legendarisk burgare på "Le tub"

Träskbåt är ett måste i everglades. Har haft lyckade turer med Coopertown.

Busch Gardens är riktigt bra, och då håller ni er på västra sidan eftersom den ligger vid Tampa. Shell Island var jättefint, och det finns många ställen längs västkusten som är otroliga.

Förresten, kommer ni att åka med bonusbiljetter och har därmed friheten att boka om? I så tycker jag att ni ska sikta på open jaw-biljetter istället, t ex res till Key West och res hem ifrån Orlando. Hyrbilen blir inte dyrare med envägshyra.

Kan bara instämma att om ni ska till Key West, så räkna med att resan är ganska lång. Skulle försöka stanna längre om ni ska åka dit. Trafiken är också mycket värre på helger, vilken veckodag landar ni? Fredagar har et ibland varit kö ut i stort sett hela vägen ibland när jag varit där, samma sak hem på söndagar...men kan såklart variera.

Busch Gardens är riktigt bra
Instämmer helt med Busch Gardens, för vår del har vi i princip skippat Orlando senaste åren, dom osannolikt långa köerna gör att man inte hinner med många åkturer på en dag. Gillar man häftiga rollercoasters så är Busch Gardens riktigt bra!, Dessutom kombinerat med en av dom bättre djurparkerna jag varit på i USA. Räkna med minst en heldag där.

Instämmer helt med Busch Gardens, för vår del har vi i princip skippat Orlando senaste åren, dom osannolikt långa köerna gör att man inte hinner med många åkturer på en dag. Gillar man häftiga rollercoasters så är Busch Gardens riktigt bra!, Dessutom kombinerat med en av dom bättre djurparkerna jag varit på i USA. Räkna med minst en heldag där.

+1 på Bush Gardens Tampa, har man inte Disneytokiga småbarn så är de parkerna överskattade och inget annat än evigt köande. Inte att förglömma när det gäller Busch Gardens provsmakningsbaren för Anheuser-Busch (läs Budweiser) produkter/ eller om det är andra öl nu när de inte äger parken, är tillbaka, en budgetvariant på BC fika ;).

Vi bor ofta i Orlando pga. tillgång på bra och stora resorts men frekventerar inte parkerna.

EK

Last edited:
Toppen