Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Problemet som jag ser det är att det är svårt att veta vilka som är ovana resenärer och av den anledningen inte begriper hur de ska bete sig, eller ens vad ”prio boarding är”, och vilka som mycket väl vet vad som gäller men ändå beter sig som om de inte visste.

Visst. Det sker utrop och ibland finns det skyltning, men det kanske ändå inte är så enkelt för en ovan resenär.

Hade jag vetat att beteendet berodde på ovana så hade jag som @Christiansson påpekar försökt att ha visst överseende.

Problemet som jag ser det är att det är svårt att veta vilka som är ovana resenärer och av den anledningen inte begriper hur de ska bete sig, eller ens vad ”prio boarding är”, och vilka som mycket väl vet vad som gäller men ändå beter sig som om de inte visste.

Visst. Det sker utrop och ibland finns det skyltning, men det kanske ändå inte är så enkelt för en ovan resenär.

Hade jag vetat att beteendet berodde på ovana så hade jag som @Christiansson påpekar försökt att ha visst överseende.

Saken är nog den att folk inte lyssnar ett skit. ”Eurobonus Guld eller Eurobonus Diamond” ropar dom klart och tydligt upp, dom glömmer dock oftast att nämna Pandion och det kanske är det som gör att folk inte förstår.

Folk klarar inte av att ta till sig information....i ett informationssamhälle.

Kör man bil och både hastighetsskyltar visar 50 och någon stämma i bilen tjatar 50-väg, 50-väg och man fortfarande inte förstår varför man åkte på böter när man körde 140km/h, så ska vi givetvis ha förståelse för dessa också.

Hur tydlig måste man vara för att få till det?

Kanske dom bör ropa ”ovana resenärer kan sätta sig på röven och vänta en stund om ni inte har betalat oskäligt mycket för eran biljett och sitter på rad 1 till 2”?
Hade nog fungerat bättre.

Kör man bil och både hastighetsskyltar visar 50 och någon stämma i bilen tjatar 50-väg, 50-väg och man fortfarande inte förstår varför man åkte på böter när man körde 140km/h, så ska vi givetvis ha förståelse för dessa också.

Nej det tycker jag inte alls att vi ska ha. Poängen är väl snarare att på samma sätt som jag förväntar mig att Polisen i ditt exempel utfärdar böter, så förväntar jag mig att flygbolagen eller vilket bolag det nu är som hanterar ombordstigningen hanterar prio boarding på ett sådant sätt att det faktiskt fungerar. Både för vana, ovana och de som skiter i vilket. Fållor som nämnts tidigare i tråden är ett utmärkt exempel på detta.

Det vore ju en mycket bättre ordning så slapp man irritera sig på människor som hur det nu än går till till sist kommer både ombord och om allt går som det är tänkt också till avsedd destination.

Nej det tycker jag inte alls att vi ska ha. Poängen är väl snarare att på samma sätt som jag förväntar mig att Polisen i ditt exempel utfärdar böter, så förväntar jag mig att flygbolagen eller vilket bolag det nu är som hanterar ombordstigningen hanterar prio boarding på ett sådant sätt att det faktiskt fungerar. Både för vana, ovana och de som skiter i vilket. Fållor som nämnts tidigare i tråden är ett utmärkt exempel på detta.

Det vore ju en mycket bättre ordning så slapp man irritera sig på människor som hur det nu än går till till sist kommer både ombord och om allt går som det är tänkt också till avsedd destination.

Ja, visst hade fållor varit bra. Då hade det nämligen fungerat bättre.
Något som är konstigt är att en massa folk verkar klara av boarding när man flyger med t.ex Thai airways.
Då står det någon anställd med en skylt som säger Gold, biz och spädbarn (nåja, inte riktigt så) och det fungerar långt mycket vettigare trots mycket mer folk.

Vad är problemet?
Folk som tar en chansning i jantesverige, men plötsligt förstår utrikiska när man befinner sig i andra länder.

Norrmännen förstår sitt eget språk bättre än svenskarna.
Boarding över lag fungerar bättre än i Sverige.

Är det PISA resultaten som börjar synas i samhället?

Vad är problemet?
Folk som tar en chansning i jantesverige, men plötsligt förstår utrikiska när man befinner sig i andra länder.

Det är inte jante. Prioboarding är attraktivt för man slipper stå och vänta, det finns plats för bagaget osv. Klart att folk vill komma på snabbt.

Vidare så är man fullkomligt klar med att det är prioboarding, men eftersom man 9 gånger av 10 blir förvinkad av både personal och maskin så chansar folk. Och de få gånger de blir stoppade så går de bara åt sidan, och får därmed stå framför alla andra som stått tålmodigt och väntat på sin tur. Vilket i sin tur föder 10 nya som försöker dra samma rövare nästa gång.

Så börjar vi stoppa folk, skicka dem längst bak i kön så lovar jag att de kommer lära sig. Men det är det ingen som gör för det är ingen i personalen som vill ta konflikten. Borde vara mer som immigrationen i USA när en man en gång försökte tränga sig bryskt blev skickad längst bak i en låååång immigrationskö.

Det är inte jante. Prioboarding är attraktivt för man slipper stå och vänta, det finns plats för bagaget osv. Klart att folk vill komma på snabbt.

Vidare så är man fullkomligt klar med att det är prioboarding, men eftersom man 9 gånger av 10 blir förvinkad av både personal och maskin så chansar folk. Och de få gånger de blir stoppade så går de bara åt sidan, och får därmed stå framför alla andra som stått tålmodigt och väntat på sin tur. Vilket i sin tur föder 10 nya som försöker dra samma rövare nästa gång.

Så börjar vi stoppa folk, skicka dem längst bak i kön så lovar jag att de kommer lära sig. Men det är det ingen som gör för det är ingen i personalen som vill ta konflikten. Borde vara mer som immigrationen i USA när en man en gång försökte tränga sig bryskt blev skickad längst bak i en låååång immigrationskö.

Helt riktigt.
Svensken verkar förstå saker när denne befinner sig utomlands och besked ges på utrikiska.
Men då man är hemma så tappar man helt plötsligt all form av förståelse vad gäller både talat och skrivet språk.

Skicka dom i en utvisningsfålla så lär dom sig.

Edit:

Prioboarding börjar nu från OSL till ARN.
Folk har tydligen vett. Måste vara baggarna som ska på semester till Sverige. Svenskar kan det knappt vara då dom räknar sig själv som ”nästan hemma” inom Skandinavien.

Edit 2: glömde bilden

3a508010401ed3f24fef999c9ef4eb3e.jpg

Helt riktigt.
Svensken verkar förstå saker när denne befinner sig utomlands och besked ges på utrikiska.
Men då man är hemma så tappar man helt plötsligt all form av förståelse vad gäller både talat och skrivet språk.

Skicka dom i en utvisningsfålla så lär dom sig.

Edit:

Prioboarding börjar nu från OSL till ARN.
Folk har tydligen vett. Måste vara baggarna som ska på semester till Sverige. Svenskar lan det knappt vara då dom räknar sig själv som ”nästan hemma” inom Skandinavien.

Jag är ju för att du straffas ner till boarding Group Z om du fuskar! ;)

Nej, men det blir bättre med skärmarna men det är inte bara skärmarna utan även att grindarna och så börjat användas ordentligt och faktiskt bara öppnar för rätt grupp.

För de som faktiskt inte fattar tycker jag man kan börja med färgkodade boardingkort.

Jag är ju för att du straffas ner till boarding Group Z om du fuskar! ;)

Nej, men det blir bättre med skärmarna men det är inte bara skärmarna utan även att grindarna och så börjat användas ordentligt och faktiskt bara öppnar för rätt grupp.

För de som faktiskt inte fattar tycker jag man kan börja med färgkodade boardingkort.

För dom som inte fattar så bör nästa biljettbokning automatiskt avvisas om dom inte tar en två veckors kurs i boarding....alternativt neka dom ombordstigning utan kompensation då dom vägrar följa order från kaptenen.
Alltså får kaptenen annonsera boardingen så dom gör skäl för sin löneförhöjning.

Win-win. Inga problem med seat block heller

Ingen dum idé, för då skulle även gate-personalen kunna se det på avstånd och styra och ställa lite mer. Svårt att genomföra dock, det skulle nog krävas byte av väldigt många automater. Och så var det det där med mobila boardingkort...

Det skulle nog också bli enklare om man faktiskt höll sig till boardingrupper i utropen.

Idag kör man med en ibland flear minuter lång ramsa om "eurobonus diamond, eurobonus gold, star alliance gold, plus, vilket är raderna 1-7, osv osv osv, och förresten det är det som är märkt grupp A eller B på boardingkortet".

Om man bara sade "nu boardar vi grupp A och B" och inget mer skulle det bli enklare. Då blir meddelandet kort och koncist och svårt att feltolka. Dessutom skulle man då slippa de som kör med "äh, de där med guld ska inte tro de är något, vi går på vi också" (ja, mer eller mindre exakt citat som jag upplevt i boarding-kön för inte så länge sedan), eftersom man inte uttryckligen pratar om dem.

Sedan borde man inte boarda A och B samtidigt, det kan ju ofta vara upp till en tredjedel av flyget, förutom på rusningsflighterna inrikes och på triangeln där det lätt kan vara mer än två tredjedelar. Boarda istället först A, och sedan B... Och kör det konsekvent -- ja ibland blir det fånigt, men det är konsekvent och det är värt mer. I USA kan de tju ibland rulla väldigt snabbt genom de första boardingrupperna som bara har 2-3 personer i varje, men vad gör det? Då vet man iaf alltid att det går i ordning.

Prioboarding finns av en orsak.
Vem är det man ska ha förståelse för?
Folk som gillar prioboarding eller folk som inte förstår?

Är väl dags att börja med free seating igen. Det har jag haft idag då vi ändå pratar sådant.

Själv anser jag att boarding överhuvudtaget är det värsta. Folk som använder gången som ett omklädningsrum och är så oorganiserade så att det tar en kvart innan dom får röven ner i sätet....för tolfte gången under ett ”avancerat boardingförsök”
Nej det är rätt uppenbart att jag inte lyckas förmedla varför livet blir lite enklare om man inte retar upp sig på småsaker hela tiden ;) lycka till!

Toppen