Fast om antaganden skall vara intressanta att diskutera bygger det på att systemet har en avstängingsknapp (vilket det inte hade). Inte att kapten skall behöva krypa ner i maskinrummet och dra ut mainboarden. Och som SHK samt FAA konstaterar i sina rekomendationer systemen ska slås av / kunna slås av (utan att krypa ner under golvet) Dvs systemet har innan incidenten en icke godtagbar funktion, rent utav livsfarlig.
För att punktera din jämförelse med låsta dörrar och flyga in i berget. Ingen myndighet, tillverkare eller liknande har efter den kraschen rekomenderat att dörren skall gå att öppna mot pilotens vilja.
Min poäng är, fortfarande, att man kan som tillverkare inte leverera system och funktioner vilka inte går att deaktivera utan ansvar. Min poäng är inte, och har aldrig varit, att incidenten inte gick att undvika för att SAS inte läst manualen. Något som iof stämmer.
Systemet var felaktigt och gick inte att stänga av. Detta medför att det faktum att SAS inte hade uppfattat funktionen saknar relevans för tillverkarens ansvar för medvållande. Hade systemet levererats med avstängningsfunktion och inga rekomendationer om förändringar kunnat utläsas från FAA och SHK hade det dock varit svårt att argumentera för medvållande.
Just jämförelsen med Lion Air crashen är det mest intressanta, där har / ska redan en stämning gjorts mot tillverkaren. Även här lär man hamna i en diskussion om vad som informerats om och om hur funktionen kan sättas ur spel / korrigeras. Vi lär dock få vänta i flera år på resultatet från stämningen och kunna göra en fullgod jämförelse mot Gottröra.
Så med det drar jag sträck i debatten och inväntar resultatet av Lion Air offrens stämning mot Boeing för lite jämförelsematerial. Här kommer vi nog inte längre just nu.